Skip to content

Klick = Belöning. Det är inte svårare än så.

3 maj, 2013

Ibland blir man bara trött när man trillar på konstigheter här i världen.

Först fyndade en bekant den här helknäppa informationstexten på en klicker hos Biltema. (Och internetversionen är inte mycket bättre den: Klicker för hund – Biltema.)

Biltema_klicker

Och sen trillar man över den här texten/bilden, tydligen från senaste numret av hundtidningen Härliga Hund.

HH_klicker

Jag menar, hur svårt kan det vara? Folk som skriver den här typen av texter måste väl faktagranska åtminstone någon liten minut?

Ett klick ska alltid, alltid, alltid följas av en belöning. En belöning kan vara godis, en boll, kamplek – i stort sett vad som helst som din hund uppskattar och ser som en bra belöning.

Att ett klick alltid ska följas av en belöning är så pass grundläggande klickerkunskap så… ja, jag blir bara matt när jag hittar sånt här trams, och till och med hittar tramset som instruktionstext till en klicker och i en hundtidning.

När man hittar såna här konstigheter, så förstår jag helt plötsligt damen som köpte en klicker, släppte hunden lös i skogen, och sen stod och tryckte på klickern, om och om igen, för att hunden skulle komma tillbaka.

Äsch, den här plastbiten fungerar inte! sa hon till slut.

Helt plötsligt förstår jag, liksom.

26 kommentarer leave one →
  1. 3 maj, 2013 11:10

    Oh herreminje så dumt. Biltema kan jag liksom förlåta, de kan inte hund och behöver inte kunna hund – men härliga hund?! Allvarligt? Jag ska nog tala om för Zumi att hon ska vilja jobba för uppmärksamhet, för det står i en hundtidning. Jag misstänker att hon kommer att fnissa högt och sedan dra för att äta bajs…

    • 3 maj, 2013 11:15

      Först tänkte jag så om Biltema också – de är ju inga hundexperter – men sen tänkte jag att någonstans i kulisserna finns ju klickertillverkaren. Har inte de del i instruktionstexten till vad de tillverkar? Och resonerar de likadant?

      Inte undra på att det florerar fördomar om klickerträning…

      • 3 maj, 2013 13:59

        Jag tänker att klickertillverkaren är en grossist som tillverkar ”små plastgrejer till hundträning” ihop med biltemas koppel, borstar och bollar. Det finns nog ingen förståelse för vad en klicker är där, bara hur den ska bete sig (klicka).

      • 3 maj, 2013 15:13

        Så sant.

  2. Åsa Nilsonne permalink
    3 maj, 2013 12:03

    Vem tar på sig att skriva till Biltemaleverantören/författaren till artikeln i Härliga Hund och upplysa dem om att de vilseleder köparna/lärarna?

    • 3 maj, 2013 12:33

      Det pågår diskussioner på Härliga Hunds FB-sida, hoppas de tar åt sig av kritiken där. Bl a har Ravenklint erbjudit sig att skriva en artikel/-serie om klickerträning för tidningen – bra!
      Biltema vet jag inte hur det gick med, om de blev kontaktade eller inte. Ska kolla det.

  3. Ingela permalink
    3 maj, 2013 12:12

    Upprörande! Vet inte tillverkarna av klickers Hur deras produkter ska användas?? Att det sen skrivs i en tidning för hundfolk är ju inte klokt. Ahhh, så trött man blir.

  4. 3 maj, 2013 12:18

    Men herregud!
    På onsdag ska ha en liten föreläsning om klickerträning på klubben för allmänlydnadsinstruktörerna. Tänkte att det nog blir som att slå in öppna dörrar, för alla som tränar hund idag vet väl syftet med och hur man klickertränar? Men om sådan här vilseledande information till och med sprids i en hundtidning så kanske det kan var bra med en lite föreläsning ändå.

  5. 3 maj, 2013 13:23

    Jag använder inte klickern som det är tänkt och faktum är att jag kan använda den istället för ett ”bra” och inte ge någon belöning, trots att kutymen säger det. Mina hundar fattar att de gjort rätt och förr eller senare dyker det upp någon typ av belöning, men som sagt inte alltid 🙂

    • 3 maj, 2013 13:48

      Mitt ”bra/rätt” gissar jag betyder samma sak för mina hundar som ett klick eller ”bra” för dina (?). Jag har kopplat det till ”rätt, nu kommer det kanske en belöning”. Och hundarna jobbar helt okej för ett ”bra”.

      Klickljudet (eller ett ljust, koncist ”bra!”) har jag däremot tokladdat – det betyder alltid belöning och alltid en galet bra belöning. Och hundarna jobbar därefter, det blir det där lilla extra, både i energi och fokus. Superbra vid inlärning till exempel, eller när man vill finputsa nån detalj. Jag gillar det och hundarna gillar det.

      Men att ta bort all belöning, oavsett om man använder ett ”bra” eller klick eller visselpipa eller vilket ljud som helst, tror jag bara leder till utsläckning. Ge det några gånger, så kommer hunden inte ens lyfta på ögonbrynet. Och det är det jag tycker är så galet, både med artikeln i HH och Biltemas klickertext.

      • 3 maj, 2013 16:30

        Något åt det hållet :). Flertalet av mina hundar jobbar dessutom mer än okej, för ett bra 🙂

      • 3 maj, 2013 18:35

        Toppen 😀

  6. 3 maj, 2013 13:45

    Ojojojoj!

    Man trodde man hade hört allt..

    (riktig) klickerträning är svårt, det handlar inte bara om att klicka i en plastdosa utan om att kontrollera (inlärnings-) situationen. Det är svårt, men sååå svårt är det inte!

    • 3 maj, 2013 13:57

      Precis. Jag inser ju att man inte kan beskriva hela klickerfilosofin (som är så ofantligt mycket mer än en liten plastbit) på baksidan av en klickerförpackning. Men det hade ju varit tacknämligt om de åtminstone inte skrev fel…

  7. 3 maj, 2013 13:50

    Kanske var därför ägarna till jourhunden jag hade hemma tog fram en klicker och bara klickade hej vilt här hemma. Tycker att det är grymt dåligt att ge fel information till djurägarna biltema som härliga hund. Men det var ett bra pris på biltema klickern 😉

  8. 3 maj, 2013 16:04

    Sett den från biltema förut! Märks att folk nu tar den fel.

  9. 3 maj, 2013 16:34

    Vad gäller godis alltid eller bara ibland efter klick – Vill man ha största inlärningseffekten ska klick alltid följas av belöning, säger etologerna. Annars får man utsläckningseffekt som kanske inte är så tydlig, men man går miste om optimal inlärning.

  10. 3 maj, 2013 18:49

    Som förra ägaren till min förra hund sa – ”klickerträning fungerar jättebra på henne eftersom hon inte gillar godis”.

  11. 3 maj, 2013 19:07

    Nu förstår jag varför jag sett så underlig klickeranvändning här…
    Som mannen som stod och ”tokklickade” för att hunden skulle titta på honom (?) och inte på havanaiserna jag kom med. (TACK för försöket! Den jycken är inte ”rolig” att möta… Helt ofostrad stackarn.)
    Eller kvinnan som är utbildad instruktör och också klickar konstigt: verkar klicka FÖR ATT FÅ kontakt, inte för att belöna densamma.
    Assar här funderar på det att byta godis mot klicker… Han tror inte på att det GÅR, för det är ju klickern som PRODUCERAR godiset ju. Absolut är det så! hälsar han. (Som naturligtvis vet allt bäst…)

  12. Maria permalink
    3 maj, 2013 19:15

    Herreminje, jag som inte ens använder klickern som redskap över huvudtaget vet ju att ”klick”=belöning (eller iallafall ”klick”=belöning är på väg så fort jag får upp det ur fickan). Hur kan man missa det?

  13. 3 maj, 2013 23:27

    Jag nöjer mig med godis utan klick men att BARA få klick!!!! Hur dum får man va??? Kramis!

  14. 6 maj, 2013 21:47

    Jag måste säga att jag ändå älskar allt skriveri det blivit på facebooksidan om det här nu :p Är i alla fall otroligt glad att jag aldrig betalat för tidningen.

    • 6 maj, 2013 23:32

      Eller hur? Jag läser inte Härliga Hund, de känns varken pålitliga, nytänkande eller intressanta faktiskt. Men hoppas de tar in en vettig, rejäl artikelserie om klickerträning framöver…

  15. 10 maj, 2013 12:33

    Ja, vad ska man säga… Man kan ju tycka att de borde åtminstone kunna den absoluta basic-nivån i klickerträning… Läste i en hundfoderbroschyr att det är bra att belöna sin hund för att den ska uppskatta det den gör…men inte apportering för att bära på föremålet är tillräckligt med belöning för hunden. Nååååväl…

Kommentera

