Skip to content

Jätteprinshunk, sa Spunk och nickade.

17 april, 2015

I ögonvrån såg jag Spunk komma springandes över gräsmattan bort till Pôppet, lite med andan i halsen och exalterat och sprattligt. Precis som vanligt alltså, förutom att hon sprang till Pôppet och inte från.

Hörrö hörrö hörrö! väste Spunk med sin jättespännande piratröst sådär viskigt så Pôppet skulle bli tokintresserad. Och det blir Pôppet helt automatiskt om Spunk pratar med henne, oavsett röst. Så den jättespännande piratrösten var lite bortkastad egentligen.

– Vaddå vaddå vaddå? svarade Pôppet tokintresserat, som sagt.

– Är det inte förskräckligt tråkigt att vara i värsta tonåren och inte få dejta nånting alls? sa Spunk och spärrade upp ögonen jättestort för att visa hur förskräckligt det egentligen var, fast det egentligen bara var på låtsas.

Vet inte, jag har aldrig varit tonåring förut, sa Pôppet och menade det.

Men jag har varit tonåring och det är såklart man måste få dejta, sa Spunk med eftertryck även om hon själv aldrig dejtat i hela sitt liv. Men var det bus på gång kunde man tydligen töja på sanningen som om sanningen var en degklump och man själv var en italiensk pastamaskin.

Men… dejta vem då? sa Pôppet och funderade förbryllat över alternativen. Grannens irländska setter var inte riktigt dejtningsbar längre, inte heller den yttepyttelilla chihuahua-gossen på andra änden av byn, av helt naturliga skäl.

Prinsen där borta, sa Spunk med ett pek mot gräshorisonten.

Vart då? sa Pôppet och letade förvånat med sina halvblå ögon men såg ingen stilig hanhund alls.

11160150_818213821589098_1374263878_nSänk blicken och kraven. För han ser ut som en groda, men om du pussar honom kommer han bli en jätteprinshunk, sa Spunk och pekade på en padda som floffhoppade över gräset.

Vem då? Groddjuret? Prinshunk? sa Pôppet förundrat.

Japp. Det har jag läst i en bok, sa Spunk som om hon visste allt om prinsar och pussade grodor i sagoböcker utan att ha blivit nattad med en endaste sagobok någonsin.

Jag ska bara pussa honom menar du?

Japp. En tungkysspuss. Eller slicka till honom bara, vettja. Rejält.

Men du, då gör jag det, sa Pôppet för att hon är just så lättlurad.

You go girl! hejade Spunk.

Och Pôppet tassade fram mot paddan både nyfiket och kanske med lite avsmak också. Eller kanske inte med avsmak förresten, hon är väldigt flexibel så. Men det fanns inga romantiska vibrationer i luften, om man säger så. Och det var här nånstans som jag plötsligt fick syn på vad som var på gång att hända.

Men stopp! sa jag och hejdade Pôppet i sista sekund.

Vafalls? Missunnar du flicketösen lite hångel när hon är värsta tonåringen och till och med löper? sa Spunk väldigt taetraliskt förorättat.

Alltså, du vet mycket väl vad som händer om en hund slickar på en padda, sa jag och funderade över om jag var hundägare eller dagisföreståndare och varför Spunk ville att Pôppet skulle se ut som nån som borstar tänderna med jättejättemycket tandkräm. Eller har rabies.

Åhå, är det en padda? Jag trodde det var en groda, sa Spunk fejkat oskyldigt och fnissade inombords jättehögt så det syntes på utsidan.

Jag ser ditt svansvift, sa jag.

Måhända det blåser om svansen? sa Spunk och skuttade glatt och obekymrat vidare över gräsängarna. Så jag vände mig mot Pôppet omedelbums.

Step away från paddan i ett ögonaböj, sa jag och låtsades att det var jag som bestämde allt i det här huset fastän det  inte är det på riktigt.

Inget hångel alltså? sa Pôppet och tittade oupphånglat samt en smula besviket på mig.

Näpp, inget hångel, sa jag å det bestämdaste och puttade ut paddan gömsligt i det höga gräset bredvid gräsplanen och räddade således både paddan och Pôppet från en löddrig katastrof.

Mäh bah, sa Pôppet på tonårsspråket och plumsade efter Spunk över gräsmattan.

Du kommer tacka mig en dag, det kommer du, ropade jag efter Pôppet och lite till paddan också, men jag trodde inte riktigt på det jag sa om jag ska vara ärlig.

One Comment leave one →
  1. Åsa Nilsonne permalink
    18 april, 2015 09:34

    Ååå så roligt att ni är tillbaka!

Kommentera

