Skip to content

Nyvaket och sömndrucket fast jättealertigt.

3 juli, 2013

Hur det är att ha två bergers i huset? Jo tack, det är förtokat roligt faktiskt.

Till exempel. På skogsrundorna är de en fröjd för ögat så införbaljat. Äntligen har vi med oss någon som kan matcha Spunk i hennes fotförflyttartempo.

Sisten till kotten är en fiiiis! tjoar Spunk och bränner iväg mellan tallarna.

Va? En fiiiis vill jag inte alls varaaa! tjoar Popping, som säkert tror att sisten till kotten förvandlas till en fis på riktigt, och bränner efter Spunk.

Och så håller de på så där. Tokspringer. Än hit och än dit i skogarna och luftar mossan.

Ganska barnsligt faktiskt, säger förnumstiga Humlehunden, som helst ploppar runt där det är platt och inte vill tokspringa genom blåbärsris mer än nödvändigt.

Fast lite roligt att titta på, säger jag och ler.

Fast det jag kan skratta högst åt, fast jag försöker att låta bli för det är säkert inte så artigt, är när båda bergerludden powernappar i soffan. För en berger är ”alert och uppmärksam på sin omgivning”. Även om de sover.

När de ligger där i soffan och snarkar, så hör plötsligt till exempel Spunk någonting. Det kan vara ett odefinierbart knak i vårt gamla trähus, nån som slamrar till i köket, en sädesärla som vippar på stjärten ute i trädgården eller solen som går upp i Kina. Något är det som Spunk hör, och så sätter hon sig blixtfort upp i soffan och spanar. Nyvaket och sömndrucket fast alert.

Och sätter sig Spunk upp och spanar, så sätter sig Popping också upp, även hon blixtfort, och spanar hon med.

Och eftersom Popping spanar, så blir Spunk bekräftad i sitt spanande, att det är något alldeles extraordinärt som händer och som verkligen bör spanas på. Så då spanar hon alertigt ännu mer.

Och då måste ju Popping spana superalertigt efter vad det nu är för jätteextraordinärt som Spunk spanar efter.

Och så håller de på så där, sittandes i soffan. Nyvaket och sömndrucket fast jättealertigt, och spanandes ut i tomma intet på något ingentinget som tydligen händer som ingen annan lagt märke till.

Men lägg er och sov igen, snark-muttrar Humlehunden som inte har en endaste berger-gen i hela kroppen och bara reagerar om det händer något på riktigt.

Ska bara… säger Popping och Spunk i mun på varann och spanar lite till under tiden jag håller på att skratta ihjäl mig, för det ser så knäppt ut.

Alltså. Det här med att ha två bergers i huset är verkligen riktigt underhållande. Det tycker vi allihop, alla förutom Humlehunden.

7 kommentarer leave one →
  1. 3 juli, 2013 13:44

    Man blir alltid så varm i kroppen av att läsa dina inlägg. Toppen att det är toppen kan man väl säga. Själv känner jag bara att jag har tråkiga och negativa saker att skriva om på min blogg. Nästan i alla fall. Tur att man kan tanka energi någon annan stans. 🙂

  2. 3 juli, 2013 14:33

    Humlehunden får gärna komma och vila upp sig här om hon vill. Här händer inte så mycket – och i alla fall inte så plötsligt… Kramis!

  3. Anita permalink
    3 juli, 2013 18:50

    Låter helt fantastiskt!

  4. Åsa Nilsonne permalink
    3 juli, 2013 19:07

    🙂

  5. 3 juli, 2013 21:55

    Love it! 🙂

  6. 3 juli, 2013 22:00

    Å, älskar dina sköna beskrivningar av er vardag.
    Skriv ofta o mycket, du gör mig glad i hela mig
    Hlsn Lotta

  7. 3 juli, 2013 23:28

    Om det finns något som är bättre än en berger, så måste det vara två 🙂 Eller kanske tre tom? Tror minsann jag måste undersöka saken lite närmare, det går ju inte för sig att gå runt med bara en berger, om det ultimata är två (eller fler) 😉

Kommentera

