Skip to content

– Inte alls, det är Pôppvalpen som suger på att ta franska instruktioner, sa Spunk.

25 augusti, 2013

Maden är nu nästan torr och väldigt promenadbar, dessutom har gräset växt upp igen efter höskörden tidigare i sommar.

Och att skritta runt i hundbenshögt gräs är faktiskt väldigt bra hundgympa, sa jag till HumleSpunkarna och Popp fast ingen av dem lyssnade för de hade fullt upp med att springa tokfartigt runt, runt i det hundbenshöga gräset. Alla tre fast inte Humlehunden.

Du ser ut som om du bestiger ett berg fastän det är alldeles platt på maden-marken, sa jag frågande till Humlehundens märkliga… elasticitet?

Ett hundbenshögt gräs är inte hundbenshögt för alla hundar, om man säger så, muttrade Humlehunden och klättrade vidare genom gräset.

Ahh, sa jag och nickade förstående och Humlehunds-empatiskt, för det är sån jag är.

För övrigt vill jag påpeka att Poppvalpen inte alls skrittar utan bara plumsar runt, sa Humlehunden med ett huvudnick mot Poppvalpen under tiden hon svor en ramsa över att djungeln intagit maden.

IMG_0158Mäh? sa jag och tittade efter Poppvalpen. Du ska ju skritta och inte plumsa?

Plôms plôms, svarade Poppvalpen och plômsade plumsade vidare på franska genom gräset förfifflat lyckligt.

Du ska ju SKRITTA, skrek Humlehunden genom djungeln efter henne fast egentligen inte så högt för Humlehunden är inte så stor. Hon har en skrikvolym motsvarande ett risgrynsrap inlindat i bomull och gömt i en tändsticksask ungefär.

Skritta till exempel, sa jag till Poppvalpen som tittade upp lite förbryllat ur sin plumsning och sen fortsatte plumsa runt väldigt hurtigt.

Jag tror inte hon vet vad ”skritta” på svenska betyder, för hon är väldigt fransk, sa Spunk. Men jag är också fransk så jag kan översätta.

Du är väl inte alls fransk. Född i Sverige och med en finne till pappa, en finne faktiskt, sa Humlehunden med ett fnys, för hon tycker att det är lite förtjusat att vara fransk och att Spunk är motsatsen till allt som är förtjusat. Därför går inte den ekvationen ihop, att Spunk skulle vara fransk, i Humlehundshuvudet.

En finne? Har jag en inflammerad por till pappa? sa Spunk förskräckt.

Men snälla nån, sa jag och försökte byta fokus till själva Poppvalps-skrittandet istället.

Plôms plôms, kvittrade Poppvalpen lyckligt och spurtade vidare över maden.

S_K_R_I_T_T_A, bokstaverade Humlehunden.

Fast det är ju inte så att hon HÖR dåligt, det är en fyrbens-pälslig variant av fransk-svensk språkförbistring bara. Men jag löser det eftersom jag är fransk, sa Spunk konstaterande och harklade sig.

Va? sa jag.

Faire opposé döh Plôms, sa Spunk till Poppvalpen på sin bästa hitte-på-franska.

Göra motsatsen till vad? sa Humlehunden.

Motsatsen till det där, sa Spunk och pekade på den plumsande Poppvalpen.

Plôms plôms, svarade Poppvalpen och såg inte ut att sluta plômsa inom den närmaste kvarten eller så.

Du suger på franska, sa Humlehunden till Spunk.

Äsch trams, det är Pôppvalpen som suger på att ta franska instruktioner, sa Spunk med ett öronflärp.

Och sen skrittade vi vidare över maden, alla tillsammans fast inte i skritt kanske. Spunk sprakade och Humlehunden bergsbesteg djungeln och Pôppvalpen plômsade.

Jag tror att jag är den enda som skrittar här, sa jag.

Och jag tror att du har rätt i det, sa Humlehunden.

3 kommentarer leave one →
  1. 25 augusti, 2013 23:05

    Jag tror att det där med språket löser sig så småningom… Kramis!

  2. 26 augusti, 2013 07:16

    hahahaa, du är en rolig kille du…

  3. 8 september, 2013 14:03

    Höhö, jag försökte prata engelska med Bonnibelle när jag hämtat henne (hon är ju från Tyskland..).

    Behöver jag säga att det gick sisådär bra..?

Kommentera

