Skip to content

Men hon kommer förstå poängen snart, det är jag övertygad om.

30 januari, 2013

Idag var det dags att hoppa ut i snickerboa igen, den här gången för att snickra ihop en godislabyrint till HumleSpunkarna.

Två brädor, borra hål överallt i den ena, skruva ihop dem, och sen såga till alldeles lagom långa rundstavar som pinnepluggar.

Sen stoppar man i godis i hålen och sätter pinnepluggen över.

Alltså makalöst roligt och mumsigt, framförallt mumsig och makalöst roligt, sa Humlehunden och fattade konceptet med en gång, dvs att man ska nosa reda på var godisbiten är och lyfta bort pinnepluggen för att kunna mumsa godis.

Spunk däremot hade det lite…knepigare.

Man kan ju inte beskylla henne för att vara smart, mumlade Humlehunden efter en kvart och Spunk fortfarande inte begripit hur man skulle göra.

Fast vänta bara, snart fattar hon också, sa jag och trodde jag skulle skratta ihjäl mig. Spunk höll också på att skratta ihjäl sig, fastän hon inte fick tag i en endaste godis.

Men hjälp flickestackarn så vi slipper skämmas, sa Humlehunden.

Fast det är ju just det här som är poängen. Det ska vara knepigt men inte för svårt. Om hon ger upp då är det ju för svårt, men hon har ju inte gjort det. Och hon fnittrar fortfarande nåt alldeles förtokat om hela sig själv, sa jag och pekade på Spunk-svansen, fast jag kunde egentligen pekat på hela Spunk, för hon tyckte att det här var riktigt, riktigt roligt. Fastän hon inte fått tag på nåt alls än.

Jag kan inte ens se eländet, viskade Humlehunden och vände bort huvudet.

Om Spunk fattade det till slut? Nä. Hon tuggade mest på pinne-pluggarna utan att lyfta, och slickade och knaprade på hålen det legat godis i. Och skrattade näst intill svansen av sig.

Men hon kommer förstå poängen snart, det är jag övertygad om. Även om Humlehunden inte tror det. Alls.

Detta bildspel kräver JavaScript.

5 kommentarer leave one →
  1. 30 januari, 2013 16:26

    Åh, vilken fin leksak! Nu vet jag vad jag ska be pappa om… Han ville ha lite saker att göra, så att verkstaden inte bara står där. Hade gärna själv gått ut och gjort en om jag hade varit hemma hos mina föräldrar. Precis lagom vad jag kan klara av! 😉

  2. Sussie & jyckar tre... permalink
    30 januari, 2013 17:26

    Hmn, nu får jag känna mig lite stolt här :), en sådan gjorde jag för några år sedan och den är poppis fortfarande.

  3. 30 januari, 2013 23:07

    Jag tror jag tar godiset direkt istället. Hussen skulle säkert få pinnepluggarna att fastna… Kramis!

  4. Åsa Nilsonne permalink
    31 januari, 2013 06:34

    🙂

  5. 31 januari, 2013 11:22

    Hahaha, men Spunk då! 😀

Kommentera

