Skip to content

Som en liten, liten, liten porsche med vindrufs i luggen.

14 maj, 2013

Måhända lite småfnitter idag? sa jag till min löpliga Spunkpryl som snarkade i soffan.

Kanske måhända, svarade Spunk och sträckte på sig.

Småfnitter? sa jag till Humlehunden.

Jag är med! sa Humlehunden blixtfort, för hon är alldeles nyklippt och ser ut som en liten, liten sportbil med vindrufs i luggen. Och ser man ut som en liten, liten sportbil så svarar man blixtfort, så är det bara.

korttunnel_övningOch eftersom vi bara skulle småfnittra lite och några minuter, så satte jag upp en övning med olika svängar kring en korttunnel. Och så tog jag med mig tennisbollen till Spunk och golfbollen till Humlehunden. För här skulle placeringsbelönas medelst bollkastning.

Om jag tjoar ”Fram Fram!” så ska vi bara bränna på rakt fram hela vägen, och då kommer bollen komma rullandes bakom hinder A, sa jag till HumleSpunkarna och pekade på korttunneln (2) och hindret rakt fram (A).

Om jag bakombyter innan korttunneln (2) så ska vi svänga antingen till vänster (B) eller till höger (C) beroende på vilket håll jag gör bakombytet från. Så det gäller att vara uppmärksam, för bollen kommer rulla jättefort bakom rätt hinder, sa jag.

Och sen har vi den jättejättespännande jaakkon. För om jag gör en jaakko innan korttunneln (2), så ska ni inte hoppa något hinder alls. Inget alls. Bara svänga ert snävaste och springa tillbaka (D och E) så fort ni bara kan. För då kommer jag kasta bollen bort förbi makarontunneln. Förtokat va?! sa jag till HumleSpunkarna som tyckte att det var jätteförtokat också.

Och sen satte vi igång. En HumleSpunk i taget, under tiden den andra HumleSpunken tränade på att sitta still och titta på, okopplad, trots att det ven bollar till höger och vänster. (Jättesvårt faktiskt, tyckte framför allt Humlehunden. För bollar är frestiga som tusan.)

Humlehunden började fnittra korttunnel, och hon for som en liten sportbils-porsche över gräsmattan och jagade golfbollar, sådär vackert och ploppigt så vi log båda två väldigt stort. Eller, Humlehunden log jämförelsevis ganska så litet, för hon är ju inte så stor. Dessutom hade hon allt som oftast en golfboll i munnen också.

Och när det var Spunks tur så skuttade hon lite fint, och ”lite fint” skuttade hon eftersom den löpliga lojheten fortfarande är synnerligt allenarådande i den spunkliga kroppen, och fångade tennisbollar. Och den löpliga lojheten lär väl råda några veckor till.

Men sen så, sa jag och klappade om Spunkprylen innan hon gick och snarkade bland syrenbuskarna igen.

5 kommentarer leave one →
  1. 14 maj, 2013 18:05

    Oj! Vilka svåra grejer ni kan! Jag har fullt sjå att jaga bollar utan hinder… Kramis!

  2. 14 maj, 2013 22:10

    Det låter både roligt å farligt. Gillar inte alls golfbollar men tolkar inlägget dom att allt gick bra 🙂 du har inte provat minitennisbollar? Tack för alla trevliga övningar du lägger upp! Har inte den blekaste vad en jaakko är men vi testar och det blir väl en egen variant av alla handlings-grejor man kan göra 😉 hihi

    • 14 maj, 2013 22:20

      Tennisbollar är för stora för Humlehunden, däremot ääälskar hon golfbollar och brukar apportera dem när vi slår på rangen… Till Spunk är det bara tennisbollar däremot, vill inte hon ska sätta en golfboll i halsen eller så.

      Och sen kast-rullar jag alltid, alltid bollen BORT från hunden, delvis eftersom det är bolljakten jag är ute efter men också för att jag aldrig vill riska att hunden hoppar och tar bollen i munnen direkt från ett kast.

      (Jag ryser när jag ser nån kasta en boll som hunden (typ schäfer/goldenstorlek) fångar i luften. Har hänt olyckor med dödlig utgång, när bollen fastnat i halsen 😦 )

      Här ser du Anna M göra några jaakkosvängar på hinder: http://www.youtube.com/watch?v=ZCcDmc1PirM

      • 21 maj, 2013 11:45

        Ja hon är ju så liten då en golfboll är i rätt storlek för henne.
        Åh! 😀 Tusen tack!! *glor storögt på länken* 😀

  3. Malin permalink
    15 maj, 2013 10:15

    Hej! I lördags hade jag och min pralin vår debut. Jag var så j***a nervös och ville spy, svimma och visste inte när jag stod på startlinjen om jag ens hade ben och springa med! PULS! Puls det hade jag vill jag lova =) Det va några missar här och där och jag diskade oss medvetet i ngt agilitylopp för jag vill han ska hålla tasselassarna i styr på kontaktfälten. Hur som så lyckade vi iaf komma två i ett hopplopp!! (av 59 startande!)
    Nu laddar vi om till en dubbel 1:a i Aneby på söndag… Det är som en drog agility och tävlandet som om man aldrig kan få nog…

    Tack för bra övning ovan, den blir det nog idag! Får till och med plats i min trädgård!

    Ha det så bra!
    /Malin S

Kommentera

