Skip to content

Jag räfsar ihop en hög här, sa jag och pekade med räfsan.

25 juni, 2013

En nyklippt gräsmatta i sommarsol doftar så ljuvligt gott tycker jag. Och är den nyklippta gräsmattan belägen på en agilityplan, så är det ännu mer ljuvligt.

Och idag så klippte vi agilityplanen här hemma, så det var sannerligen superljuvligt alltihopet. Det tyckte Popp-HumleSpunkarna också att det var. Vi är rätt lika så.

Namnlös

Nästan alltihopet var superljuvligt. För ett moln på den soliga gräsklippar-agilityplans-himlen finns det. Jo.

Gräsklipps-uppsamlaren till åkgräsklipparen fungerar nämligen inte riktigt som det är tänkt och därför får man räfsa upp allt gräsklipp manuellt, med räfsan. (För gräset måste räfsas upp så jag kan servera det till hönsen så de blir jättelyckliga och vi får riktigt gula gulor i äggen. Såklart.)

Och det är rätt så… inte-roligt att räfsa en hel agilityplan. Men tack och lov så hjälpte Popping till, så det blev lite mindre inte-roligt.

Jag räfsar ihop en hög här, sa jag och pekade med räfsan på en hög med gräsklipp.

Jättebra! Då hoppar jag i den! svarade Popping och hoppade så pälsen lurvade om hela henne jättemycket.

Ehh… sa jag och började räfsa ihop allt Popping-hoppat gräs igen.

Och mitt i allt räfs så gick plötsligt sommarsolen i moln och det blev skuggigt överallt och myggorna kom och det blev alldeles åsk-kvavt och klibbigt och svettigt. Men vi gav inte upp, Popping och jag.

Och inte Humlehunden heller för den delen. Hon älskar att rulla sig i nyklippt gräs, hon säger att det påminner om en tjockborstad heltäckningsmatta fast utomhus, och rullade runt sig själv än här och än där som en riktigt Prästens lilla kråka.

Spunk befann sig inte på den nyklippta gräsmattan alls, utan i kanten av densamma, för hon hade fullt upp med att leta efter små bäbisgrodor som hoppade runt längst med å-kanten.

Små grodorna! sa hon och pekade på bäbisgrodorna och kände sig säkert väldigt midsomrig fastän midsommar både kommit och gått sin väg.

Alla hade vi att göra, kan man säga.

Jag räfsar ihop en hög här också, sa jag och pekade med räfsan.

Jättebra! Då kampar jag lite med gräsklippet! svarade Popping och tog en jättetugga gräsklipp och kastade upp det i luften över sig själv och över den resterande delen av den närvarande agilityplans-populationen. Till exempel över mig.

Ehh… sa jag och började räfsa ihop allt Popping-kampat gräs igen.

Mysigt med nyflingat gräsklipp, som en andra chans till att rulla runt sig liksom, sa Humlehunden och kom skuttandes väldigt glad i hågen för att rulla sig i det Popping-runtflingade gräsklippet så hjärtinnerligt att jag räfspausade och bara beundrade Humle-rullningen en liten stund.

En liten stund, eftersom Humlehunden är rätt så liten.

Sen började jag räfsa igen, och plocka i alla gräshögar i skottkärran med händerna och köra alltihopet i fyra omgångar bort till hönshuset där hönsen skrock-kacklade förtjust och lärde alla två nying-kycklingarna hur sprillans nytt gräsklipp ska mumsas och sprättas på bästa sätt.

Det här är sommar det, sa jag med en sommarnöjd belåtenhets-suck till Popp-HumleSpunkarna, och tittade på mina barfota-gröna-fötter och mina gräsklippsgröna händer och andades in lite gräsklippsljuvlighetsdoft i näsan för att uppleva ljuvligheten med hela kroppen och alla sinnen. Nästan.

Och sen började jag klura på vad jag skulle plocka ut för agilityhinder och vad vi skulle fnittra för rolig bana på den nyklippta, och efter gräsklippningen alldeles tomma, gräsmattan. Såklart.

Såklart.

3 kommentarer leave one →
  1. Anita permalink
    25 juni, 2013 22:36

    Tänk att gräsklipp kan vara så kul?
    Härligt!

  2. 26 juni, 2013 08:50

    :-))

  3. 26 juni, 2013 23:21

    Måste vara kul att få så mycket gräsräfshjälp! Kramis!

Kommentera

