Skip to content

– Hon får inte lägga sig på min finfilt efter det där, säger Humlehunden.

20 augusti, 2013

Jag vet inte hur du tänkte där…? säger Humlehunden och pekar på Poppvalpen som återigen och lyckligen har hittat en lerpöl och lägger intensivt någon slags lermask över hela sig. Återigen och lyckligen, gör hon det.

IMG_0133

Hur menar du då? frågar jag och tittar på Poppvalpen, som bladdar runt i leran, och försöker se svaret på det som Humlehunden frågar.

Varför i fridens beställer du en långhårig variant av det där som Spunk är, när långhåriga exemplar uppenbarligen verkar gilla lera jättemycket, suckar Humlehunden.

Alltså sånt där vet man ju inte på förhand om en valp gillar att lerbada eller inte och nu råkar Poppvalpen göra det. Det är väl kul? säger jag och försöker tro på sista meningen själv.

Fransoser och deras eminenta lerinpackningar, mumlar Humlehunden med ett ”bah”.

Ingen fara, vi passerar ån på vägen hem. Hon kommer säkert ta sig en simtur där och då är leran puts väck.

Simtur? Sån som hon tog i eftermiddags? säger Humlehunden.

Jappelijapp, säger jag stolt över att jag bor bredvid en å och har en valphund som tycker om att simma. Lite hand i handske och mitt i prick, kan man säga.

Jag tror inte att den simturen var med mening, om du tror det. Jag tror att någon glömde upplysa henne om att ån blir djupare och djupare ju längre ut mot mitten man skuttar, säger Humlehunden.

Tror du? säger jag förvånat.

Jappelijapp right back at you, säger Humlehunden.

Hmm…? funderar jag. Och sen rodnar jag lite om öronen.

Fast om hon lägger sig på min finfilt efter den där lerinpackningen så kan jag jättehjälpa dig knuffa i henne i ån igen. Medelst en fot i baken, säger Humlehunden märkligt hjälpsamt.

Vi löser nog det ändå, säger jag.

Och sen skriver jag upp ”träna dusch” på min ”att-göra-med-valpen-lista”, under tiden Poppvalpen glatt och noggrant bättrar på lerinpackningen bakom öronen.

Namnlös

3 kommentarer leave one →
  1. 20 augusti, 2013 22:34

    Måste vara kanon att bo vid en å… Kramis!

  2. Åsa Nilsonne permalink
    21 augusti, 2013 08:21

    Mon Dieu!
    Säger vi förskräckt som har hundar som går en omväg runt en fuktig fläck på trottoaren.

  3. Sonja Kjellström permalink
    22 augusti, 2013 11:32

    Jag läser med glädje dina inlägg om Humlespunkarna, lika trevlig stund varje gång. Min westie gör som Åsas inlägg, dvs går runt all fukt som finns synlig

Kommentera

