Skip to content

Så sa jag. Men jag visste inte hur fel jag hade.

5 mars, 2013

Är du glad i hela kroppen över att du tror att våren är kommen? Fortsätt med det, och hoppa över det här inlägget i så fall.

På riktigt alltså.

————————————————————————————–

Den här vintern känns som den längsta, ever. De soliga dagarna vi haft har varit ljuvliga, och det har känts som en smula vår i luften, det har det.

Men på snöfronten intet nytt. Snön försvinner inte.

Och det beror, tror jag, på att snöflingorna beter sig väldigt dumt. Istället för att sprida ut sig och döden döö smälta lite fint, så klumpar de ihop sig. Som om de försöker behålla frysfaktorn på lägsta minus-nivå möjligt och överleva in i det sista.

Antingen packar den ihop sig och förvandlas till is, helst på gator och stigar eller varthelst man behöver gå. Eller så sjunker den ihop till två decimeter tjocksnö med betongskare oppanpå som är omöjlig för solen att smälta bort, som på agilityplanen.

Men vänta bara, sa jag efter att jag för hundrade gången vurpat på isen när HumleSpunkarna och jag försökte ta oss till skogen via den nedisade vägen, för nu kommer våren snart på jätteriktigt. Plusgrader på nätterna också, och ännu mer sol på dagarna. Då kommer inte snön stå ut längre utan flytta.

Så sa jag. Men jag visste inte hur fel jag hade.

För tittar man på smhi-prognosen så är det inte alls vår i sikte. Nä. Den nya istiden är på väg, med ännu mer minusgrader och ännu mer snö.

Namnlös

Ännu mera snö. Och minusgrader. Den gamla snön kommer inte hinna smälta undan förrän den nya snön kommer. Det kommer alltså bli MER snö på kontot, inte mindre, när den här tio-dygns-prognosen är till ända.

Och i vintras när jag bläddrade i kalendern för att fnittra in så mycket agility som möjligt under vårkanten, så planerade jag in den första agilitykursen på HumleSpunk-agilitybanan den första april.

För den första april kommer ju gräsmattan vara grön igen, alldeles säkert, sa jag väder-naivt. För gräsmattan brukar vara grön den första april. Till och med grönligt skön den första mars vanligtvis, med några kvarglömda snödrivor här och var.

Men nu börjar jag bli orolig för grönheten den första april. Och en smula väder-less, faktiskt. Inte bara ur agilityperspektiv, utan jag saknar raska långpromenader med tryck i stegen där jag inte riskerar att slå ihjäl mig.

Men sluta titta på prognoserna och lev i nuet istället, säger Humlehunden.

Sluta framför allt att gnälla, snön är ju wonderbar! säger Spunk.

Och jag hör vad de säger när jag vänder ansiktet mot solen och njuter av den flyktigt vårliga känslan av att dricka förmiddagskaffet på trappen, omgiven av vårligt fågelkvitter och vårlig sol. Idag kan jag göra det. Njuta av vårligheten. Och i morgon.

Men sen är det tydligen vinter igen.

(Väderdeprimerad? Jag? Jajamänsan.)

 

8 kommentarer leave one →
  1. 5 mars, 2013 14:50

    Ja men fy så deprimerande! Här i Frankfurt har det varit den kallaste vintern sedan de började mäta temperaturen och föra statistik. Tror ärligt talat att det kan vara vårt fel det här med den låga temperaturen. När vi flyttade till Belgien hade de kallaste vintrarna sedan 1800-talet någon gång. Och lagom tills vi flyttar till Tyskland blir det kallt här… Tror du det hjälper att säga förlåt?

    • 5 mars, 2013 14:55

      Kanske om du säger förlåt och bifogar en påse praliner? 🙂

      Men det ääär verkligen deprimerande, den här isiga betongsnön. Vi pratar TRE månader med snö nu. Utan barmark. Det är verkligen för länge. Och säkert olagligt också.

  2. 5 mars, 2013 15:04

    Ta det lugnt =) Snön är borta till 1 april! De största snöfallen för vintern har redan fallit så om det kommer mer snö så kommer det innan denna snön har försvunnit o kommer inte heller ligga särskilt länge! Så håll ut med dina vårkänslor 😉

    • 5 mars, 2013 15:07

      Tack för vårligt pepp! 🙂

      (Men du skulle se vilka betong-två-decimetrar det sol-orubbligt ligger på planen här… *gråter* )

  3. 5 mars, 2013 16:18

    Men din stackare! Ni får komma och hälsa på i barmarks-Göteborg istället!! 🙂

  4. 6 mars, 2013 00:58

    Håller med om att vintern har varit lång, och den kom med rejäla besked när den väl kom. Yr säger att det ska bli kallare än vad SMHI säger, men Yr säger inget om mer snö, iaf inte mycket mer snö. Håller tummarna för att Yr har mer rätt, hellre lite kallare än mer snö. Saknar också ordentliga långpromenader, och att kunna fika i skogen utan att frysa ihjäl.

  5. 6 mars, 2013 10:25

    Usch! Jag SKULLE inte ha läst – suck… Kramis!

Kommentera

