Skip to content

– Fast ni behöver inte hypnotisera leverpastejen om ni inte nödvändigtvis måste.

5 februari, 2013

Så trevligt att ha publik, säger jag till HumleSpunkarna när jag står och delar ett paket bredbar, kladdig leverpastej i små, små bitar och ploppar ut dem på en plåt som ska in i ugnen. Ungstorka leverpastejen en liten stund, så den torkar till lite och inte blir så nedrans kladdig.

Bredbar leverpastej som jag fyndade för en femma på grund av kort bäst-före-datum. Men bäst-före-datum på en leverpastej bekymrar mig inte det minsta, för en leverpastej brukar ändå inte överleva särskilt länge i Villa HumleSpunk.

Fast ni behöver inte hypnotisera leverpastejen om ni inte nödvändigtvis måste. Jag tror inte hypnos funkar på leverpastej faktiskt, säger jag framför allt till Humlehunden som stirrar väldigt hypnotiskt och komsikomsigt på leverpastejen.

Kladdigt som tusan, säger jag och försöker ploppa mig kvitt en envist efterhängsen leverpastejbit som inte vill lämna knivspetsen.

Om den inte vill landa på plåten kanske den vill landa på golvet här bredvid mej istället…? säger Humlehunden och tindrar med ögonen och floffar med ögonfransarna.

Fast nä, den ska landa på plåten, säger jag och kletar vidare.

Och så tittar jag till på hur många små leverpastejspluttar jag delat och ploppat ut på plåten, och så tittar jag på hur många jag har kvar att dela. Jättefå är svaret på första frågan, och jättejättemånga på andra frågan.

Jag tror att man kanske är lite dum i huvudet egentligen, som står i evigheter och pluttar med sånt här, säger jag tyst för mig själv.

Kanske det, men ett sånt här fint och berömvärt sätt att spendera en eftermiddag på tycker jag är mycket smartare än att sitta i en gungstol och virka grytlappar till exempel, säger Humlehunden.

Och godare, lägger Spunk till.

Ni har så rätt, säger jag. Dessutom kommer vi har förtokat roligt med de här små leverstapejspluttarna sen, när de torkat till lite och är mer lätthanterade.

Förtokat roligt, säger Spunk lite sådär drömskt och längtansfullt.

Och mumsigt, säger Humlehunden och slickar sig om munnen.

Och så fortsätter jag att dela leverpastejspluttar och ploppa ut dem på plåten och känner mig nästan lite som en TV-kock eftersom jag har publik, även om den är lurvig och fyrfotig.

Nästan som en TV-kock, om det nu inte vore för att leverpastejspluttarna är så förnedrans kladdiga och kletar jättemycket. För sånt ineffektivt klet har jag aldrig sett att TV-kockar håller på med.

Men annars, så.

10 kommentarer leave one →
  1. 5 februari, 2013 19:24

    Åh vad härligt med ett Humlespunk inlägg. Precis vad jag behövde idag. 🙂

  2. Gun permalink
    5 februari, 2013 20:19

    Kan man fråga hur länge du brukar torka o vilka grader? 😀

    • 5 februari, 2013 20:27

      Just bredbar leverpastej har jag bara torkat den här gången, men jag körde varmluftsugn cirka 100 grader i kanske en halvtimme, sen fick de stå kvar i ugnen resten av eftermiddagen på eftervärmen. De blev torra och okladdiga på ytan men mjuka inuti, väldigt uppskattade 🙂

  3. 5 februari, 2013 21:57

    Alltid lika roligt att läsa dina inlägg!

  4. 5 februari, 2013 23:46

    Blogg-kock smäller väl högre än en TV-kock…

  5. Nina Bergström permalink
    6 februari, 2013 12:26

    Testa dela med äggdelare istället, du vet en sån som skivar ägg.

    • 6 februari, 2013 18:50

      Med den bredbara pastejen så blir det förmodligen bara mos med en sån, men det kunde funka med en skivbar leverpastej kanske? 🙂

  6. 11 februari, 2013 13:53

    Ja visst kan man fundera över nyttan med att plutta på med gotta i evigheter när man kan köpa sig frollar på påse? Fast frollarna är sällan lika goda som superpluttat gotta! 🙂

Kommentera

