Skip to content

– Åh quelle domage! utbrast Spunk känslosamt.

24 februari, 2013

IMGP5030HumleSpunkarna kom hit ett ögonblick, sa jag inte tjoigt utan mitt tonfall hade mer en byråkratisk touch tror jag. För nu var det allvarligheter på gång.

Varför då? Och varför är golvet alldeles naket? sa Spunk och tittade ut över trägolvet i hallen.

Var är den gamla mattan? sa Humlehunden och rynkade ett ögonbryn lite frågande.

Jo. Förändringens vindar blåser genom lillehallen idag. Jag vill informera er om hur dessa vindar bör hanteras, för allas vår skull, sa jag, och avslutade meningen genom att jag med en dramatiskt snärt rullade ut en grön trasmatta över golvet.

Minsann om jag inte kände en vindfläkt där, var det en förändringsvind? viskade Humlehunden som är väldigt mycket på marknivå.

Jag vet inte, viskade Spunk förbryllat till svar.

Här är en ny matta, sa jag och pekade. Den var egentligen inte ny, utan ett billigt Ria-fynd. Så den var gammal, men ny i vår hall. Och den var kanske inte top-noch vad gäller snygghet, men eftersom mattor verkar hamna i samma kategori som ”förbrukningsvaror i allmänhet” i det här huset, så är ”billig” ett viktigare adjektiv än ”super-snygg”.

Fast top-noch eller inte – mattan var hel och ren. Än så länge.

Vad hände med den gamla mattan? sa Humlehunden.

Den har av olika omständigheter, som borde vara kända för er, fått vandra vidare till de mattliga ängarna i himlen, sa jag.

Åh quelle domage! utbrast Spunk och skakade på huvudet lite beklagande, som den känslosamma fransk-hund hon är.

Vafalls? sa Humlehunden.

Så nu har vi en ny matta. Och med den nya matta följer nya matt-umgänges-regler, sa jag.

Umgänges-regler? Köper hon mattor som har medföljande  instruktionsböcker? Så förskräckligt onödigt, vi vet ju precis hur man umgås med mattor, muttrade Humlehunden.

Om vi gör, absolut, sa Spunk medhållande.

Till exempel. Om det råkar vara väldigt mycket snö ute så får man inte välja att pinka på mattan på natten bara för att man inte vill gå ut i snön och lägga siffror på kvällsrundan, sa jag till Humlehunden.

Förstår inte vad du pratar om, sa Humlehunden och kikade sig lite över axeln som för att leta efter en dold kamera.

Och man får inte leka kurragömma med sitt tuggben och gömma det under mattan, för att sen ta genvägen GENOM mattan för att plocka fram tuggbenet igen, sa jag till Spunk.

Aldrig hört talas om att man kan göra så, sa Spunk och började också leta efter en dold kamera.

Man får heller inte mumsa random poop i skogen och sen komma hem och spy upp det på mattan, sa jag och tittade på Spunk.

Alltså, det där var en engångsgrej, sa Spunk och skrapade lite generat med tassen över golvet.

Och man får inte heller snatta vedträn ur vedkorgen, tugga på dem och sen spy upp sågspån på mattan, sa jag till Humlehunden.

Näh, det låter jätteknäppt att göra så, sa Humlehunden och började upptaget studera en osynlig fläck i taket samtidigt som hon visslade ohörbart.

IMGP5035Jag vill bara förtydliga detta, sa jag till HumleSpunkarna och sen höll jag för öronen på mattan så den inte skulle höra och viskade, för det hade varit roligt om mattan kunde få överleva åtminstone till sommaren.

Öh? sa Spunk.

–  Ville bara säga det, sa jag.

Och sen gick jag ut i köket och satte på lite mer kaffe och lämnade HumleSpunkarna i lillehallen för att begrunda det jag nyss sagt.

Alltså. Vi borde skaffa henne nåt vi kan skylla på. Nåt som kan klä skott för allt som vi av misstag råkar göra, sa Humlehunden.

För sånt vi gör av misstag. Av misstag gör vi det, det är viktigt att poängtera, sa Spunk.

Japp. Nåt borde vi skaffa i alla fall, sa Humlehunden.

Det borde vi, sa Spunk.

Nåt som naturligt pinkar inomhus och tuggar på saker och spyr lite nu och då. Nåt sånt, sa Humlehunden.

Och det får gärna vara nåt litet, så det inte tar så stor plats i soffan. Vi får fundera på vad det kan vara, sa Spunk.

Och sen övergick de till att nosa igenom hela mattan för att bekanta sig lite bättre med den, och för att verkligen känna förändringens vindar och för att tänka igenom de nya umgängesreglerna. Grundligt.

Tror jag att det var vad de gjorde, i alla fall.

13 kommentarer leave one →
  1. 24 februari, 2013 10:05

    haha så härlig läsning!!

  2. Marianne Hirvelä-Sjöblom permalink
    24 februari, 2013 10:57

    Ha ha ha ha Underbar läsning så här på söndags förmiddagen =)
    Mvh
    Marianne

  3. 24 februari, 2013 11:23

    Oh, blir det valp för dig också då!!? 🙂

    • 24 februari, 2013 11:31

      *visk* Någon gång blir det apselut en bergervalp till för mig, ska bara hitta rätt föräldrakombination av hälsa, mentalitet, sprak och storlek 🙂
      Om det blir till sommaren *önsketänk* eller nästa år *realist* eller året efter *pläh* det får vi se 🙂

  4. 24 februari, 2013 12:31

    Det är nog bäst du ser till att hitta en lämplig liten sötnos för Humlespunkarnas skull. 🙂

  5. Madeleine permalink
    24 februari, 2013 12:38

    Du skriver så fantastiskt! Förgyller mina dagar att läsa dina inlägg!

  6. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    24 februari, 2013 13:23

    Tack för en rolig stund vid datorn – har du funderat på att ge ut en bok om Humlehunden o Spunk – det vore kul !!

  7. 24 februari, 2013 22:04

    Det där med vår vore inte dumt. Jag är dock en bittert obotlig väderpessimist och tänker mest att våren är ett fåtal halvfina dagar i väntan på en sommar som regnar bort och i som i sin tur leder till en pissigt grå höst som är så deprimerande att man faktiskt börjar längta efter vintern. Som i sin tur är ganska tröttsam, den också.

    Men ja, visst vore det trevligt med lite vår!

    Låter härligt med ny matta. Så klokt av er att fixa en ny. Själv skjuter jag på det. Jag vill inte riktigt tänka på allt som döljer sig i vår mattas långa förlåtande strån. Lever i övertygelse om att det man inte vet lider man inte av.
    Må er nya matta leva i många lyckliga dagar, förhoppningsvis ända fram till sommaren!

Kommentera

