Skip to content

Precis sån är Popping, kan man säga.

15 juni, 2013

Ibland påminner Popping väldigt, väldigt mycket om en bäbis faktiskt.

Kommer ni ihåg när barnen var små, om ni nu haft några små barn, och man passade dygnsrytmen lite så att de inte skulle somna till en pyttestund på sen-eftermiddagen eller för tidigt på kvällen?

För om de gjorde det, så kunde man ge sig sjutton på att barnet i fråga inte ville somna när det var läggdags, alternativt vakna mitt i natten och inte vilja somna om. Och så slet man i sina gråa och nöp sig själv i örat över hur klantig man var som inte undvikit den där sista bäbis-powernapen eller att man lagt dem för tidigt bara för att de var lite tröttare än vanligt. Och när man vankar runt där mitt i natten, sömnig med en väldigt pigg bäbis på armen, så grämer man sig och tänker ”som man bäddar får man ligga” och allt sånt.

Precis så är Popping. Som en powernapad bäbis. Kan man säga.

På dagarna är det full rulle här hemma vanligtvis, och när kvällen kommer (typ åtta-nio) så slocknar HumleSpunkarna i soffan med en sån där suck som är så mysig att höra. För när man hör den sucken så vet man att de är alldeles nöjda med dagen och nu är det kväller och färdigt. Sen sover de hela natten (förutom nåt kvällstingeling eller så).

Popping gör samma sak, lägger sig i soffan med en förnöjd suck, fast oftast lite tidigare. Redan vid sjutiden, typ.

Första kvällen hon gjorde det, jag tror det var när hon varit här två-tre dagar, så klappade jag henne lite på huvudet och tänkte att det nog varit en omtumlande dag och att hon var jättetrött. Så jag lät henne vara, snarkandes i soffan.

Men det skulle jag inte gjort. För lagom till att jag skulle gå och lägga mig, så klev Popping upp ur soffan.

Jag är pigg nu. Ska vi leka?

Så sa hon. Fast jag sa att det skulle vi inte.

Och nu, några kvällar senare, verkar det här ha blivit någon slags tradition. Framåt elva-tiden på kvällen så poppar hon upp ur soffan och är toppenpigg.

Men jag ska gå och lägga mig nu? säger jag med ett gäsp.

Nemas problemas, svarar Popping med sin jättepigga popp-röst, gå du och lägg dig så sysselsätter jag mig själv. För man är ju en berger, *blink blink*.

Ehh… säger jag och bestämmer mig för att vara uppe en liten stund till.

På dagarna har hon en jättebra av-och-på-knapp. Men på natten (japp, klockan elva är nybörjarnatt faktiskt) så hittar jag inte knappen någonstans. Måhända jag är för sömnig själv.

Var är den? frågar jag och letar.

Jag har kanske tuggat upp den? svarar Popping mystifistiskt och bränner vidare genom huset och aktiverar sig själv.

Eller så kommer du och lägger dig här, så ska jag hålla i dig en liten stund och klia dig på magen och bakom örat så du blir jättesömnig? säger jag med min mest lockande röst.

Eller inte? säger Popping med sin mest finurliga röst.

Fast det är ingen fara på taket. För jag brukar vinna, till slut. Popping brukar somna om. Så småningom. Efter någon timme.

Men varje gång det händer så tänker jag att jag skulle hållit igång henne en stund till på kvällen. När jag ”vankar runt” där mitt i natten, sömnig med en väldigt pigg Popping över hela mig självtet, så tänker jag ”som man bäddar får man ligga” och att jag skulle hållit igång henne en stund till. Att hon inte skulle powernappat, för då hade hon nog inte vaknat på det där viset. Vaknat och vilja härja om, precis när jag är som sömnigast.

Sömnigast, säger jag. Tvärtom mot vad Popping är.

Bäbis-powernapade piggelin-Popping.

*gäspar*

4 kommentarer leave one →
  1. Anita permalink
    15 juni, 2013 23:27

    Låter som ett toppen kollo, åtminstone för sommarbarnet 😉

  2. Åsa Nilsonne permalink
    16 juni, 2013 07:49

    Vi skulle kanske ordan lite fler sommarkollon för varandras hundar? Eller för våra egna???

  3. 16 juni, 2013 21:51

    klockan elva är ju bara kväll 😉

Kommentera

