Skip to content

– Känn takten nu, sa jag till HumleSpunkarna.

14 mars, 2013

Vi skulle kunna ta tag i det här nu, sa jag till HumleSpunkarna.

Såklart vi skulle kunna det, sa Humlehunden.

Ta med lite korv så löser vi det, sa Spunk.

Den snögenerösa vintern har gjort att agilityfnittrandet hamnat på ett oförskämt minimum. Nästan sådär så jag glömt hur man gör. Och har man sprakiga HumleSpunkar som älskar att träna, och man själv sitter med ett par rejäla skopor tränings-kli i kroppen, så får man hitta på något annat projekt att fnittra med.

Därför började vi för ett tag sedan att klura på ett freestyle-program. Inte bara tricka lite separata freestyle-trick här och där, utan faktiskt sätta ihop några av tricken till ett helt program.

Och ju mer jag funderade och provade och klurade, så upptäckte jag att freestyle är lite som agility. Man kan välja att ”bara göra”, det vill säga skutta runt lite oplanerat och vifta med armarna och benen i allmänhet och så får det bli som det blir.

Eller – ännu bättre – så kan man göra det på riktigt och nörda ner sig i roligheter, sånt roligt som Åsa med Zelda och Nemi håller på med, och putsa och fippla och minska hjälperna och planera rörelser och synka till musiken.  Träna på övergångar och få lite flyt i alltihopet.

Flyt i alltihopet, ska vi få till det? sa jag till HumleSpunkarna.

Såklart vi ska, sa Humlehunden.

Ta med lite korv så löser vi det där med flyt, sa Spunk.

Musiken hade jag redan hittat. Den var lättast. Så den satte jag på när vi skulle börja programfinurla.

Känn takten nu, sa jag till HumleSpunkarna. Känns det bra? Känns den rätt?

Såklart den gör, sa Humlehunden.

Hit med lite korv så löser det sig med takten, sa Spunk och flärpte korvinbjudande med öronen.

Och så kände vi oss för.

I den här delen av musiken tänkte jag man kunde backa lite, sådär flytigt fint som ni kan göra, sa jag.

Tänker du verkligen rätt nu? sa Humlehunden. Ska du inte välja nåt framåt istället, med tanke på åt vilket håll din näsa sitter?

Själv tycker jag det passar bäst om jag hoppar upp i luften här, sa Spunk och försökte sno korvslantarna jag hade i handen.

Eller om du gör en snurr här Spunk istället? sa jag och räddade korvslantarna genom att osmart hålla upp handen lite högre.

Eller så kan jag hoppa upp ännu högre, jag tycker att det passar till musiken, sa Spunk och satsade på att komma åt korven ännu mer.

Och jag kan sitta och titta på, det tycker jag passar till musiken, för det där ser rätt korkat ut faktiskt, sa Humlehunden när jag återigen försökte rädda korvslantarna.

Ska vi samla ihop oss lite nu och prata om vad som ska göras när? sa jag fast tittade mest på Spunk.

Varför det? Jag är en sån där spontan prick som gillar att improvisera till exempel, sa Spunk och tittade på korven.

Hon är faktiskt det, oförskämt spontan till och med, sa Humlehunden och nickade.

Skulle ni spontant kunna tänka er att göra en snurr här då? sa jag och pekade på passagen i musiken.

Såklart vi kan, sa Humlehunden.

Hit med lite korv så löser det sig med snurren, sa Spunk.

Vad skönt. För i så fall har vi löst de första tre sekunderna i freestyleprogrammet. Då har vi bara femtiosju sekunder kvar att snickra ihop. Ungefär, sa jag och log stort.

Log stort, för det här projektet är ju alldeles underbart ur nörderi-perspektiv. Tänk vad kul att snickra ihop ett på-riktigt-freestyle-program. Med fart. Och flyt.

För vi fixar väl lite fart och flyt väl? sa jag till HumleSpunkarna.

Såklart vi gör, sa Humlehunden.

Peppra med lite korvslantar här och där, så löser det sig nog med farten och flytet ska du se, sa Spunk.

Och sen klurade vi vidare och mumsade korvslantar och kände oss för i takt med musiken. Väldigt spontant gjorde vi det. Och kände oss glada som tusan över vårt nya projekt, vad det nu blir av det, och glada över att ha tagit tag i det här, till slut.

Tack vare all snö, kan man säga.

10 kommentarer leave one →
  1. 14 mars, 2013 17:14

    Åh! Vilket spännande projekt! Det kommer att gå en hiskelig massa korv men jag ser redan den färdiga showen framför mig med öronflärp och allt… Kramis!

  2. 14 mars, 2013 21:25

    Tjoho! Det lär bli hur fint som helst 😀 *vill se film på när ni tränar nu omedelbums*

  3. 15 mars, 2013 07:57

    Övar du inför Bergerlägret kanske? 🙂

    • 15 mars, 2013 08:05

      Haha nä, där törs jag nog inte vara med på freestyleprylen. Jag håller precis på att bearbeta mig mentalt för att vara med på agility-KM, det räcker 🙂

      • 15 mars, 2013 22:43

        Åh typiskt, jag som trodde jag skulle få se något live 😉
        hihi. Det räcker ju med å träna tycker jag!! Är utbildad Freestyle instruktör för å lära mig mer, å planen är å komma ut å tävla, nån gång i framtiden… Men det är ju så, tävling passar inte alla.
        Agility KM tycker jag absolut!! 😀 Jag ska bara miljöträna.. Så hör du någon liten hund som skäller å skäller, å ser en förtvivlad matte så kanske det är jag. Blir det för mycket pinsamheter å vi skämmer ut oss mer än normalt så är det inte alls jag x)

      • 16 mars, 2013 06:42

        Vad kul, hoppas vi ses! 🙂

      • 16 mars, 2013 08:31

        Jag lovar att din hund inte kommer att vara den enda som skäller och skäller och skäller… 😉

  4. Åsa Nilsonne permalink
    15 mars, 2013 08:38

    Du ser, det var någon mening med snön!
    Några tankar:

    För det första: gör det inte svårare än det behöver vara. Det är mycket bättre att ha ett mindre antal enkla moment som flyter på fint, än att försöka visa upp det svåraste hunden kan på tävling.

    För det andra: satsa på de moment/trick som hunden tycker är kul i början.

    För det tredje: börja länka redan nu. Belöna inte när ett trick/moment är klart, utan lägg på en snurr, ett slalomsteg eller liknande så att hunden inte vill stanna efter varje moment utan får en förståelse för att momenten alltid flyter ihop.

    För det fjärde: hitta en kul början och ett kul slut. Träna mycket på det, som i en barnorkester där helhetsintrycket höjs av att alla börjar och slutar samtidigt, oavsett hur det har gått på mitten.

    För det femte: låt någon utomstående titta på ditt tänkta program. Fråga sedan hur många trick/moment de minns. Om allt grötar ihop sig för dem kan du antagligen vinna på att göra programmet tydligare, exempelvis genom att lägga in litet luft mellan tricken, eller att upprepa ett trick, fast kanske när du står vänd åt olika håll eller så.

    För det sjätte, som kanske egentligen borde vara det första: läs igenom reglerna noggrannt så att du vet exakt var ribban ligger. Gör det innan du börjar öva in ett program. (De finns på Kennelklubbens freestylesida).

    För det sjunde: bli inte stressad av de elitekipage som vinner Crufts och liknande. Det är inte detta någon förväntar sig av någon som gör sin första tävling.

    Lycka till!

  5. Åsa Nilsonne permalink
    15 mars, 2013 08:41

    Zelda och Nemi hälsar förresten att det är helt klart att du har fattat det viktigaste: det ska vara mycket korv, resten är detaljer.

Kommentera

