Skip to content

– Som en vindögd dammråtta, muttrar Spunk.

10 augusti, 2013

Hejsan världen! Vad roligt att se att du är kvar! sprudlar valpen lyckligt och skuttar upp ur soffan på morgonen med det största leendet över hela kroppen som man kan tänka sig.

Godmorgon på dig själv! Du ser verkligen helt knäppsöt ut idag också, säger jag valpförälskat och pussar henne godmorgon med risk för att bli biten i näsan av sylvassa valptänder. Men så är det att ha en knäppsöt valp i huset som man inte kan låta bli att pussa på. Då får man byta paroll till Livin’ on the edge, kan man säga. För hon är för knäppsöt för att låta bli.

Eller så ser hon bara knäpp ut. Som en vindögd dammråtta. Ungefär så, muttrar Spunk som inte alls uppskattat att valpen kröp intill henne för att sova inatt. Dessutom flyttade sig inte den oförskämda valpen trots att Spunk sa till henne å det skarpaste.

Oförskämt som tusan, muttrar Spunk och skakar på huvudet åt minnet och bestämmer sig för att lägga till valpen på sin virtuella ignorera-lista från och med nu.

IMG_0024Efter morgontingelinget (alla hundarna) och frukosten (valp) och morgonkaffet (jag) så smiter vi ut på gräsmattan på agilityplanen, valpen och jag.

För det finns två stunder på dygnet när hon är speciellt komplett galen. Morgon och kväll.

Att beskriva det komplett galna beteendet som ”ett valpryck” är alldeles för milt. Mer som en lurvig tornado av ”skrattattack tills man kissar på sig” blandat med en skopa ”symaskin gone bananas”, ungefär.

Såna stunder ska man ta tillvara jättemycket, ler jag gladbubbligt med valpen hängandes i byxbenet och jag plockar fram kampleksakerna och så kör vi igång. Cirkelleker och kampleker och fnittrar världens bästa övning där man får in ”släpp leksaken på tack”, ”stanna”, ”starta med fart på mitt okej” och ”kom tillbaka med kampleksaken så leker vi”.

Och böj mig baklänges vad rolig hon är att busa med! Det är helt makalöst!

Och jag vet att alla valpar är speciellt underbara och superfina och jätteduktiga och helt fantastiska. Så även denna, så in i bänken.  För hon är så väldigt speciellt underbar och superfin och jätteduktig och helt fantastisk. Och jag är alldeles kär. Valpkär och perforerad och hålbyxad och prickig av alla kampiga valptänder.

Och valpkär, sa jag det? Särskilt det.

3 kommentarer leave one →
  1. 10 augusti, 2013 09:29

    Vi var flera som på en blogg nyss konstaterade att det är väldans praktiskt att ALLA hundar är världens bästaste! Med den 2-bening de har och så där alltså.
    Kanske Spunkfröken ska be matte kolla att valpsprattlet inte har vatten i öronen, kvar sedan duschen? 🙂

  2. 10 augusti, 2013 15:52

    Tja, vad ska man säga? Hon verkar lite bitsk… Kramis!

  3. Åsa Nilsonne permalink
    10 augusti, 2013 18:24

    🙂

Kommentera

