Skip to content

– För det är väldigt svårt att göra sitt bästa när du handlar som en trasig toffla, sa Spunk.

8 mars, 2013

Efter att ha gråtit inombords en smula över väderprognosen, så åkte vi iväg till inomhushallen och tränade igen.

Det känns som om det är inomhus vi kommer få fnittra ett tag till, om det ska fnittras. Och det ska det ju, sa jag till Spunk.

Jag hittade en träningsbana av bästa Åsa Emanuelsson på youtube, och den träningsbanan skissade jag av. (Avstånden stämmer nog inte helt, man får justera en smula när man bygger upp den.) Och förutom att vi skulle köra träningsbanan, så tänkte jag att vi skulle prova den handlingen som visades på youtubefilmen istället för att handla ”som vi brukar”.

Det blev ett helt äventyr, kan man säga. Speciellt äventyrligt blev 13-14-15. Och 24-25. Och 8-9. Nästan överallt, alltså.

Åsa Emmanuelssonkurs Enyas youtubefilm

Först så svepte vi igenom hela banan, bara för att prova. Och jag hann ända till sexan innan jag glömde bort mig och tog hindret från fel håll. Men efter det så kom jag ihåg banan i alla fall. Fast det gick inte särskilt superstabilt. Mestadels kändes det som om jag hade två vänsterfötter och inga armar alls.

Dela upp banan i delar kanske? Och få koll på detaljerna? sa jag till Spunk efter vi sprungit i mål, och det tyckte hon verkligen att jag borde göra.

För det är väldigt svårt att göra sitt bästa när du handlar som en trasig toffla, sa Spunk och det låg verkligen något i det hon sa.

Så då tränade vi delar av banan, provade handlingsvarianter och vad som funkade bäst och vad som kändes mest bekvämt. Filade och putsade och fnittrade och agility-myste, sådär som agility är tänkt att fnittras och mysas med.

Sen satte vi ihop alltihop igen.

Mycket bättre handlat av dig, sa Spunk när vi sprungit i mål igen.

Tack hörrö, sa jag och kände mig väldigt tacksam över att jag har ett Spunk med både tålamod och överseende med vissa förviftade kom-ihåg-brister hos mig själv.

——————–

Här kan man kika på hur banan är tänkt att handlas, med Enya och Sydney. Snyggt som tusan, kan man säga:

4 kommentarer leave one →
  1. 8 mars, 2013 15:25

    Jätte kul verkligen att du skissade av den! Bra jobbat, har du film när ni körde den?

    • 8 mars, 2013 15:53

      Jag filmade träningskompisen när hon körde den, men den filmen har jag inte tyvärr. Vi är lite dåliga på att filma träningarna 😛

  2. Åsa Nilsonne permalink
    8 mars, 2013 21:51

    Nu börjar er agility låta som freestyle – man tränar programmet bit för bit, och sedan sätter man ihop det hela…

  3. 13 mars, 2013 17:48

    Hoppas att ni blir bättre på att filma era träningar, vill så gärna se er lösa svårigheterna och se Spunk flyga över banorna 😉

Kommentera

