Skip to content

– Eller vänta nu? sa jag och lyssnade efter musik-krokarna.

19 mars, 2013

Hemkomna från en intensiv och alldeles underbar agilityhelg med träningsvärk i hela kroppen (min) så passade vi på att fnittra lite freestyle på glasaltanen igen.

IMG_6005Och den här Spunkprylen jag har upphör aldrig att förvåna mig faktiskt. Älskade lurvhund.

Ska vi prova första delen, trettiosekunders-slingan vi fått ihop som eventuell start, fram till musik-bompabompet? sa jag till Spunk. Och det tyckte hon absolut att vi skulle göra.

Oftast när vi tricktränar så kör vi med godisbelöning, för det gillar Humlehunden bäst. Men just nu var det väldigt kallt på den oisolerade glasaltanen, eftersom natten bjudit på minus arton grader, så hon ville inte alls följa med ut.

Då tar vi kampleksaken istället väl? sa jag till Spunk. Och det tyckte hon också absolut att vi skulle göra. Och att träna med en kampleksaks-taggad Spunk är så galet roligt, för hon får en sån härlig sprakenergi av kamplek, en energi som i jämförelse får en atom-klyvning att se ut som en gäspig söndagsfrukost.

Och sprak tycker vi om. Jättemycket.

Jag satte oss i startposition, stoppade kampleksaken i magfickan på huvtröjan, tryckte på playknappen på Ipoden, och sen körde vi igång.

Tjoho! sa Spunk och for iväg och rundade och trixade och fipplade i hundranittio.

Eller vänta nu, sa jag och lyssnade i musiken efter de krokar jag hängt upp vissa rörelser på.

Har inte tid, jag vill kampa nuuu! sa Spunk och tjoffade vidare i trick-slingan i nåt slags duracell-fast forward så trettio sekunder inte alls var trettio sekunder längre.

Hallå? sa jag förbryllat fast beundrande.

Färdig! Hit med kampleksaken! strålade Spunk förväntansfullt och stirrade på magfickan där jag gömt kampleksaken. Och när hon strålar förväntansfullt är hon så himmelens fin och vacker och lurvörad, så jag kunde ju inte låta bli utan plocka fram kampleksaken och kampa och skratta åt hela alltihopet.

Hur ska jag få dig att göra saker och ting i samma tempo varje gång, så rörelserna räcker fram till bompabompet egentligen? Eller kan man justera takten efter spraknivån för dagen kanske? sa jag och kliade mig lite i huvudet med min lediga hand.

Men Spunk hade inte tid att svara. Hon var fullt upptagen med att kampa.

Det här med att sätta ihop ett freestyleprogram till musik med ett Spunk är faktiskt inte så ”bara”. Som tur är.

9 kommentarer leave one →
  1. Anita permalink
    19 mars, 2013 19:02

    Det låter fantastiskt roligt att träna med Spunk. Fast det har jag iof redan förstått. Ser fram emot att läsa om er agility helg!

    • 19 mars, 2013 20:42

      Det är knasroligt att träna med Spunk, verkligen 😀
      Jag tror inte jag bloggar så mycket om helgen, kort beskrivet så var den intensiv och teknisk och jag har galet mycket träningsvärk 😉
      (Instruktören ville inte att vi skulle lägga ut banorna på nätet heller, så de kan jag tyvärr inte bidra med.)

      • Anita permalink
        20 mars, 2013 22:10

        Banorna säger mig ingenting, jag är agility analfabet 😉
        Fnitter däremot har jag stor förståelse för!

  2. 19 mars, 2013 20:13

    Hahaha! Jag kan riktigt se er framför mig. Två med helt olika träningsmål…en vill ta snabbaste vägen till belöningen och en vill hålla takten. Vi får väl se vem som är envisast av er!

  3. 19 mars, 2013 23:33

    Jag kan tänka mig hur det sprakade om er… Kramis!

  4. Åsa Nilsonne permalink
    20 mars, 2013 08:11

    Du kan lägga in några ”töjbara” moment, som t.ex att springa runt dig, då kan du ta så många varv som krävs för att musiken ska ”hinna ikapp”. Sedan är 36 sekunder en mycket lång inledning, hela programmet behöver ju inte vara längre än 40 sekunder. Det verkar som om du nog ska köra med någon belöning som inte är fullt så kul, eller så får dagsformen avgöra vilken belöning som är bäst just då.
    Helst ska du ha sk stimuluskontroll – hunden ska vänta tills du säger till den vad den ska göra härnäst. Jag har lagt in ett ”stanna” kommando efter de moment som de gärna rusar igenom.
    Snurr – stanna. Genom – stanna. Upp – stanna. Snurr – stanna. När de fattar så behöver man inte säga stanna varje gång, då är de uppmärksamma och vill veta vad de ska göra härnäst. Om det har gått för fort kan man då lägga in en liten kreativ paus…
    Detta är en av utmaningarna i freestyle – att få hunden i rätt aktivitetsnivå så att det varken går för långsamt eller för fort. En del har ett ”tagga ner” och ett ”tagga upp” kommando, eller vissa trick/positioner som de kan lägga in för att få mer eller mindre fart på hunden.
    Kan du utnyttja Spunks fart? Låta henne springa ut och runda något föremål som du ställer ut? Det ger bra poäng, och är ofta ett lämpligt sista moment innan er roliga avslutningspose.
    Ska bli mycket spännande att få se resultatet!

  5. Åsa Nilsonne permalink
    20 mars, 2013 09:08

    PS: träna inte hela programmet från början, träna momenten var för sig, och sätt ihop dem på olika sätt så att hunden inte vet exakt vad som kommer. Det minskar risken att hunden rusar igenom programmet… Nötningen av hela programmet till musiken gör man bäst utan hund, och så lägger man till hunden i slutet. I alla fall har det fungerat bäst för mig..

    • 20 mars, 2013 09:53

      Tack för tipsen! 🙂
      Just nu känner jag mig för vilka trickprylar som passar ihop och som man kan få flytiga tillsammans. I musiken finns ”naturliga block” på cirka 20-25 sekunder, så jag försöker hitta trickslingor som passar i de blocken ungefär. Och sen träna de trickslingorna för sig innan jag sätter ihop alltihopet. Så än så länge tränar jag delarna och inte hela, och egentligen inte till musiken mer än att kolla takten och längden ibland. Vi får se hur det går 🙂

Kommentera

