Skip to content

Inte ens en liten flodhästfamilj med synkroniserat stamp.

11 mars, 2015

Äntligen fick gungan sig en välbehövlig funktionstillputsning. Äntligen.

Jag köpte gungan på blocket för några år sedan, det allra första kontaktfältshinder jag köpte, och den har hållit helt okej. Det är ingen kvalitetsgunga precis, långt därifrån med tanke på tillverkarna, men jag visste inte bättre då och den har som sagt fungerat okej.

Ända tills förra året. Då lade den av, kan man säga. Träet hade sugit upp så mycket vatten och den hade blivit så pass tung, att inte ens en liten flodhästfamilj hade kunnat väga ner änden i backen om de så stampade sitt mest bestämdaste stamp allesammans på en gång. Synkroniserat flodhästfamiljsstamp, alltså. Så tung.

Så nu var det dags att byta skiva, byta matta och väga in den så den blev som den skulle igen.

Och som vanligt när det är färg och lim inblandat, så är själva arbetsinsatsen ungefär fem minuter, och vänt- och tork-tiden en halv evighet.

Jag tror vi fixar till det här på nån dag eller två, sa jag glatt i förra veckan, när jag började riva loss de svampiga, blytunga plankbitarna, som om jag trodde på vad jag sa. Fast det tog lite längre tid än så. Torkmässigt.

De gamla skivorna var helt plähäiga och tunga, plättlätta att riva bort. De rostiga skruvarna var lite värre att bli av med, men allt är möjligt. Man ska bara vilja det tillräckligt mycket. 11046992_799142863496194_1297656404_n

Nya skivor av superbra formplyfa. De sågade kanterna målades för att stå emot väta nåt alldeles sjusärdeles bra, så hoppas vi att gungan håller sig gungbar utan att vi behöver bjuda hit en liten flodhästfamilj för att provgunga den.
11063000_799144390162708_424602456_n

Bottenredet hade det läckt in vatten i, som sedan frusit och spräckt upp stommen. För att detta inte ska hända igen och göra det ännu värre, borrade vi hål i botten för avrinning. Dumt att vi aldrig kollat om det funnits hål i botten för just avrinning, men man kan inte vara smart överallt hela tiden. (Jag prioriterar att vara smart fläckvis och ibland.)
11039366_799142910162856_24089771_n

En alldeles fin, omhuldad gunga, med det allra roligaste kvar att göra i tillfixarväg…11015335_799142830162864_605670929_n

… nämligen invägningen. Förtokat roligt att väga och mäta och ta tiden och addera och dividera och räkna ut nertipparsnitt och sånt viktigt. Man kan få kalla mig för Sheldon Cooper om man vill, men inte högt så nån  hör. 11051569_799116523498828_1013647103_n
Sen tyckte vi att vi var färdigrenoverade. Att slipa och måla om bottenredet får bli en annan dag. Funktion före form, och funktionen är på plats – gungan är väldigt gungbar.

Dessutom vill vi fnittra gunga nu nu nu, när våren kommit och gräsmattan är snöfri, inte sitta och titta på färg som torkar. Vi vill det alla tre, vi är rätt lika så.

No comments yet

Kommentera

