Skip to content

– Har ni roat er kungligt så vill jag prinsessfnittra, sa Humlehunden.

21 maj, 2013

Humlehunden har varit hemma med familjen hela helgen, under tiden Spunk och jag roat oss kungligt på rasträffen. Och när Humlehunden är hemma ”själv” så poppar hon runt lite i allmänhet, tar lite promenader i skogen, håller koll på om någon liten daggmask råkar slå knut på sig själv och att kycklingarna piper som de ska.

Men ingen fnittrig träning.

Och har ni roat er kungligt hela helgen, så borde jag få prinsessfnittra hela kvällen ikväll, sa Humlehunden med sin mest bestämda röst. Och hennes mest bestämda röst är verkligen jättebestämd.

Absolut, det tycker jag med, svarade jag. För vi är rätt lika så.

Därför tog jag med squeakerbollarna, som jag vet att Humlehunden ääälskar, och plockade ihop en snabb och rolig Magnebana. Istället för tolvpinnars-slalom så tog vi sexpinnars-slalom, eftersom Humlehunden tycker det är förskräckligt onödigt med så många pinnar. Dessutom poppar hon så vackert när det bara är sex pinnar, och vackert Humlehunds-popp är så roligt att titta på.

Vad ska jag göra då? sa Spunk förbryllat.

Du ska också få vara med, för du ska få träna på att ligga lös vid sidan om och titta på. Alldeles still. Trots att jag piper med squeakerbollar och kastar dem härsan och tvärsan och tjoar med Humlehunden.

Vah? Snacka om toksvårt, sa Spunk och lade ena ögonbrynet i lite skrynkel-läge.

Jappelijapp, men turligt nog är ju du klok som en bok och fortfarande löpligt loj, så det här kommer gå jättebra, sa jag.

Förmodligen, sa Spunk fast hon lät inte riktigt säker på den saken men lade sig vid sidan om ändå, för att titta på.

Och käre mitt jehu vad Humlehunden fnittrade och poppade. Som en trimmad radiobil på raketbränsle, som varvat motorn hela helgen och nu äntligen fick göra sin rivstart.

Pip med bollen en gång till! poppade hon och swischade genom tunneln och rasslade genom sexpinnars-slalomet som den luddiga lilla humla hon är.

Näh gör inte det, sa Spunk och försökte verkligen, verkligen ligga still och titta på.

Pip pip, sa squeakerbollen till Humlehunden, som floffade med öronen i pur förtjusning.

Och en korvbit till dig, sa jag till Spunk som tacksamt mumsade upp den och andades ut en smula.

Phu. Hade inte den där korvbiten kommit hade det varit väldigt, väldigt knepigt att ligga kvar här faktiskt, sa Spunk.

I know. Men ligg kvar en liten stund till, så kommer det strax en korvbit till, sa jag och klappade om Spunkeriet med rösten sådär trevligt och mysigt som man kan göra på håll.

Och sen prinsessfnittrade Humlehunden vidare över agilityplanen så tusenskönorna vajade av vinddraget och nickade prinsessfnitter-imponerat som tusan. Länge.

(Och sen avslutade vi med att Spunk fick spraka banan också. En gång. Såklart. Annars hade det ju varit jättejättekonstigt.)

magne1 magne2

One Comment leave one →
  1. 21 maj, 2013 20:54

    Verkade vara en rättvis fördelning av aktiviteter! Jag kan också tänka mig att ligga still och titta mot en och annan korvskiva… Kramis!

Kommentera

