Skip to content

– Lever vi inte i en demokrati eller? frågade Humlehunden med ett fnys.

8 februari, 2013

Ska du med ut i snön en sväng? frågade jag Humlehunden fastän jag redan visste att hon skulle säga nej.

Har det snöat nu igen? muttrade hon till svar.

IMGP4974Jo, det har det, svarade jag.

– Men är det inte vår nu egentligen?

– Nä. Februari är en vintermånad, så snö är helt normalt. Fast dumt. Men normalt.

– Sånt där skulle man behöva rösta om, sa Humlehunden.

– Om februari ska vara en vintermånad? sa jag frågande.

– Nä, om snöns vara eller icke vara.

– Fast det kan man ju inte.

– Lever vi inte i en demokrati eller?

– Jo, fast…

– Menar du att vi lever i en väder-diktatur?

– Alltså, jag tror inte att vi kan påverka vädret genom en folkomröstning om man säger så.

– Man borde kunna det.

– Fast vill du följa med ut en sväng?

– Nä. Jag tänker inte stödja diktaturer såklart.

– Eller så kan du bara säga att du  inte vill följa med ut.

– Jag vill inte följa med ut, sa Humlehunden och lade sig tillrätta framför kaminen igen.

– Okej, sa jag.

Sen gick Spunk och jag ut i snön och pulsade och gjorde snöänglar och jag önskade mig vår och grön gräsmatta jättemycket, och kunde inte låta bli att fundera över hur svårt det skulle kunna vara att få ihop en folkomröstning om vädret. Egentligen.

4 kommentarer leave one →
  1. 8 februari, 2013 09:20

    Om Humlehunden bestämmer sig för att göra uppror så står Frö vid hennes sida i kampen.

    • 8 februari, 2013 09:23

      Hon pratade nåt om att storma smhi-byggnaden på nåt statskuppigt vis. Jag kan be henne maila Frö om detaljerna.

      • 9 februari, 2013 09:34

        Frö hälsar tillbaka att han väntar gärna till våren innan han stormar smhi, det är för mycket snö för att ge sig ut just nu =)

  2. Anita permalink
    8 februari, 2013 21:23

    Den där Humlehunden är allt bra klurig. Dina tjejer är verkligen olika, men antagligen även lite lika. Kompletterar varandra gör de, riktigt stora personligheter i små kroppar.

Kommentera

