Skip to content

– Nä, och här finns det en hel del vildsvin, säger jägarfarbrorn.

12 februari, 2013

Nu är rådjursjakten över för den här gången, säger jägarfarbrorn som stannar till vid trädgårdsstaketet för att småprata en smula under tiden jag och HumleSpunkarna skottar snö.

Åhå, så nu kan vi drulla runt ute i skogen igen utan att bli skjutna menar du? svarar jag med ett skämtsamt ögonblink.

Nja, vi jagar ju vildsvin fortfarande, säger jägarfarbrorn och tittar sådär konstigt på mig så att jag tvekar på att han förstod att jag skojade med det där ”att bli skjutna”. Jag måste verkligen lära mig att inte skämta sådär plumpt, fastän jag försökte vara tydlig och ögonblinka när jag sa det.

Mycket bra tycker jag. Har ni skjutit några vildsvin i höst? frågar jag för att snabbt flytta fokus från plumpa skämt till själva vildsvinen.

Åtta stycken, svarar han stolt.

Mycket bra det också tycker jag, för det är inte roligt om man skulle träffa på vildsvin i skogen, säger jag och tänker på det jag läste om mannen som fick en galtbete i låret. Det är ju inte roligt och således inget plumpt skämt. Bra reparerat av mig.

Nä, och här finns det en hel del vildsvin, säger jägarfarbrorn.

Tack och lov har hundarna och jag inte träffat på några precis just här, säger jag.

Jaså? säger jägarfarbrorn. Det har ni kanske fastän ni inte vet om det.

Nej det tror jag inte för vildsvin är jätteskygga så de springer iväg jättefort innan vi ens kommit in i samma skog, säger jag som om jag vet vad jag pratar om.

Fast de ligger och trycker i buskar och mellan stenar och sånt på dagarna, där kan de ligga kvar även om man kommer så nära som några meter från platsen. Och om hunden får korn på vildsvinet så kan det rusa upp från sitt gömställe och då kan det gå illa, säger jägarfarbrorn.

Men snälla nån, säger jag inte utan det bara tänker jag, för jag vill gärna framstå som en sansad och balanserad person och då tror jag inte man slänger sig med tantliga kraftuttryck som ”snälla nån”. Och sen försöker jag hålla för öronen fast utan händer, ungefär som när man blundar med ögonen, för jag vill verkligen inte alls veta det jägarfarbrorn säger nu. Fast jag vill inte verka oartig heller och hålla för öronen så jägarfarbrorn ser det. Men det är väldigt svårt att obemärkt blunda med öronen, jag får anstränga mig om hela huvudet jättemycket.

Så ni kanske träffat på många vildsvin i skogarna här, skrockar jägarfarbrorn så jag hör det jätteväl.

Fast jag har tänkt att vildsvin är som spöken, förstör inte den tanken nu är du snäll, säger jag till jägarfarbrorn.

Som spöken? säger jägarfarbrorn.

Japp. Spöken finns ju inte på dagarna, bara på nätterna. Och i undantagsfall finns spöken i skymningen också, om det är en sällsynt läskig skymning. Men på dagarna finns de inte alls.

Jaså? säger jägarfarbrorn som om min spök-teori var ett plumpt skämt det också, fast det är det ju inte. Att spöken inte finns på dagarna är alldeles sant om man frågar mig.

Precis så hade jag tänkt att vildsvin fungerar också, att de inte finns på dagarna, så jag aldrig behöver tänka på det där med att träffa på vildsvin i skogen. Men på natten kan de få finnas i skogarna hur mycket som helst, för man går ju inte i skogen på natten ändå, säger jag med ett medhållssökande eller-hur-nick på huvudet.

Nja, säger jägarfarbrorn och ser ut att förkasta min spök-teori.

Jo, säger jag, för det är det enda motargumentet jag kan komma på till jägarfarbrorns ”Nja”.

Fast… du ska nog se dig om i skogen ändå. Galtarna kan vara ilskna. Och suggorna, speciellt om de har kultingar, säger jägarfarbrorn.

Så egentligen är det bara singel-vildsvins-flickorna som är trevliga eller? säger jag.

Vilka?

Singel-vildsvins-flickorna…?

Nä, inte de heller om man har otur, säger jägarfarbrorn.

Men om man träffar på ett vildsvin i skogen, hur ska man göra då? Lägga sig ner på marken och låtsas vara död? säger jag och minns inte vart jag hört det. Eller om det var det man skulle göra om man träffar på en björn.

Det är nog bättre att springa iväg och skrika högt så vildsvinet blir rädd, säger jägarfarbrorn.

Vilken tur, för att springa iväg och skrika högt tror jag är mitt förstahandsval i en sån situation. Det kommer nog komma naturligt och reflexmässigt, säger jag.

Och här finns ju gott om vildsvin, säger jägarfarbrorn igen fastän jag inte alls vill att han ska säga så.

Vilken tur att vildsvinsjakten inte är slut än då, säger jag.

Precis, säger jägarfarbrorn, men det är rådjursjakten som sagt. Slut nu.

Och sen promenerar jägarfarbrorn vidare och jag fortsätter skotta snö i trädgården tillsammans med HumleSpunkarna.

9 kommentarer leave one →
  1. 12 februari, 2013 11:18

    Verkar vara samma teknik som med möss alltså. Spring och skrik! Lätt att komma ihåg då… Kramis!

  2. 12 februari, 2013 12:36

    Ja huvva! Stackars er som har dessa odjur i era skogar! Vi har bara björnar. vargar och järvar… Dom känns mer gammelvana att ha i skogen liksom. Jag sak verkligen komma ihåg era grisar när jag sitter och är suuuperavundsjuk på era snöfria fläckar som kommer till er tidigare än till oss 🙂

    • 12 februari, 2013 12:45

      Glöm inte att vi har fästingar, myggor och rödmyror på sommaren också. Vad är väl en björn mot ett riktigt, svidigt, kliigt myggbett (haha, skojar) 😛

  3. 12 februari, 2013 20:21

    Joråsåatt vildsvin dräller det av runt mitt hus. Man får hålla lite koll och så. Innan jag föddes gick det halvtama vildsvin i vår trädgård fast matten satt i solstol och halvsov mitt på hetaste sommardagen. Flera gånger! DET skulle dom inte våga göra nu när jag finns, så det så!

  4. 12 februari, 2013 22:33

    Huvva! Vildsvin vill man verkligen inte träffa. Tror att springa och skrika taktiken skulle vara min första reaktion också, så redig tur att det är så man ska göra då 😉

  5. 13 februari, 2013 16:15

    Usch, vill inte ens tänka tanken på att träffa ett vildsvin. Försöker också köra på spökteorin… syns de inte, finns de inte.

  6. 13 februari, 2013 21:31

    Jag kör på hoppa-upp-på-första-bästa-största-stenbumling-taktiken så fort det prasslar i skogen..

    Jag avskyr att vara skraj men vad fan kan man om spökteorin är omkullkastad?

Kommentera

