Skip to content

Förutom det här med vattenskålen då.

20 juni, 2013

Vattnet är slut i skålen. Igen. Faktiskt, säger Humlehunden muttert med en ganska förebrående blick om jag får säga det själv.

Det är inte så himmelens stor skillnad som jag trodde att ha tre hundar, jämfört med att ha två. Förutom koppeltrassel de första dagarna, innan Popping ”rättade in sig i ledet”, och upptäckten att jag bara har två händer att klappa med, fast tre hundar som behöver sig en klapp kanske samtidigt ibland. I övrigt är det inte så stor skillnad.

Förutom det här med vattenskålen då.

Hur lång tid ska det ta innan du lärt dig att det inte räcker med att byta vatten dagligen nuförtiden. Du måste ju fylla på vatten. Minst två gånger. Dagligen, säger Humlehunden, med betoning på ”fylla på”, rätt i mitt öra när jag böjer mig ner för att ta upp vattenskålen.

För när jag bara hade HumleSpunkarna så var det väldigt, väldigt sällan (läs: aldrig) vattnet tog slut i vattenskålen. Jag bara bytte vatten en gång om dagen, oftast på morgonen, och så var det färdigt. Därför har jag liksom inte den vanan i kroppen att springa och titta om det finns vatten i vattenskålen.

Men med tre hundar så går det såklart åt mer vatten. Nu tar vattnet plötsligt slut ibland, och det är inte alltid jag upptäcker det i tid. Tycker Humlehunden.

Jo, jag börjar ju förstå det, att jag måste fylla på istället för att bara byta, säger jag och skyndar mig jättemycket till vattenkranen för att fylla på vatten, som den hunsade hundägare jag är.

Skriv upp det nånstans vettja, så du inte glömmer det. Vi är ju för tusan mitt i den ovanligt tropiska, svenska sommaren, såklart man måste ha fri tillgång till vatten då, säger Humlehunden påpassligt rätt i mitt öra igen när jag böjer mig ner för att ställa tillbaka vattenskålen, full med nytt vatten.

Visst visst. Drick nu vettja, säger jag och pekar på vattenskålen, fast Humlehunden har redan doppat ner mulen i vattnet och börjat dricka.

Titta, du kan dricka vatten på kommando, säger jag och ler och Humlehunden kan inte svara att så var det inte alls för hon började dricka före jag sa att hon skulle. För hon har som sagt fullt upp med att dricka vatten och kan således inte prata för tillfället.

Och under tiden Humlehunden dricker, fast inte på kommando om man frågar henne, så går jag för att kika efter en större vattenskål.

2 kommentarer leave one →
  1. 20 juni, 2013 23:09

    Nu har matten ställt stora rostfria degbunken, full med vatten, på altanen. Det går åt fast jag är själv. Trevlig Midsommar! Kramis!

  2. 31 juli, 2013 12:05

    Du hade då helt enkelt en förliten hund tidigare eller en förliten skål =). Här får man byta 3-5 gånger när det slafsas ordentligt en varm sommardag.

Kommentera

