Skip to content

– Bättre än TV, sa jag med tindrande ögon till Spunk, som inte alls höll med.

23 maj, 2013

Om jag hade världens bästa besök idag? Det kan du hoppa upp och sätta dig på.

För idag rasslade hela Vallée des Voconces I-kull hem till Villa HumleSpunk för att åka lite bil och hitta på lite valpbus. Och valpbus är ju roligast i världen tycker jag, därför var det synnerligen passande för mig självtet, och efterlängtat av hela mitt jag, att de provade på att åka bil och rassla just hit.

Vi måste preppa trädgården! tjoade jag inför valpankomsten i förberedande syfte till HumleSpunkarna som låg och sov i skuggan under det blommande äppelträdet. Men de ville inte hjälpa till alls. Bara stjälpa. Så jag gjorde det själv. Så allt skulle bli supertoppen inför valpbesöket.

För valpbus är ju roligast i världen, tycker jag. Som sagt.

Så jag laddade upp med luddiga kampleksaker i snöre, pipbollar, en liten planka med en vedklabbe under (bäbisgunga), balansbrädan (rund som vinglar än hit och än dit), pipleksaker och en väldigt spännande skrammellåda med plastbyttor och slevar och metallpryttlar och vispar och korvbitar stora som myrägg. En sån skrammellåda som skramlar och så låter så förtokat roligt om man härjar runt däri och försöker nappa åt sig en korvbit stor som ett myrägg.

Och att se när alla fem valparna ploppade in i trädgården och skuttade runt bland maskrosor och tusenskönor i det oklippta djungelgräset för att upptäcka sig fram bland allt det där valpbusiga och äventyrliga – det var något alldeles magiskt fantastiskt. Och inte alls bra för min valpsjuka.

Bättre än TV, sa jag med tindrande ögon till Spunk, som inte alls höll med utan tyckte att valpludden var jätteläskiga och mest i vägen och frågade flera gånger hur länge de egentligen skulle stanna kvar och om de inte skulle åka hem snart.

Fem valpar är det i I-kullen. Fyra sprak-tikar och en sprak-hane. Alla så luddigt fina och fina och fina. Och fina.

Stor-harlekin-tiken kramades så mysigt och struntade fullständigt i att hon var någon helt annanstans än hemma eller att en timmerbil brakade förbi ute på vägen. Hon bara var, liksom. Bara var och var alldeles förluddat förtjusande på en och samma gång.

Lille-harlekin-tiken ploppade runt på sina slanka, långa ben och jagade syskonens svansar och stal kampleksaker mitt framför näsan på dem. Och balanserade väldigt, väldigt graciöst på den runda balansbrädan och lekte karusell. Förfnittrat lätteroad liten sak, den där.

Valppojken var så tuff, så tuff och sprattlade och sprakade och kampade och förtjusades över pipljudet i den lilla bollen och plumsade av misstag ner i skrammellådan och det var minsann jätteroligt. Och sen somnade han i en helt främmande persons knä och sov så gott. Ända tills han vaknade och satte igång att spralla runt igen.

Svarta Storhuvudet sprätte runt och var så nöjd, så nöjd med allt som kom i hennes väg. Om det så var ett syskon eller Humlehunden eller en grästuva man kunde lägga sig på och sola magen. Allt var så bra och hon var så nöjd så. Snacka om stencool.

Svarta Lillehuvudet bet mig i näsan och spankulerade helt orädd runt i trädgården och hälsade på både syrenhäcken och jätte-eken och trampade på pipleksaken och hoppade ner i skrammellådan hon också. Dessutom sprattlade hon som ett jehu när jag försökte klippa klorna på henne. Som om det killades, liksom.

För klippte klorna passade jag på att göra på alla valparna, efter de sprakat runt i trädgården och blivit sådär valptrötta och lite lätthanterade. Man får inte vara dum, liksom.

Och det gick så bra att klippa alla klorna på alla valparna, de låg så snällt och medgörligt i knäet på mig, ända tills jag kom till Svarta Lillehuvudet. Hon hade annat för sig och tänkte inte alls ligga still lite fint i knäet.

Du borde vara lite valpsömnig nu? sa jag och pekade lite på minnet av att hon faktiskt räserfräsat i trädgården jättelänge och att alla hennes syskon var jättevalpsömniga.

Men det örat lyssnade hon inte alls på. Hu vad sött egentligen. Och söta öron hade hon också, som pricken över i:et.

Totalt klippte jag sisådär etthundrafyra klor. Lite baksporrar och dubbla baksporrar inkluderat. Tjopp tjopp, bara.

Så. Alltså. Hur valpsjuk är man inte nu? Igen?

Jag hade kunnat ta fram kameran och tagit lite kort. Såklart. Men jag är ju inte den sortens person som gör det. Så ni får hålla tillgodo med en valpfilm från uppfödaren från häromdagen, så ni förstår vilket ploppande jag haft i trädgården idag.

Och vilket ljuvligt ploppande, sen.

(Vill ni inte bli valpsjuka ni också, så håll för ögonen efter ni klickat på play-knappen.)

i valpar film 20130522 from Sophie Marchand on Vimeo.

14 kommentarer leave one →
  1. 23 maj, 2013 17:02

    Men åh, de är ju alldeles ljuvliga! *höll för ögonen men tjuvkikade mellan fingrarna*
    Jag antar att det kommer vara humlespunkARNA.wordpress.com snart? 😉
    För övrigt hade det varit bättre med några bilder, än inga bilder alls, trots icke-befintliga kameraskillz. Valpar är nog bland det bästa som finns, även om bara kan se ett fluffigt ludd, eller inte ens så mycket 🙂

  2. Ingela permalink
    23 maj, 2013 17:14

    Åhhh, vilken förträffligt underbar dag du haft idag! Inte alls avundsjuk:-P. Vill oxå valpgosa:-D

  3. 23 maj, 2013 17:36

    Ååååh! Vilka sötingar! Förresten, fantastiskt fint sagt det där med förluddat förtjusande! Det måste väl betyda att dom nästan ser ut som jag? Kramis!

  4. Karin permalink
    23 maj, 2013 20:51

    Jag höll för ögonen först, men då såg jag ju inget. Så sen var jag fast ändå. Men jag måste fråga, hur stora är dom enetligen? De vuxna alltså. Spunk verkar ju så kul, du kan nog få vem som helst att fastna för rasen. Men inte så nybörjarvänlig kanske? Även om man vill hålla på med agility och kanske köpa sig några får.

    • 23 maj, 2013 21:28

      En berger är kanske inte bästa rasen som första-hund, för det är mycket bus och tjolahoo i hunden och behöver röra på både ben och huvud dagligen. Och hittar man inte på saker TILLSAMMANS med sin berger, så hittar den på saker på egen hand. Och det är inte säkert att man är ense om vad som är ”bra påhitt” då 😉

      Det finns två typer av berger, en långhårig – Poil long, och en ”korthårig” – Face Rase. Spunkprylen är en Face Rase (uttalas Fass Rass).

      Mankhöjd Face Rase
      Hanhund: 40-54 cm
      Tik: 40-52 cm

      Mankhöjd Poil long
      Hanhundar: 42-48 cm
      Tikar: 40-46 cm

      Mer info om rasen hittar du på Sveriges bästa bergersida här: http://www.gossarna.com/
      Och på rasklubbens hemsida här: http://clubbergerdespyrenees.se/

      🙂

  5. Anita permalink
    23 maj, 2013 21:42

    Bedårande. Jag gillade hur fint alla vuxna lekte så fint med valparna

  6. 24 maj, 2013 13:05

    JA, vad ska man säga, så jag säger samma sak igen, vill bo lite närmare…. ser framför mig vilken förträffligt härlig stund ni hade i trädgården med alla fina, tuffa, söta vappisar 🙂

  7. 24 maj, 2013 18:52

    Alltså, jag dog valpsötedöden där en stund! Halleda, de är underbara! ❤ Och visst är den svarta Havanna!? Känner att en Havanna/Darrack-valp skulle sitta som en smäck i min flock, det bara måste bli så! =)

    • 24 maj, 2013 19:07

      De är makalöst söta och ploppiga ❤
      Jappelijapp, den svarta är Havanna! 🙂

  8. 24 maj, 2013 19:35

    Åh;O Menar du att du haft fem sprattlande förtjusande valpar hos dig, och ingen smögs ner i en väska eller in under jackan? Imponerande! ;- )

  9. 24 maj, 2013 22:22

    Alltså, du MÅSTE ju ha en av de där små 😀

  10. 29 maj, 2013 22:18

    Oj va fina dom är!!! Lycka till!! 😉

  11. 30 maj, 2013 08:58

    Oj shit vilka underbara små sötingar!! Jag har själv problem med den där valpsjukan så det verkar flytta hem en liten lapphundsvalp här i sommar, ibland kan man inte riktigt låta bli 😉

Kommentera

