Skip to content

Och hur ofta borstar du själv bort tovor i armhålorna? sa Pôppet.

27 mars, 2015

NamnlösJag undrar om det inte är dags att borsta igenom pälsen på er, sa jag till pyrrepinglorna och tittade på klockan som om den hade med saken att göra, samtidigt som jag snurrade bak mitt toviga hår i en tofs för att kunna se tillräckligt bra utan hårtovor i vägen för att gå all in med borsten på fyrfotingarna. För jag räknade med en viss fyrfotlig motvilja.

Redan? sa Spunk fövånat.

Har det redan gått ett halvår menar du? sa Pôppet.

Vadå halvår? sa jag och tittade på klockan igen.

Fransk-import-saken syftar på att du brukar borsta oss en gång i halvåret ungefär, sa Spunk övertygande fast ändock med en axelryckning, som om man inte riktigt skulle förstå vad hon menade. Förbryllning är hennes bästa argumentationsvapen, uppenbarligen.

Jag tror det är lite oftare än så faktiskt, sa jag och skruvade lite på mig, fast samtidigt funderandes över när jag borstade dem sist. Men jag kunde inte riktigt komma ihåg.

Jag tror det är onödigt med ett borst, sa Pôppet som om hon visste att pyrrerasen inte kräver särskilt mycket pälsvård.

Fast det är just dig jag skulle vilja borsta lite på, sa jag till Pôppet med ett verbalt pek. Jag tror nämligen att du har en tova eller tre precis uppe vid frambenens slut.

Cadenetter menar du? sa Spunk intelligent fastän jag tror hon googlat det för hon har inga själv.

Inte cadenetter (pyrre-dreads) alls, utan det är tovor, sa jag och försökte låta som om jag visste vad jag pratade om.

Vad är skillnaden egentligen? sa Spunk och synade mig direkt. Crap.

Jag vet inte. Men tovor i armhålorna tycker jag inte man ska ha, sa jag. För det tycker jag inte.

Och hur ofta borstar du själv bort tovor i armhålorna? sa Pôppet argumenterande, för hon ville inte alls bli borstad just i armhålan.

Men himmel, aldrig! sa jag självklart. Det hade ju varit jättekonstigt om jag hade tovor i armhålan.

För att du inte är fransk menar du? sa Spunk empatiskt.

För att du inte har anlag för cadenetter? sa Pôppet och pekade lite skrytigt på sitt eget cadenettanlag i armhålan.

Och hur känns det? Att sakna sånt anlag? sa Spunk och räckte över en servett om jag skulle behöva torka en tår eller så.

Känner du dig inte komplett? sa Pôppet och såg ut som Freud himself för ett ögonblick.

Eller gör avsaknaden att du känner dig komplett? Komplett galen, vill säga? sa Spunk och lade huvudet på sned lite sådär beklagande.

Tänk jag tror att ni försöker prata bort en massa tid för att undvika det här med borstningen, sa jag i brist på bättre ordlig situationsanalys, som om jag skulle glömma bort tovorna om ni pratar tillräckligt länge. Men nä. Det är verkligen dags. Tovorna i Pôppets armhåla ska bort, helt enkelt.

Och jag försökte säga den sista meningen jättebestämt.

Men du vet att det är nästintill ett franskt lagbrott att borsta bort cadenetter väl? sa Spunk som den ofranska halvfinne hon är.

Määh whiii, lagbrôtt, sa Pôppet som den helfransyska hon är.

Men det ÄR inte cadenetter i Pôppets armhålor, det är tovor, sa jag och låtsades att jag visste det.

Och vad var skillnaden nu igen sa du? sa Spunk.

Ehh alltså… den ena är avlång och den andra är rundaktig? sa jag och tänkte ”crap” tyst för mig själv en gång till.

Vet du inte skillnaden mellan en tova och en cadenett anser inte jag dig tillräckligt kompetent att hantera min päls faktiskt, sa Pôppet.

Och om du aldrig borstar bort dina egna tovor i armhålorna så har du heller ingen erfarenhet av armhåletoveborstning att tala om direkt, sa Spunk.

Fast jag har ju inga tovor i armhålorna, sa jag och tänkte igen på hur knäppt det skulle vara.

Precis, vi är rätt olika så, sa Pôppet och Spunk i mun på varann och vände symboliskt på klacken, som om de avslutade konversationen utan egentligen ha satt punkt.

Vad menar ni? sa jag förbryllat.

Att borstningstillfället härmed är försvunnet. Vi kan boka ny tid om ett halvår igen, sa Spunk.

Om ett halvår, visst det, sa Pôppet med en förtjust min.

Okej, sa jag.

Vah? sa de i mun på varann igen, fast glatt den här gången, som om de trodde jag var väldigt lättlurad.

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Apselut. Dejt med borsten om ett halvår, sa jag och såg väldigt lättlurad ut. Men titta, titta. Här har jag min kompis SAX med mig. Och min kompis SAX och jag tänkte klippa till Pôppet i armhålan.

Fukk! sa Pôppet storögt och på ofranska och tittade desperat på Spunk för någon slags sax-tidsintervall eller bara något anti-saxigt, vad som helst, men Spunk hade ingenting.

Ingen aning, sa Spunk förvånat, eftersom hon var helt obekant med en sax.

Bah, sa Pôppet uppgivet.

Det är nya tider nu, sa jag och klippte tovorna i Pôppets armhålor som värsta Edward Sisscorhands snabbare än hon hann säga ”pöttättRö”.

Fräsch egentligen, sa Spunk och tittade på resultatet.

Onödigt som tusan, sa Pôppet och låtsades lidande frysa om sin tovlösa armhåla fastän hon egentligen tyckte om det tror jag.

Sen lade jag undan både sax och borste. Man orkar inte hur mycket frisyrpynt som helst, det gör ingen av oss tre. Vi är rätt lika så.

Eller hur, sa jag till pyrrarna och sökte medhåll när saxligheterna var avklarade, samtidigt som jag drog ur gummibandet ur tofsen baktill i mitt eget huvud, så tovorna virvlade fram och överallt för en litet ögonblick. Som vågor på ett hav när det stormar, fast bara under några sekunder innan tovorna finner lä och ro igen.

Det är nåt franskt med dig, men jag kan inte sätta tassen på vad det är, sa Pôppet fundersamt och strök sig över hakan samtidigt som hon stirrade på mitt toviga hår.

Kanske är det franskt att jag är alldeles mörkhårig? sa jag och skakade på frissen så tovorna rasslade.

, svarade Pôppet kort.

Pst! Vi får kolla armhålorna på henne efter cadenetter när hon sover, viskade Spunk och Pôppet viskade ett jätte-ja till svar och snodde åt sig saxen om utifall att.

No comments yet

Kommentera

