Skip to content

Då vet hon precis vad som är på gång.

16 mars, 2013

Det finns vissa morgonrutiner som kickar igång Spunk mer än vanligt.

Om jag gäspigt sätter mig med morgonkaffet i soffan och tittar på morgonnyheterna på TV så vet hon att det är en slö-morgon. Då lägger hon sig i soffan och slöar också.

Om jag petar på mig ”vanliga kläder” och drar sopborsten genom håret så vet hon att jag ska någonstans dit hon troligtvis inte får följa med. Då lägger hon sig i soffan och slöar. Med en förebrående suck.

Men. Om jag häller morgonkaffet i lille-termosen, bara en sån liten detalj, så vet hon att det är något alldeles förtokat roligt på gång. För då ska vi göra nåt som hon får hänga med på. Och allt som hon får hänga med på är förtokat roligt, vare sig det gäller skogen eller träning eller vad som helst, om man frågar henne.

Och det är den sistnämnda situationen vi är i just nu. Jag har packat väskan och hällt kaffe i lille-termosen och kokat kycklinghjärtan och flätat en extra fleecefläta med lammskinn och ska fnittra agility hela, hela helgen. Spunk är helt med på vad som är på gång och springer runt fötterna på mig och sprakar som tusen små tomtebloss, lika förväntansfull som jag.

Vilken lyxhelg vi har framför oss, sannerligen, säger jag till Spunk när hon spontant börjar springa åttan mellan fötterna på mig när jag brer frulle-mackan vi ska mumsa på i bilen.

Jappelijapp att vi har! tjoar Spunk och pirrar med hela kroppen. Jag med, vi är rätt lika så.

9 kommentarer leave one →
  1. 16 mars, 2013 08:21

    Härligt! En helg precis i min smak. 🙂

  2. Åsa Nilsonne permalink
    16 mars, 2013 08:48

    Tänk att det finns människor som inte ser vitsen med att dela livet med en eller ett par hundar…
    Antingen är det för sorgligt att de missar något så roligt bara för att de inte inser hur mycket bättre deras liv hade kunnat bli om de flyttade ihop med en hund, eller så hade de faktiskt inte tyckt att det var roligt. Då är det ju extra synd om dem eftersom som de inte kan utnyttja en sådan fantastisk glädjekälla i vardagen…

  3. 16 mars, 2013 10:21

    Åh! Va avis jag blir… Kramis!

  4. 16 mars, 2013 10:40

    Hoppas ni får det skoj i helgen! 🙂

  5. 16 mars, 2013 15:59

    Hehe, de är så bra på att hitta mönster de små liven. =)

    Sv: Tack för tipset om kycklinghjärta! Ska testa det.

  6. 16 mars, 2013 23:17

    Mäh…här finns ju inte minsta reportage om vad ni varit med om med termosen och lammflätan?!

    • 17 mars, 2013 15:59

      Nu har jag precis kommit hem, ska ut i solen en stund till så skriver jag nog någon rad om helgens äventyrligheter ikväll 🙂

  7. 17 mars, 2013 09:06

    De är rackarns finurliga hundar. 🙂 Har en hemma som också har lärt sig ytterst små koder och så fort de vet att det handlar om att de ska få följa går det knappt att göra något. Jag får en extra skugga bakom mig. Hoppas ni hade en trevlig helg på agilityplan! 🙂

  8. 17 mars, 2013 12:56

    Mmmm. Nog är dom snabba på att lista ut vad som är i görningen 🙂
    Ha en oregerligt rolig agilityhelg!! 🙂

Kommentera

