Skip to content

…och det är den volymen som räknas, sa Humlehunden.

8 januari, 2013

Har du gömt leverpastejen i snödrivan?! utbrast Humlehunden förvånat.

Jamänvisst! Tokförpiffat, eller hur? svarade jag glatt.

En långsmal snödriva, en relik från det snömyckna takraset, låg nämligen envist kvar på gräsmattan, trots några dagars plusgrader och regn. Och snödrivan omslöt sig själv med ett välplacerat täcke av skare, som för att tvärtom-värma sig från den sviktande sista plusgraden, innan vintern skulle komma åter med en triljard minusgrader och rädda den.

Men här ska vi inte ha någon snö, därför gömde jag leverpastejs-pluttarna i snödrivan, sa jag och skrockade förtjust.

För om jag gömmer leverpastejsbitar i en snödriva och bussar Spunk på den, så sprakar snödrivan sönder väldigt, väldigt fort. Hon är en synnerligen effektiv snö-exploderare, kan man säga, om en klump med snö står mellan henne och en bit leverpastej.

Men det är ju jätteorättvis, muttrade Humlehunden och tittade på Spunk.

Varför det? frågade jag.

Hon har ju mycket större tassar än mig, hon kommer ju gräva fram leverpastejspluttarna ur snön mycket snabbare.

Fast du har ju mindre nos än hon, du kan ju norpa åt dig några av bitarna utan att ens behöva gräva i snön, sa jag. För några av bitarna hade jag bara ploppat ner i små hål, plättlätt för Humlehunden att fiska upp.

Men ändå. Orättvist, sa Humlehunden och tittade på sina små tassar.

Fast… ska man prata orättvist hit och orättvist dit, så är det egentligen orättvist åt andra hållet. Eftersom du har volym-mässigt mindre mun så kommer ju leverpastejbitarna kännas större i munnen för dig än för Spunk. Och sett till din kroppsvolym, som är hälften så stor som Spunks, så kommer ju du bli ju leverpastejs-mätt mycket snabbare än Spunk, sa jag.

Absolut inte. Du mäter volym på helt fel sätt, sa Humlehunden med ett plir.

Gör jag? sa jag.

Både Spunks och min mage kurrar efter leverpastej lika högt, och det är den volymen som räknas, sa Humlehunden.

Kurr-volymen? sa jag.

Japp. Den volymen, sa Humlehunden.

Ahh… sa jag.

Fast jag hinner inte förklara allt för dig just nu, jag har leverpastejspluttar att norpa upp ur snöhålen, sa Humlehunden och skuttade iväg till snödrivan.

Och i den vilda leverpastejs-skattjakten så rasslade Humlehunden över snödrivan, och Spunk exploderade genom snödrivan, en snödriva som krympte och spreds i samma takt som HumleSpunkarna fyndade leverpastej.

Och för ett ögonblick funderade jag över vad som hade hänt om jag frågat efter snödrivans åsikt i ärendet. Den hade förmodligen tyckt att det var väldigt orättvist av mig att gömma leverpastej precis just i dess snö, så den exploderade, när de räddande minusgraderna fanns runt hörnet. Så det lät jag bli att fråga.

Fast jag blev glad över att snödrivan krympte, det blev jag.

6 kommentarer leave one →
  1. 8 januari, 2013 21:07

    Haha så underbart jag kan se hela konversationen framför mig =))

  2. 8 januari, 2013 21:08

    Får snart sluta läsa här igen alltså…
    Skrattar så det kan hända olyckor!!!
    Inte behöver du köa för att få tag i snöslunga i vart fall:)
    Och vilka underbart vackra ägg nedan! Skulle nog bra gärna bo så att jag kunde ha damer som fixade sådant!

  3. 8 januari, 2013 21:09

    Hahah, snacka om bra hundar du har, nu är de alltså snöskottare också(!), finns det verkligen ingen gräns för hur praktiska de är att ha? 😉

  4. 9 januari, 2013 08:34

    Alltså Humlehunden måste vara den klokaste hunden som någonsin har gått i ett par skor.

  5. 10 januari, 2013 17:51

    Humlehunden är och förblir min favorit i din flock! Hon regerar. 😀

  6. 11 januari, 2013 00:02

    Kanske kommunen skulle ”sanda” med leverpastejspluttar på gatorna istället. Då skulle det bli rent från snö på ett nafs när alla rastar sina hundar… Kramis!

Kommentera

