Skip to content

– Wrooom wrooom, sa Spunk och gjorde sportbilsljud med hela kroppen.

18 april, 2013

Äntligen, äntligen är agilityplanen efterlängtat fnittringsbar!

Och vad snabbt det gick när våren väl satte igång. Bara för några dagar sedan så låg det fullt med snö längst kanterna, och mittdelen där ”gräset” fanns var alldeles kletigt.

Men tänk vad lite plusgrader, sol och friska vindar kan göra!

Idag Border Collie-säkrade vi planen också – för klarar en gräsmatta en BC så klarar den allt. Och bästaste träningskompisen har en toksnabb BC-tös, som också jordfräser á la BC om inte gräsmattan har alla strån i lådan. Hade man släppt lös den tösabits-finingen (eller Spunkprylen för all del) på planen för några dagar sedan hade det mer liknat gyttjebrottning än agility om jag fått gissa. (Vilket i och för sig hade varit lite underhållande att se på.)

Men idag, när planen äntligen torkat och piffat till sig själv, så var det äntligen och alldeles som vanligt igen. Inte ett lerhalk någonstans, inga glidtacklingar, inga snedsteg, ingen rumpkana och inga lergropar. Ingenting. Bara gräsmatta och fnitter för hela slanten. Sån där enorm mängd fnitter som det ska vara när man kör agility.

Men det blåser lite, öronflärpte Spunk när vi värmde upp skrattmusklerna inför första träningsrundan.

Apselut att det gör, men det är bra. Då torkar gräsmattan ännu mer, sa jag och beundrade stormvindarna som blåste omkull hela fikabordet helt plötsligt. Tack och lov var kaffetermosen väl igenpluggad så inget kaffe omkom.

Fast det blir väldigt knepigt att hålla sig på marken då, sa Spunk.

Hur menar du då? sa jag.

Du får väl se, sa Spunk lurigt.

Och så startade vi. Och fnittrade. Och så förstod jag vad Spunk menade.

För det är väldigt länge sedan som Spunk drog sina tokrejsande frivarv på agilityplanen, hon har gått så tajt och fokuserat så jag nästan trott att frivarven försvunnit och Spunkprylen… mognat?

Men idag spratt det till i den Spunkliga kroppen minsann.

Tjoho! fnittrade Spunk och blåste än hit och än dit, snabbare än de kvarglömda höstlöven som virvlade i kastvindarna till synes väldigt glada över att ha blivit kvitt den betungande snön.

Och mellan frivarven så plumsade hon ner i ån för att drickapausa, ibland med bollen kvar i munnen och då blev det lite problem med hur hon skulle ta sig en slurk eftersom bollen var i vägen.

Du påminner lite om unghästarna när det blåser faktiskt, sa jag när Spunk tog sats och sprang åt mitt håll, väldigt fort.

Wrooom wrooom, sa Spunk och gjorde sportbilsljud med hela kroppen när hon swischade förbi mig.

De blir också som galna när det blåser, hojtade jag efter Spunk. Och så kunde jag inte låta bli utan skratta lite åt att hon var lika glad som jag över att agilityplanen äntligen, äntligen var fnittringsbar igen.

Hur det gick att springa med benhinneinflammation om båda benen? Jättebra, faktiskt. *host*

Turligt nog kletade in jag smalbenen med Voltaren-salva inför starten, för att dämpa skriken från benhinneinflammationen. Sen var det bara att köra! (Och det beslutet betalar jag inte alls för så här i efterhand. Absolut inte.)

———–

Banorna som vi premiärturade med idag var en hoppbana och en agilitybana, signerat Silfverberg (Agilityfocus). Kluriga, roliga banor där vi satsade på blindbyten och att springa benen av oss. (På hoppbanan satte vi ett hopphinder istället för tunneln på 19, och på agilitybanan så satte vi ett hopphinder istället för tunneln på nio.)

Hopp3-b-Med-

Agility-3-b-large

2 kommentarer leave one →
  1. 18 april, 2013 19:39

    Va trevligt med en torr plan så ni kan träna inför nästa tävling… Kramis!

  2. Anita permalink
    18 april, 2013 22:02

    Vad roligt det låter, att läsa om sportbils Spunk är fantastiskt. Jag är så glad att agilityplanen äntligen torkat. Nu hoppas jag på många fler äventyr framöver.

Kommentera

