Skip to content

…och felanmäla vädret.

7 januari, 2013

IMGP4825I morgon bitti ska jag absolut ringa till SMHI:s Kundtjänst och felanmäla vädret.

(För visst är det väl SMHI som bestämmer vädret? Eller är det yr.no? Jag vill hemskt gärna slippa felanmäla på norska, om jag nu inte måste.)

För nu när ån äntligen börjar sjunka undan lite, så översvämningen på agilityplanen börjar dra sig tillbaka, så strösslas det plötsligt och frikostligt med en massa minusgrader här hemma.

Är inte det alldeles för tokigt? Då kommer ju vattnet stanna kvar över hela agilityplanen (se bilden) men i fast form jue. Fast, orubblig is-form. Jättefel tänkt faktiskt, av Väderbestämmar-avdelningen.

Nä. Jag måste nog göra en väder-felanmälan i morgon bitti. För så här kan vi inte ha det.

Och efter en natt av minusgrader, som fortsatte hela dagen idag, så har vattnet redan hunnit frysa till is. På de grunda delarna av översvämningen är det bottenfruset, och på de djupare delarna är det inte det. Där brakar man igenom. Därför måste man ha gummistövlar på sig om man vill korsa Atlanten och ta sig till den gröna ön där det är torrt, som ni ser i fjärran på bilden.

Och dit skulle vi ta oss idag, Spunk och jag, för att fnittra lite agility. Såklart.

Med mig hade jag ett sexpinnars-slalom, som jag drog lite fint efter mig över isen. Fast först var jag tvungen att passera den djupa delen, där man brakar igenom, och där brakade såklart isen och jag plumsade rätt ner i plurret med mina gummistövlar.

Ingen fara, sa jag till Spunk, som om hon var väldigt engagerad i mitt väl och ve.

Bara du har koll på att den jätteroliga fårskinns-kampleksaken inte blir blöt, så får du braka runt hur mycket du vill, sa hon fast det hörde jag inte eftersom hundar inte kan prata egentligen.

Och när jag tagit mig upp ur isvaken vattnet torrskodd, med mina pålitliga gummistövlar, så hamnade jag till slut på den bottenfrusna isen.

Nu är faran över, sa jag till Spunk som om hon återigen var väldigt engagerad i mitt väl och ve.

Och fårskinns-kampleksaken är torr fortfarande? frågade hon, fast det hörde jag inte heller vilket var lite synd för det var ju en fråga som lämnades obesvarad åt sitt öde, alldeles ensam på översvämnings-isen. Den frågan kanske hade behövt en svars-kompis att hålla i handen. Men det hörde inte jag.

Nu ska jag bara ta mig till gräset därborta, sa jag med slalomet på släp efter mig.

Fast. Om man har omönstrade gummistövlar som är väldigt nyblöta, och ska ta sig över synnerligen blankpolerad is med ett sexpinnars-slalom i hälarna så… kommer man ingenstans.

Alltså, jag kommer inte framåt här, sa jag förbryllat.

För jag försökte gå, men halkade tillbaka på samma ställe hela tiden.

Men slalomet väger ju ingenting? sa jag och försökte gå igen. Men jag kom inte framåt alls. Mina gummistövlar halkade runt med mig på stället, och jag var som förankrad i slalomet. Det plättlätta slalomet som jag i vanliga fall drar runt med en hand.

Mycket mystifistiskt, sa jag och skulle kliat mig i huvudet en sväng om nu inte min mössa satt i vägen. Det blir inte samma känsla, när man kliar sig i huvudet med en mössa på, och då kan det kvitta.

Om du blir ståendes där för länge så kanske handen fryser fast i slalomet. Och då kommer du ingenstans, förrän till våren, sa Spunk med ett öronflärp när hon halkade förbi på blankisen och fnittrade lite i allmänhet, så där som bergers gör.

Men hu, tänk om du har rätt, sa jag. Och så släppte jag slalomet jättefort och tittade på min hand. Men ingen fara på taket för handfrysningar där inte.

Man kanske borde ta upp det här med klantkorkarna på SMHI:s Väderbestämmar-avdelning, för folk kan ju faktiskt dö av minusgrader och vattenöversvämmade, frysta agilitybanor i kombination med blöta gummistövlar och ett sexpinnars slalom på släp. Bli ståendes, förbryllade, och frysa ihjäl liksom, sa jag bekymrat.

Det tycker jag du ska göra, för det hade varit jättesynd på en så pass fin fårskinns-kampleksak faktiskt, sa Spunk och såg bekymrad ut hon med.

Japp, vi ringer dem i morgon bitti, det första vi gör efter vi vaknat, sa jag till Spunk.

Det första vi gör efter vi vaknat och efter vi mumsat frukosten såklart, sa Spunk och nickade medhållande.

Och sen tog jag av mig gummistövlarna och tassade över isen i strumplästen med slalomet i ena handen och gummistövlarna i den andra. (Vilket bra fäste man får med yllestrumpor på blankis för övrigt.)

Och när vi nådde den gröna ön till slut, så fnittrade vi agility, Spunk och jag. Jättemycket, och kamplekte med fårskinns-kampleksaken och tjoade så högt vi bara hade lust med, där ute på vår gröna, fina, öde ö.

Men i morgon bitti ska vi ringa Väderbestämmar-avdelningen på SMHI. För så här kan vi som sagt inte ha det.

(Magne-bana)

4 kommentarer leave one →
  1. 7 januari, 2013 23:06

    Låter ganska farligt med krasande is så där… Kramis!

  2. 8 januari, 2013 09:51

    Så’na där översvämmningar (från en pytteliten å) känner jag igen från vårt lantställe där jag bodde ngr år. SVANAR simmade på gärdet! Tur vi inte var agility-tossingar då:) (Inte nu heller som du vet)
    Låter äventyrligt med sockor på is. Blev du inte attans blöt o kall? Brrr…….!

    • 8 januari, 2013 09:57

      Innan isen kom så simmade änderna en svängom på agilityplanen, så lite konstigt ut…
      Och lite kall kanske jag blev om foten, men inte blöt. Jag hade yllestrumpor och isen är snustorr (om man nu inte brakar igenom, för undertill är den tokblöt) 🙂

  3. 8 januari, 2013 17:02

    Usch, inte får det svämma över på en agilityplan. Tycker det låter som en bra idé att ringa och felanmäla hos SMHI:s kundtjänst. Och funkar det inte där, prova yr.no – helt plötsligt kan de vara de som bestämmer vädret. Beror nog på vem som bestämde att det skulle svämma över. 😉 Hoppas det tinar och torkar upp snabbt. 🙂

Kommentera

