Skip to content

Och viktigast är att leka, tycker jag. Det tycker Pôppvalpen också, vi är rätt lika så.

23 oktober, 2013

Såklart att vi fnittrar valpagility här hemma nu när vi har valp i huset. Nåt annat hade ju varit jättejättekonstigt och nästintill otänkbart.

För valpagility är bäst i världen, säger jag till Pôppvalpen som plumsar runt över gräsmattan och håller med mig med hela, hela lurvkroppen.

Allra viktigast i valpagility, tycker jag, är att kunna leka tillsammans på alla möjliga vis. Leka kamplekar och jaktlekar, godisbelöna, leka utan leksaker och jaga varann eller brottas eller skratta med hela kroppen tillsammans. Och kunna göra det både hemma och borta och där det är lugnt och där det är stökigt och massa folk och hundar och annat.

Och Pôppvalpen är verkligen magisk på att ploppa in i bubblan och leka tillsammans, både här och där. Fina valp!

Det enda vi ska träna ännu mer på är att leka där det finns lastbilar, motorcyklar och andra bullriga motorfordon som dyker upp härom och pärom, för de tycker hon är lite läskiga. De är mer läskiga än vad det är roligt att leka i bubblan med mig. Men det blir bättre och bättre, så snart åker vi in till stora staden och fnittrar vid nån parkering och bredvid stora vägen och alla såna ställen där det finns stora motorfordon, och miljötränar ännu mer. Först på håll, och sen närmare och sedan nära. Så det ska vara roligt, för roligt tycker både Pôppvalpen och jag om att ha. Vi är rätt lika så.

Vi har fnittrat en hel del följa-handen-lekar och sedan en massa trädagility och skogsagility, och jag blir verkligen alldeles glad av att se Pôppvalpens fnitterpotential.

På själva agilityplanen har vi avancerat så pass långt att vi leker med tunnlar och hinderstöd. Och tränar jaktlekar och externbelöningar och banglekar och annat sånt jätteroligt.

Jätteroligt, säger jag till Pôppvalpen som bangar gungan och poppar iväg över gräsmattan för att sno externbelöningen, och hon håller med mig med hela, hela lurvkroppen.

Det enda som Pôppvalpen tycker är väldigt tråkigt, det är att få stå och titta på när andra agilerar.

1

Ensammast i hela världen, mumlar hon och krafsar övergivet med ena tassen bland löven och tycker att livet är förskräckligt orättvis.

Snart din tur igen, försöker jag trösta henne med. För att sitta bredvid och titta på är också nödvändigt att kunna. Fast inte är det roligt inte, det tycker vi båda två. Vi är rätt lika så.

Det vi passar på att fnittra just nu, innan snön (pläh) kommer och begraver agilityplanen, är roligheter med en tunnel och några hinderstöd. Ungefär som trädagility, fast med hinderstöd. Några minuter här och några minuter där.

Och vi tränar ”fram fram” och ”ut” för att söka hinder självständigt. Och vi tränar lite ”runt” och lite byten och komma till handen och komma till rätt hand.

Ungefär som nåt sånt här, nedan. (Och sen vänder man på alltihopet såklart, jag har bara ritat upp åt ena hållet på banskisserna.) Och jag vill poängtera igen – nån minut här och nån minut där. Varken Pôppvalpen eller jag (eller HumleSpunkarna heller för den delen) gillar att nöta och tjata och slita och härja. Kort och intensivt och väldigt, väldigt roligt. Så gillar vi det bäst och mest.

Men framför allt så leker vi. Mycket. För allra viktigast i valpagility som sagt, tycker jag, är att kunna leka tillsammans på alla möjliga vis. Och ha roligt. Roligt som tusan.

Och det kan ni hoppa upp och sätta er på att vi har.
Valpagility, liksom ❤

valpagility_okt2013

6 kommentarer leave one →
  1. 23 oktober, 2013 13:20

    Låter som ni har roligt Jaaaa 😀 Jag och valpen kommer på privat valpagilitytränig sen 😉

  2. 23 oktober, 2013 14:20

    Näe, sitta och titta på suger… Kramis!

  3. 23 oktober, 2013 14:32

    Åh, så roligt med valpagility! 😀 Vi håller också på lite med valpagility, men har inte kommit så långt. Vi har mest skojsigt med tunnlar. 😀 Hoppas ni får en fortsatt trevlig valpagility höst! 😀 Lycka till i framtiden!

  4. Anita permalink
    23 oktober, 2013 16:28

    Måste vara toppen att kunna växla mellan rolig valpagility och rolig vuxenagility.

  5. 25 oktober, 2013 13:26

    Hahaha din blogg är så himla rolig!!! Är så glad att jag hittade hit. Ha en bra dag!

Kommentera

