Skip to content

– Väck mig när krokusarna blommar, sa Humlehunden.

19 februari, 2013

Uäääp! pipbrölade Humlehunden när hon tittade ut genom fönstret i morse. Hon försöker bröla som en hel tjur, men det blir oftast ett pip i paritet med ett gräshoppegäsp. Fast jag låtsas att att det låter som ett jättebröl och kastar till lite med huvudet så kalufsen fladdrar till av på-låtsas-vinddraget av jättebrölet, för då blir hon så glad och nöjd.

Uäääp! pipbrölade Humlehunden igen och tittade på min kalufs om den fladdrade i bröl-vinddraget igen. Snabbt skakade jag till på huvudet så den gjorde det.

För det har snöat säkert en decimeter i natt, och det snöar fortfarande. Stora tjocka flingor. Därav Humlehunds-brölet.

Om man tyckt om snö hade man verkligen gillat läget nu, sa jag till Humlehunden och tittade på Spunk som också tittade ut genom fönstret och tindrade lyckligt med ögonen.

Jag ger upp! sa Humlehunden med en suck.

IMGP3676Gör inte det, sa jag. För nu är våren inte alls långt borta även om det kanske ser ut så just nu. För minns du förste mars förra året? När du och Spunk fyndade ett ägg i hönshuset och lekte med det jättelänge ute i trädgården? Då var gräsmattan grön överallt och snön ett minne blott.

Hmm… det har du rätt i, sa Humlehunden och mindes att det var Spunk som till slut tog sönder ägget och inte hon själv.

Och om man ska tro smhi-prognosen så är faktiskt våren på väg. Det är inte många dagar kvar på vintern nu, ser du? sa jag med ett pek på prognosen och med en väldig inlevelse, så pass mycket inlevelse att jag inte kunde skilja på om det jag nyss sagt var ett innerligt önsketänkande från min sida eller om det faktiskt var sant.

NamnlösSäger du det? sa Humlehunden.

Jappelijapp. Snart är det vår. Inte många dagar kvar nu, sa jag.

Skönt. Jag lägger mig bredvid kaminen och inväntar den, sa Humlehunden. Väck mig när krokusarna blommar.

Apselut, sa jag och önskade att jag kunde väcka Humlehunden jättesnart.

7 kommentarer leave one →
  1. 19 februari, 2013 10:25

    Åh, jag hoppas också att du har rätt! Här verkar vi få vår nästa vecka på onsdag, då blir det hela 3,7 plusgrader 😀 (om SMHI mot all förmodan har rätt, men det har de den här gången bestämmer jag). Blah. Jag gillar inte snön när inte Wahidah kan vara ute och springa i den i full fart.

  2. 19 februari, 2013 10:51

    Sannerligen positivt tänkande! Jag ser mer att stigarna och vägarna kommer vara fyllda med isvatten, vilket är det absolut mest hatade vädret av det vita luddet. Men det är klart den sista delen på kurvan går ju uppåt så det kanske lurar en vår bakom hörnet. 🙂

    • 19 februari, 2013 11:16

      Det är slutet på kurvan som jag suktar efter. Plusgrader och vår. Och jag tänkte att all snö skulle försvinna i tomma intet bara 🙂

      • 19 februari, 2013 11:55

        Och inte resulterar i några översvämningar den här gången. 😀

      • 19 februari, 2013 12:47

        Preciiis! Men ån har sjunkit minst en halvmeter, så det finns plats för smältvatten nu 🙂

  3. 19 februari, 2013 12:05

    Här har kommit snö i natt och det snöar fortfarande. I morse sprang Sid ut och gjorde ”ettan” och så kom ha snabbt in igen. Tänkte att jag hinner nog duscha innan vi tar en promenad. Nix pix. Sid föredrar nämligen att göra ”tvåan” där det är snöfritt, dvs på vardagsrummet idag dårå…

    • 19 februari, 2013 12:48

      Haha, när vädret är som hemskast, i Humlehundens ögon, så får jag passa henne lite också så att hon verkligen lägger siffrorna utomhus…

Kommentera

