Skip to content

– Ska du verkligen borsta den där nakenkraken? sa Humlehunden fundersamt.

19 april, 2013

Är det här verkligen vår? sa Humlehunden med ett undrande pek på vädret.

Absolut jamenvisst att det är det, varför skulle det inte vara det? sa jag kvittrandes. För jag var så innerligt nöjd med att snön har smält och blötan blåst bort, så jag kunde bara inte låta bli utan att kvittra lite.

Pja. Det är ju varmt som på sommaren, och blåser infernaliskt som under höststormarna på hösten. Jag tycker att årstiderna är lite knäppa faktiskt, som om vädergudarna bara blandar och ger lite vad som helst och gärna allt på en gång, sa Humlehunden.

Det spelar ingen roll om det blåser eller är jättevarmt, för det är vår nu, sa jag väldigt förnöjt.

Säger du det så, sa Humlehunden och tittade undrande på vädret igen.

Ser du till exempel alla småfåglar som piper runt och letar luddigheter till sina bon som de ska bygga nu? Det är vårligt om något, sa jag.

Mhm, sa Humlehunden skeptiskt.

Och vi ska hjälpa dem med luddigheter tänkte jag. Eftersom Spunk lurvat på sig en massa, pälsledes, så tänkte jag att vi skulle borsta pälsen på henne, vårligen och ute i solen, så småfåglarna kan få lite luddigheter till sina bon. Och så kan fågelbäbisarna ligga jättemjukt på Spunk-luddigheter där i bona och ha det gott, sa jag.

Ska du verkligen borsta pälsen på nakenkraken nu när hon äntligen fått lite lurv på sig? sa Humlehunden och rynkade ena ögonbrynet på låtsas.

Absolut att jag ska. Någon gång eller två om året hade det ju varit tacknämligt att borsta henne, och nu passar det ju bra när hon fått lite lurv som man faktiskt kan borsta på, tycker jag.

Bäst jag förvarnar henne så hon håller i hårstråna då, mumlade Humlehunden och sprang för att leta upp Spunk.

Men jag ska ju bara borsta igenom pälsen, det är väl inget att förvarna om, sa jag och gick för att hämta borsten och Spunk.

Och sen satte vi oss på trappen i solen, Spunk och jag och borsten, och jag borstade och Spunk fnittrade och pälsbollarna yrde i blåsten som blåsbuskar på prärien.

Skönt att bli av med lite lös fäll-päls va? sa jag till Spunk. Tänk vad småfåglarna kommer bli glada nu, och vilka mysiga små bon de kommer puffa ihop till fågelbäbisarna.

Men Spunk bara fnittrade. Fast jag tror hon tyckte det var väldigt vårligt hon också, att få pälsen borstad. Och så tror jag att hon kände sig lite glad över att få göra en viktig insats för småfågelbäbisarnas bo-mjuklighet. Jag tror det.

Eller så var hon bara fnittrigt glad i allmänhet, sådär som hon är nästan jämt. Så kunde det också vara.

Småfågel-omhulda på ni, och låtsas att det är vår. Så låtsas jag att det är sommar, sa Humlehunden och sträckte ut sig på marken på det torra gräset för att sola magen. Sträckte ut sig så markbundet hon bara kunde, så hon inte skulle blåsa bort i höststormarna.

One Comment leave one →
  1. 19 april, 2013 13:24

    Vilka lyckliga småfåglar ni kommer att få… Kramis!

Kommentera

