Skip to content

– Den som hittade på det kan inte ha levt ihop med en hund på riktigt, ler Spunk sömnigt.

16 februari, 2013

Jag vaknar i mörkret och kikar sömnigt bort mot klockan. Hon är några minuter över sex.

Lite försiktigt petar jag ut foten från min varma säng och trevar efter golvet. Ett gäsp smyger sig över mig samtidigt som jag reser mig från sängen med ett hutter och sveper morgonrocken om mig.

När jag tassar nerför trappen möter mig ett glatt Spunk som svansviftigt välkomnar mig till en ny dag.

Godmorgon på dej, viskar jag med en verbal morgon-kram, fast det nöjer sig inte Spunk med. Hon vill ha en riktig kram.

Du har så rätt så, viskar jag och sätter mig på huk och kramar godmorgon och Spunk kramar också godmorgon jättemycket, så där mycket så man skulle kunna tro att vi inte setts på flera år fastän det bara är några natt-timmar sedan vi sågs för att kramas godnatt-kramen.

Humlehunden dröjer sig kvar bland filtarna i soffan, så jag tar omvägen förbi henne bara för att krama om henne en smula också. Och jag sticker ner näsan i hennes mjuka päls och doftar till. En morgonsömnig Humlehund doftar så underbart gott, och så får jag ett slick på kinden som morgonpuss.

Godmorgon på dig också, hinner jag viska i hennes öra innan hon burrar ner sig bland filtarna och somnar om.

Men du och jag smiter ut en sväng väl? säger jag till Spunk och det vill hon såklart.

Jag laddar kaffebryggaren och drar sen på mig stövlar och mössa och tassar ut med Spunk på en morgontingeling. Och när vi kommer in igen så doftar hela köket av morgonkaffe, så där lördagsmorgon-underbart.

Jag häller upp en mugg med kaffe, tänder en brasa i kaminen och sätter mig i soffan med Humlehunden.

Nu är det tänt i kaminen och snart varmt och gott igen, säger jag och kliar Humlehunden bakom örat. Spunk kryper också upp i soffan och tvärtom-plattar-till filten för att kunna lägga sig så bekvämt och spunkligt som möjligt. Och så sitter-ligger vi där i soffan och lördags-slö-tittar på Nyhetsmorgon och surplar kaffe ända tills kaffet i muggen tar slut.

Måste hämta mer kaffe, säger jag och lirkar mig upp ur soffan, lägger in en pinne till i kaminen och går ut i köket och hämtar mer kaffe.

När jag kommer tillbaka till soffan har både Humlehunden och Spunk snott min plats i soffan.

Kan ni tänka er att jag läste en gång att det där är en dominant grej. Att hunden tar bästa platsen i soffan bara för att spänna sig och försöka vara ranghögst i familjen, säger jag.

Den som hittade på det kan inte ha levt ihop med en hund på riktigt, ler Spunk sömnigt.

För hade personen i fråga gjort det, så hade den vetat att den bästa platsen en huttrig lördagsmorgon är den varmaste platsen. Och där du suttit är det ju varmt och gott. Såklart man vill ligga där, gäspar Humlehunden.

Precis såklart, säger jag och kan inte låta bli utan att le lite också. Det finns så mycket konstigt hittepå här i världen.

Och sen puttar jag lite på HumleSpunkarna och lirkar mig ner mellan dem i soffan igen, läppjar på mitt varma morgonkaffe och lyssnar på spraket från brasan i kaminen och på de humlespunkliga snus-snarkningarna.

Och tänker att idag blir nog en riktigt bra dag.

10 kommentarer leave one →
  1. Anna-Lena permalink
    16 februari, 2013 10:05

    Myyys 🙂

  2. 16 februari, 2013 10:29

    Låter som min morgon ungefär förutom med inslaget att jag blev väckt av två cockerbollar som krävde gos – för att sedan säga ”Nu har vi gosat klart – var är frukosten” med sin allra mest krävande stämma ;)…

  3. 16 februari, 2013 15:22

    Hundarna är lika kloka och goa som vanligt. 🙂

  4. 16 februari, 2013 16:35

    Ja, tänk vad mycket konstiga teorier det finns om hundar som inte stämmer. T ex att man måste vara konsekvent. Mina hundar vet precis vad som gäller i olika situationer och att vi har lite olika stil och krav här i familjen. Funkar ändå och hundarna är inte det minsta förvirrade! 😉

  5. 16 februari, 2013 17:22

    Underbar morgon! Kramis!

  6. 16 februari, 2013 17:55

    Det är en sådan morgon som gör att man står ut i vintermörkret ett tag till……

  7. 17 februari, 2013 00:03

    Vi vill också ha en brasa. Fast vi har ingen skorsten förstås…
    Jag vill också ha en kopp kaffe framför brasan som inte finns. Fast jag tycker ju inte om kaffe förstås…
    Suck!

  8. Åsa Nilsonne permalink
    17 februari, 2013 08:55

    Läste igår att man blir lyckligare av många små glada eller mysiga stunder än av en jättestor (vinna på Lotto). Vi gillar också mysiga mornar …

  9. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    17 februari, 2013 16:42

    Låter så mysigt med brasa o kaffe – flera dagar sen jag drack kaffe , läst, tittat på Tv osv, det första jag gjorde var o kolla din blogg när jag äntligen orkade ta mej upp – trevlig läsning bjuder du på

  10. 18 februari, 2013 10:42

    Vilken fantastisk morgon det låter som 🙂 Tänk så fint livet blir när man har hund!

Kommentera

