Skip to content

– Men när tycker du att hon ser ut som en berger då? sa jag.

3 oktober, 2013

Att titta ut över ån nuförtiden är som att titta på en uppäten smörgås, sa Spunk och skakade på huvudet.

Eller hur? Jag undrar om fiskarna trivs med att bo i höghus nuförtiden, mumlade Humlehunden när hon tittade på vattnet i ån. Eller, tittade på vattnet som inte fanns i ån.

För det var himmelens vad lite vatten det finns i ån på baksidan om huset nu. Och i skogen är alla bäckarna alldeles tomma och torra. Det är bara i dammarna och sjöarna som det finns vatten kvar.

Hur menar du då, höghus? sa jag till Humlehunden.

I ån så bor de ju lite mer radhusaktigt. Men nu när det inte finns något vatten där så måste de ju tränga ihop sig i sjöarna istället, som i höghus för att få plats. Staplade på varann. Packade som sillar, kan man säga, sa Humlehunden självklart.

Ahh… sa jag fast förstod nog inte riktigt ändå.

Och för övrigt så tycker jag att det är synnerligen olämpligt att Pôppvalpen plumsar i vattnet och trängs med fiskarna i dammen faktiskt, sa Humlehunden med ett särskilt eftertryck på ”olämpligt”. Fast egentligen kanske hon sa det lite avundsjukt, för själv skulle Humlehunden aldrig någonsin få för sig att plumsa i någon typ av väta överhuvudtaget. Men Pôppvalpen verkade älska det där med plumsandet.

1Men hon tycker ju det är jätteroligt att simma, det kan hon väl få? sa jag och funderade på om jag var ansvarslös som lät Pôppet sprattla sina lurviga i dammen så mycket hon ville.

Fast det blir ju helknäppt när hon gör det, sa Humlehunden.

Varför då? sa jag.

När hon bara doppar benen så ser hon ju ut som ett fluffigt garnnystan med tandpetare till ben. Eller som en luftballong med snören hängandes och slängandes som inte sitter fast i en korg undertill, sa Humlehunden.

Och? sa jag samtidigt som jag hann tänka att det var en rätt så mitt-i-prick-beskrivning av hur hon ser ut efter att hon doppat bara benen i vattnet faktiskt.

SONY DSCOch ännu värre – ibland doppar hon bara baken och det ser ju jättefånigt ut.

Vadå?

Hon ser ju ut som en Löwchen då. Eller Portugisisk vattenhund. Och så kan vi inte ha det, sa Humlehunden bestämt.
817-portugisisk-vattenhund

Men det spelar väl ingen roll? Pälsen torkar ju jättefort och blir fluffig igen.

Eller. Om hon doppar kroppen men inte huvudet. Då ser hon ut som… som Sid, sa Humlehunden storögt.

Mäh. Sid ser ju jättehäftig ut! sa jag.

pinneInte om man är tjej! Då kan man inte se ut som pojk-Sid begriper du väl, det ser bara konstigt ut, sa Humlehunden tjej-förfärat.

Turligt nog så är det ju sällan hon bara doppar en pyttekroppsdel, vanligtvis plumsar hon ju i hela hon, sa jag.

Turligt och turligt. Doppar hon hela sig så ser hon ju ut som en vandrande pinne, muttrade Humlehunden.

Så det bästa är om hon inte badar alls då? sa jag förbryllat.

Det tycker jag. Så hon inte stör fiskarna som är sill-packade i sjöarna just nu, utan istället luddar runt och ser ut som sitt vanliga jag, sa Humlehunden.

Som sitt vanliga jag? Som en lurvig, sötsnygg harlekin-berger menar du? sa jag och log och tittade på Pôppvalpen som verkligen är sötsnygg hela hon.

Nja. Hennes vanliga jag ligger farligt nära att förväxlas med en ovanligt välnärd dammråtta. Men det är bättre när hon ser ut som en lurvig dammråtta, för då vet man att hon lämnat fiskarna i fred, sa Humlehunden.

Ehh… men när tycker du att hon ser ut som en berger då, menar du? sa jag.

Vet inte, sa Humlehunden med en axelryckning och lämnade med de orden hela diskussionen.

Och där satt jag alldeles förbryllad och funderade över om det fanns något tillfälle, i Humlehundens tycke, när Pôppvalpen såg ut som det hon är skapt som, det vill säga som en Berger des Pyrénées.

Finns det nåt sånt tillfälle? sa jag och slängde luftpussar till Pôppvalpen, som genast vände i luften och kom springandes mot mig med flärpande öron och skrattande ansikte och tungan virvlandes fritt i vinden och med gott om sprak och lurv om hela sig självtet.

Berger så införtokat, visst det, sa jag och kramade om både tillfället och Pôppvalpen och ingen av oss förstod vad Humlehunden menade.

1
Foto: Veronica Thoresson

3 kommentarer leave one →
  1. 3 oktober, 2013 16:20

    Tråkigt med vattnet eller bristen på kanske man säger. Poppvalpen är väl agilityproffs nu efter sommarens övningar eller har hon bara plaskat och yrt omkring? Kramis!

  2. Karin permalink
    4 oktober, 2013 14:28

    Så toksöt hon är din lilla Pôppvalp!

  3. Gun permalink
    6 oktober, 2013 20:50

    oh my, de där ögonen ❤

Kommentera

