Skip to content

En balans mellan plus och minus.

9 mars, 2013

Inte nog med att det snöade i morse. Det tokblåste också. Riktigt iskallt.

Än så länge tycker jag inte att våren sköter sig alls faktiskt, sa jag muttrigt till HumleSpunkarna under tiden jag satte på morgonkaffet.

Jag tror det är dags för dig att byta hjärn-kostym om du ska klara av det här, viskade Humlehunden allvarligt.

Och skapa dig lite balans mellan plus och minus i tillvaron, sa Spunk Humlehunds-medhållande.

Uh? sa jag och tänkte efter, jättesnabbt. För jag är egentligen en människa som gärna vill ha balans här i livet. En balans mellan plus och minus. (Och ska det vara en obalans ska det vara på plussidan, inte på minussidan som nu.)

Nä. Jag kan inte fortsätta att bryta ihop över snöandet på det här viset. Det är helt enkelt inte rimligt.

– Ni har alldeles rätt, sa jag sedan, väldigt tanke-adopterande, och rätade på ryggen.

Just den delen är inte så förvånande egentligen, sa Humlehunden.

Så. Nu gäller det att hitta på något positivt för att kompensera det där snö-negativa, sa jag ovanligt hurtigt med tanke på att jag inte fått i mig något morgonkaffe än.

Och för att snabbt hamna i någorlunda balans bestämde jag raskt och på stående fot att det fick bli våfflor till lördags-frukost.

Såna där tjock-goda våfflor utan fras. Så kan det snöa och fjantblåsa bäst det vill, för här inne tänker vi morgon-mumsa på våfflor faktiskt, sa jag till HumleSpunkarna. Och tänk att genast hamnade jag i lite bättre balans faktiskt.

Fast när jag gick ut med Spunk på hennes morgontingeling, under tiden Humlehunden passade kaminen, så kände jag att det behövdes lite mer än våfflor för att hamna i balans. För det var förskräckligt vad det blåste. Och så fick man snö i ögonfransarna, så man såg världen i nåt sånt där konstigt fotofilter-skimmer som poppis-människor använder sig av på instagram.

Det behövs något mer för balansheten, sa jag till Spunk och hon höll med mig. Såklart. Roligheter kan man aldrig få nog av, det tycker både Spunk och jag. Vi är rätt lika så.

Så efter vi mumsat tjock-goda våfflor till frukost ihop med sonen, så drog jag på mig kängor och varm-mössan och varm-jackan. Och sen tog jag med mig Spunk och favviskampleksaken till fotbollsgrabbarnas plogade, fina grusplan.

Vi måste ha väldigt roligt här, för det snöstormar väldigt, skrek jag till Spunk genom il-vindar och snöflingor. Och så kände vi oss lite som bergsbestigare som stod på toppen av Mount Everest eller så, för på en bergstopp blåser det nog jättemycket. Ungefär lika mycket som på en plogad fotbollsgrusplan i minusgrader och snöstorm, gissade vi.

Vi lånade fotbollsgrabbarnas stolpar på fot, en jätterolig uppfinning som jag inte sett förr eftersom jag inte är så intresserad av fotboll faktiskt, och placerade ut fem stolpar ungefär som fem ögon på en tärning. Sju-åtta meter mellan hörnstolparna, och så en stolpe i mitten.

För vi ska springa jättemycket. Inte bara för att ha roligt, utan för att bli varma också, sa jag till Spunk och huttrade lite.

Och sen sprang vi. Skick- och stick runt stolpar, plockhänder och springfötter och jaakkosar och vift och blindbyten och allt annat roligt vi kunde komma på. Bara jättemycket roligheter, för man fick snö i ögonen och om man öppnade munnen för att tjoa fram ett ”Braaa!” så behövde man inte andas in på en hel kvart sen. Blåsten liksom fyllde upp lungorna på en, automatiskt.

Därför var vi tvungna att ha jättejätteroligt, för snöigheterna och polarvindarnas blåsigheter var jätteblä.

Jättejätteroligt för att få balans, tjoade jag till Spunk genom snöflingorna och det tyckte hon lät som en bra idé.

Och när vi var varma och rödkindade så övergick vi till lite freestyle-tjolahopp. För det var länge sedan vi tränade ”stora trick” som kräver lite plats. Ungefär lika länge sedan som sist vi såg gräsmattan hemma. Jättelänge sedan, alltså.

Och det var förskräckligt vad roligt det var faktiskt.

Alldeles förtokat vilket kom-ihåg du har! tjoade jag imponerat till Spunk, sicksackigt mellan snöflingor och stormvindar, och så kampade vi som tusan.

Vi klurade lite på vilka platskrävande trick som naturligt hörde ihop, och hur man kunde få till övergångarna mellan olika sprattelheter utan att stanna upp.

Alltså, det här måste vi klura vidare på, sa jag till Spunk när vi började bli färdiga, och det tyckte hon med. Speciellt om klureriet inbegrep en lurvig kampleksak.

Då kan jag klura på preciiis vad du vill, floffade Spunk och kampade så lurvigheterna virvlade i blåsten.

När vi till slut kom hem igen, välskrattade och varma fast kalla, så slog vi oss ner i den sprakande brasvärmen framför kaminen tillsammans med Humlehunden och en väldoftande kopp kaffe. Mina kinder var alldeles röda och kalla av isvindarna, men fötterna var varma och goa så det gjorde inget egentligen. Balans, som sagt.

Nu känns det bättre faktiskt, sa jag och blåste lite på det varma kaffet och viftade med tårna en truddilutt i raggsockorna bara för att det var så roligt.

Och fortsätter det tråk-snöa, så får vi helt enkelt se till att balansera upp det med en väldig massa roligheter. Så är det bara, sa jag.

Och sen satt vi där i skenet av den sprakande brasan och kände oss balanserade. Alla tre gjorde vi det. Vi är rätt lika så.

3 kommentarer leave one →
  1. 9 mars, 2013 22:07

    Det var väl alldeles förtokat va ni hitte på! Tur ni inte blåste bort… Kramis!

  2. 10 mars, 2013 13:10

    Bra jobbat i skitvädret 🙂

  3. 10 mars, 2013 21:25

    Jamen, rätta takter där! Vet ni att på mattens jobb är det evigt gnäll på måndagar om det inte varit sol och 25 grader varmt i helgen, att ”det var ju så usligt väder så det gick inte att gå ut överhuvudtaget”! Jo, det är alldeles sant! Matten passar inte in alls på jobbet.

Kommentera

