Skip to content

– Det känns som en väldigt privat fråga faktiskt, säger Spunk.

7 maj, 2013

Det är nåt fel här…? säger jag förbryllat när jag står vid dörren, på väg att gå ut.

För det känns som om det är väldigt gott om plats i hallen helt plötsligt. Det brukar det inte vara när jag står vid dörren och tar på mig skorna.

Jättekonstigt. Det måste vara nåt som saknas…? Men vad?

Och så kommer jag på det.

Ehh… Spunk? säger jag och tittar frågande genom hallen mot vardagsrummet.

Inget svar.

Spunk? Ska inte du med ut…? frågar jag, fortfarande förbryllad över att hon inte hoppar upp och ner vid dörren, eller försöker springa slalom mellan fötterna på mig samtidigt som jag knyter skorna, så jag nästan råkar knyta fast hela henne i skon. (Vilket hade varit en intressant upplevelse, att promenera med en raket fäst i ena skon.)

Kommer sen, mumlar Spunk slött från soffan.

Vadå kommer sen? säger jag och blir nästan lite orolig.

Kommer sen bara, gäspar Spunk.

Är du sjuk eller? säger jag och går bort till soffan och petar på Spunk.

Näh, säger Spunk och rullar över på rygg och sträcker ut sig i soffan så hela magen tittar fram och säger hej.

Och då ser jag det.

Vah? Du är ju svullen om muffen!

Och…? säger Spunk.

Har du börjat löpa? Var det därför du slickade dig så hialöst i går kväll? säger jag och får mina misstankar bekräftade.

Det känns som en väldigt privat fråga faktiskt, säger Spunk.

Så nu blir det soffan i tre veckor då? Som sist? säger jag.

Kanske det. Vi får se, säger Spunk och försöker trolla bort mig eftersom jag stör mitt i hennes tupplur.

Av alla tidpunkter i hela världen, var du tvungen att börja löpa precis just nu? Vet du hur vår kalender ser ut i maj? säger jag och börjar leta i huvudet över allt som vi ska åka på. Träning och tävling och läger. Hu.

Du kunde löpt i mars, april, juni, juli, augusti… pja vilken månad som helst egentligen. När vi liksom inte hade nåt inbokat direkt. Utom i maj. I maj har vi massor.

Du. Slappna av, säger Spunk, för det tänker jag göra.

Hmm… säger jag och försöker tänka lite positivt. Ur agilityperspektiv så är det inte hela världen, för om Spunk kommer spankulera runt banan lite i behagligt skritt-trav-tempo, så kommer jag ju hinna med henne och visa vägen jättebra. Borde jag ju, i alla fall. Jämfört med när Spunk far runt som en raket, och jag måste fara efter.

Och så räknar jag på fingrarna när höglöpet borde dyka upp. Men det här blir liksom… inte så bra tajmat tror jag. Med bergerträffen, till exempel. Spunk omgiven av en massa snygga bergerpojkar, mitt i höglöpet. Hu…?

Alltså. Vi måste räkna lite på det här, säger jag och kollar om jag har någon kalender i närheten.

Visst, visst, säger Spunk med ett gäsp och med ett tonfall som informerar mig om att samtalet helst borde ta slut nu.

Mhm. Då går jag ut själv då? säger jag till Spunk, men hon har redan slumrat till och hör inte vad jag säger.

Det behöver du inte, jag följer med, säger Humlehunden glatt och kommer poppandes över golvet.

Mysiga du, säger jag till Humlehunden.

Och så går vi ut i försommar-trädgården och påtar i kryddlandet ihop, Humlehunden och jag. Och klappar kycklingar och repar gräs till hönsen, under tiden Spunk sover i soffan.

Konstig känsla. Spunk sover i soffan. Med mening. Mitt på blanka förmiddagen.

Det här med Spunk-löp, alltså.

 

3 kommentarer leave one →
  1. 7 maj, 2013 11:37

    Amen så typiskt! De där köpen är jag glad att jag slipper. Hoppas inte slöheten håller i sig alltför länge nu.

  2. 7 maj, 2013 22:39

    Åååh! Säg till om det önskas sällskap i soffan… Kramis!

  3. Åsa Nilsonne permalink
    8 maj, 2013 07:32

    Ojoj så irriterande… Du kanske kan hitta en freestylekurs till Humlehunden så att du inte blir undersysselsatt… 🙂

Kommentera

