Skip to content

Då bestämde jag mig för att tänka matematik istället.

7 april, 2013

Phu. Nu är jag hemma igen. Hemma efter en lördag som blev alldeles galen, både på ett dåligt och bra sätt.

Lördagsmorgonen började i ottan (kvart över sex) med att jag körde förbi infarten till tävlingsplatsen.

Av misstag? Nä, med mening. För jag hade ångrat mig och tänkte åka hem istället. (Jo.)

Och när jag rullade med lillebilen längre och längre ifrån tävlingsplatsen, så försökte jag tänka lite klart. Men det var inte lätt att tänka klart under tiden händerna skakade så jag höll på att slå på både blinkers och vindrutetorkare varenda gång jag släppte ratten med någon hand. Att dricka morgonkaffet i bilen var inte att tänka på, om man säger så.

Jo. Det blir bäst. Jag ångrar mig, jag gör inte det här. Det kan inte vara meningen att man ska må såhär. Jag åker hem, mumlade jag för mig själv. Och så svor jag tyst över att jag är en sån förtröttad, nervklen känslomänniska och kände mig rätt misslyckad faktiskt.

Och så vände jag igen, där på vägen, och började köra hemåt. Fast då skulle jag ju passera infarten till tävlingsplatsen igen och bli tvungen att tänka lite på det där med att svänga in eller inte igen.

Fanns det verkligen inget annat tankesätt, så jag lät bli att gå bananas såhär? Vad kunde jag hitta på som var motsatsen till nerv-tjolaho och känslo-luddigheter?

Hmm… motsatsen till känslo-rundigheter… nu började jag närma mig infarten till tävlingsplatsen igen… tänka, tänka… något att tänka på istället för nervkänslotrams och som är platt och odiskutabelt… hmm…

Matematik…?

Ehh… om man räknar ånger som något negativt, då är det ju nåt negativt att jag ångrat mig. Om jag då ångrar mig igen och bestämmer mig för att svänga in på tävlingplatsen fastän jag ångrat mig en gång, det vill säga att jag ångrar att jag ångrat mig, så blir ju det hela lite matematiskt om man tänker sig att ett ånger räknas som ett minus? sa jag till Spunk som obekymrat snarkade och sov i sin bur och inte hade en aning om vad som pågick i framsätet. Och det är inte säkert att hon hängt med i tankegången ändå, det var knappt jag själv gjorde det.

Två ånger i rad blir ju som två minus, och minus och minus blir ju plus. Då borde ju det här med dubbelånger bli något positivt? Eller?

Spunk sa ingenting utan snarkade vidare. Men att tänka matematik kändes mycket bättre, för det är som sagt inte lika mycket känslostormar i matematik.

Så då bestämde jag mig för att alltihopet fick bli ett mattetal och svängde in till tävlingsplatsen när jag kom fram till infarten igen.

För minus och minus blir plus, minus och minus blir plus, plus är något positivt, mumlade jag med en smula svaj i rösten.

Och när jag kom fram till tävlingsplatsen och parkeringen och stängde av motorn på bilen och öppnade bildörren och klev ut på den frostiga gräsmattan så sken morgonsolen alldeles ljuvligt och det fanns inte snö någonstans och Spunk vaknade och frågade vad som var på gång för roligheter idag.

Vi ska tävla idag, sa jag, för minus och minus blir plus.

Såklart vi ska, sa Spunk och hoppade ur bilen och sträckte på sig med ett svansviftigt, nyvaket gäsp.

Du och jag ska det, sa jag som för att intala mig själv att det verkligen var så.

Japp. Såklart. Du och jag, svarade Spunk och skuttade iväg över den frostiga gräsmattan med mig efter.

Då var det dags, alltså.

4 kommentarer leave one →
  1. 7 april, 2013 08:36

    Det är ju tur att du har så pass hög intelligens annars hade ju både du och Spunk missat allt det roliga ni fick uppleva i går. Jag ryser när jag tänker på hur fantastiskt det måste ha varit. ❤

  2. 7 april, 2013 09:25

    Hoppas du så här efteråt känner att det var alldeles rätt val! 🙂

  3. 7 april, 2013 10:11

    Visst är matte kul – i alla bemärkelser… Kramis!

Trackbacks

  1. Som om hon bara väntat på det här. | HumleSpunk

Kommentera

