Skip to content

– Vill du hellre ha vildsvin i trädgården? sa Spunk.

20 april, 2015

11117854_820067004737113_902855065_n

Påminn mig om att bjuda hem lite vildsvin på kalas när det är dags att gräva om potatislandet, sa jag till pyrrarna när vi passerade förbi ett rejält bökat område i skogen.

Eller så kan du sätta potatisen här istället, så behöver vi inte bjuda hem några vildsvin? kontrade Spunk nästan lite för snabbt.

Sätta potatis mitt i skogen? Nja det vet jag inte, sa jag.

Varför inte? sa Pôppet som kom ploppandes med mossa i pälsen och tänkte sig att skogpromenaderna borde åtminstone förtripplas om ett potatisland placerades däruti.

Mjo. Fast. Tänk om jag blir sugen på en potatis mitt i natten till exempel. Då vill jag ju inte dra på mig gummistövlarna och mössan och vandra ut i skogen långt bort i mörkret för att hämta mig en, sa jag tveksamt.

Vill du hellre ha vildsvin i trädgården? sa Spunk.

Nä, bara tillfälligt och bara i potatislandet, sa jag.

Det är det där ”tillfälligt” och ”bara i potatislandet” som kan ställa till med problem, sa Spunk som om hon visste precis hur vildsvin fungerade.

Fast det är roligt med nya kompisar, sa Pôppet och blinkade glatt med sina halvblå ögon. Vildsvinskalas, liksom. Det kan bli ett riktigt win-win det här.

Eller lose-lose, muttrade Spunk och tänkte inte alls på att vildsvinspoop ligger med på hennes topp fem-lista på mumsigast skogsdjurspoop. En väldigt äcklig lista, för övrigt.

Ja det finns verkligen för- och nackdelar med allt, sa jag och ryckte lite på axlarna.

Och sen vandrade vi vidare genom skogen och njöt av vårligheterna. Och kanske att Pôppet spanade lite extra efter vart en vildsvinsbrevlåda skulle kunna tänkas bo, om jag skulle få för mig att skriva ett inbjudningskort till ett vildsvinskalas i potatislandet.

No comments yet

Kommentera

