Skip to content

Och då är det ju bra om han inte träffar på dina hundar, de är ju så små.

29 december, 2012

Ska du ut och gå med dina hundar nu? Vilket håll ska du gå åt då?

Så säger den äldre, lite halvskröpliga damen som jag träffade vid vår garageutfart för ett tag sedan, när jag precis var på väg ut med HumleSpunkarna.

Jo, jag ska ut en snabb uppvärmningsrunda inför träningen, jag tror jag tar en sväng genom byn bara, svarade jag.

Okej. Lika bra att fråga, för jag släpper ju honom i skogen, sa hon och pekar på hunden som hon är dagmatte åt ibland. En gigantisk boxer/amstaff-blandras, stor som en boxer och bred som en amstaff. En omplacering som attackerat (hittills?) en hund i byn, med blodvite som resultat.

Släpper du hunden lös i skogen själv? sa jag frågande.

Ja han tycker så mycket om att springa lös. Och då är det ju bra om han inte träffar på dina hundar, de är ju så små.

Ehh… sa jag förbryllad.

Så vi kan ju gå åt olika håll för säkerhets skull, så han inte träffar på dina småhundar.

Men… kan du ropa in honom då? sa jag fortfarande ganska förbryllad.

Han kommer när han blir trött sen, sa damen och fortsatte prata något om att hon har ont i sin höft och svårt att gå så det är ju jättebra att han kan springa av sig själv i skogen en stund.

Och när jag försöker grannsämje-diplomatiskt få fram att jag inte tror att det är en så bra idé att hålla på att släppa sin hund lös i skogarna vind för våg så, så säger damen snabbt hej då och går vidare på vägen, ett steg i taget, med den gigantiska boxer/amstaff-hunden i det lilla flexikopplet.

——-

Det var några veckor sedan det här samtalet ägde rum, men jag kan inte låta bli att tänka på det igen, när jag läser om Hunden som misstogs för varg.

Att folk inte är mer rädda om sina hundar, eller för vad hundarna kan ställa till med, när de släpper sina hundar lösa för att springa runt oövervakade i skogarna.

Förbryllande, som sagt. Och oansvarigt som tusan. Tycker jag.

——-

Tillägg: Eftersom det här blogginlägget ploppade upp i en tråd om lagstiftning och ”farliga hundraser”, som det här blogginlägget inte alls handlar om, så vill jag lägga till att anledningen till att jag skriver raserna, att det är en boxer/amstaff, är för att man ska få ett hum om hur pass stor och kraftig hunden är (förutom att det faktiskt är en boxer/amstaff). Och när jag skriver ”skröplig dam” så är det för att hon är sjukpensionär och har svårt att gå. Att den lilla damen är ute och går med en så pass rejäl (och hundilsk) hund som hon inte har någon som helst kontroll över, och dessutom släpper den lös i skogarna där jag bor utan att ha någon som helst uppsikt över den, är det jag blir ledsen över. Att hunden släpps vind för våg och kan skada sig själv eller någon/något annat. That’s it.

30 kommentarer leave one →
  1. 29 december, 2012 11:47

    Jösses… Suck.
    Bra att du blev förvarnad iaf..
    För ett bra tag sedan stötte vi på en lös och irriterad border collie, matten förklarade att de trodde lilla T var en räv…

  2. 29 december, 2012 14:33

    Ja tyvärr finns det lite för många hundägare som inte verkar förstå vilket ansvar man faktiskt har. Och att vissa hundar har stora resurser att skada andra. Nej alla hundar kan och ska inte springa lösa i skogen eller på andra ställen. Jättesynd om hunden eftersom den mår bra av att få springa lös. Men då får man lösa motionerandet på annat sätt.

    • 29 december, 2012 16:24

      Egentligen tycker jag det är synd/dumt att hon går ut med hunden överhuvudtaget. Det finns inte en chans att hon klarar av att hålla den om den skulle dra iväg, ont i kroppen som hon har. Speciellt inte med det där lilla flexikopplet… :/

  3. 29 december, 2012 15:19

    Usch vad korttänkt av henne… Jag hade nog haft svårt att vara ”grannsämje-diplomatisk” mot henne… Och varit väldigt rädd att stöta på den hunden i skogen framöver!

    • 29 december, 2012 16:19

      Jag sneglade lite oroligt över axeln ett tag efter det faktiskt…

  4. 29 december, 2012 15:35

    Men oj! Hjälp! Hur hanterar man det? Undviker skogen? Tar med elpistol? Hon är ju helt rudis, tanten! Och tyvärr inte ensam…

    • 29 december, 2012 16:22

      Nä, den här hunden vill jag verkligen inte träffa i skogen ensam med hundarna. Om man skulle rikta en spark eller nåt så tror jag det bara blir triggad av det. Jag tror att hon mest släpper den i den delen av skogen som är närmast byn, så där går jag inte längre…

  5. 29 december, 2012 17:11

    Jag blir mörkrädd…och flexikoppel, hur vågar man ens använda det.

    • 29 december, 2012 18:30

      Äh, flexikoppel är underbart, om det används klokt! (tyvärr är det ju mååånga som inte gör det… men ja..)

  6. 29 december, 2012 17:25

    Jag slutar aldrig att förvåna mig över hur många människor det finns som aldrig skulle ha
    ansvar för en hund! Så är det ju det där med grannsämjan som man tyvärr känner att man måste ta hänsyn till. Knepiga situationer uppstår ibland, men risken att ens egna hundar ska bli skadade är ju inte något man vill känna på sin promenad.
    Ha det gott!
    Melodys matte som har svårt att hålla tyst när hon möter korkade människor!

  7. 29 december, 2012 18:30

    Men fyfan…

  8. 29 december, 2012 19:05

    Låter totalidiotiskt!
    Jag blev nyligen tillfrågad att ta en renrasig amstaff, idag valp, att gå ut med någon gång. Men jag sa’ nej för att jag inte tror mig kunna hålla henne den dag hon är vuxen…
    Vad gäller hunden som blev skjuten har jag hört/läst något mer och det var inte alldeles enkelt. Den hunden bodde 2 portar från mig och har aldrig varit till minsta problem. Mannen som sköt hade till de som sökte hunden talat om att ”den passerade min tomt, så jag tog beslutet”. (Helt olagligt vad jag förstår, även om det HADE varit en varg.) Hoppas det där blir bra utrett!
    Om jag var du skulle jag vara livrädd måste jag erkänna! Och grannsämjan skulle knappast överleva…

  9. Åsa Nilsonne permalink
    29 december, 2012 19:51

    Jaaa… vem korsar en boxer med en amstaff och varför? Vem säljer en valp till någon som anser att den lilla damen är en lämplig dagmatte? Vem lämnar en sådan hund till en hundvakt som inte klarar hunden? Vem tar emot en hund som man inte orkar motionera och inte kan hålla ifall det skulle behövas? Vem ska ställas till svars ifall det händer något riktigt tråkigt?
    Och vem ska säga till den oseriösa uppfödaren, den aningslösa valpköparen, den lilla damen som säkert skulle fungera fint sonm dagnmatte för en mindre hund.
    Vems ansvar är det att vi har de hundar vi har i samhället?
    Sådant funderar jag ofta på när jag ser hundar som är både starka och ofostrade.

    • Johanna permalink
      2 januari, 2013 18:04

      Vad är det för fel med att korsa amstaff/boxer? Och det är inte lätt att välja köpare till sina valpar och även om man kan följa upp så kan man ju inte åka land och rike runt för att kolla så att det verkligen är som det sägs osv…
      Jag försvarar inte, bara ifrågasätter tillbaka!

  10. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    29 december, 2012 20:10

    Vilka tokiga /oansvariga hundägare det finns ! Var rädd om dina små – jag vet av erfarenhet vad som kan hända våra små – skit att det ska behöva hända – kanske bra att jag fick Ricco som blev en stor sheltie m. mkt päls ????

    • Johanna permalink
      2 januari, 2013 18:05

      Och jag vet av erfarenhet vad som kan hända med våra stora hundar också…av både små och stora!

  11. 29 december, 2012 21:00

    Åh herregud….Hur tänker folk? Och varför lämnar man sin hund till en dagmatte som inte riktigt kan ta hand om hunden? Om det hade varit min hund och min dagmatte som gjorde så hade jag kollat efter en ny….
    Dessa människor är ju värst….Träffade också på en lite äldre dam med en amstaff tror jag det är, pratade visserligen inte med henne (antagligen inte hennes) och när hon ser oss på 100 meters håll, så tar hon tag i kopplet och tar spjärn mot snöhögen som för att hålla emot hunden…Kan säga att jag var rätt glad att hon inte halkade till då…Hunden stod ju på helspänn….

  12. Maria permalink
    29 december, 2012 21:07

    Hej!
    Nu upprepar jag mig tyvärr, skrev precis ett liknande inlägg på fredrik steens blogg, dock vill jag gärna höra från källan själv om jag tolkat blogginlägget rätt..

    Första gången jag läste blogginlägget så uppfattade jag det som om det var den farliga amstaff/boxer-blandningen som hon reagerade på, vilket fick mig besviket tänka att ännu en människa (som jag tycker verkar trevlig och vettig (och jag har hängt här sen koolaviolas tid)) gått på medias myt om de-livsfarliga-kamphundarna-som-äter-småbarn-och-shettlandsponnys-till-frukost.

    Andra gången jag läste inlägget insåg jag att det var (om jag tolkat humlespunkarna rätt) att det var den oansvariga dagmatten hon var argsint på, dagmatten som VET att hon har en hundilsk hund men ändå släpper den lös i skogen utan koll på hunden och utan att ha någon bra inkallning på den.

    Jag tolkar det som om det helt och hållet kvittar lika vad det var för hundras, det kunde lika gärna varit en labbe, schäfer, mastiff, hamiltonstövare eller vilken större hund som helst. Det är det oansvariga i damens handling, att släppa en hundilsk hund med resurser att döda en mindre hund utan någon som helst kontroll eller uppsikt på ett ställe där det finns möjlighet att en annan hund kan dyka upp, som humlespunk blir upprörd över.
    Har jag förstått/tolkat rätt?

    • 29 december, 2012 21:14

      Absolut rätt, och jag lade precis till några rader längst ner i inlägget för att försöka reparera en smula så att man inte tolkar det som att det är ett inlägg om kamphundar. För det är det inte. Blogginlägget hamnade lite tokigt länkat i FS-tråden, för det är hundägarens ansvar jag är ute efter. Har man en stor, rejäl och fysiskt intensiv hund (oavsett ras) kan man inte stoppa en liten tant i andra änden av ett underdimensionerat flexikoppel, eller släppa lös hunden i skogen utan uppsikt. Förutom mig själv och mina hundar, så har vi andra hundägare med sina hundar, massor av rådjur, harar och annat vilt här, och ett gäng med ryttare, både vuxna och ponnyryttare – vad händer om hunden dyker upp där? Den är som sagt var inte pålitlig alls, och väldigt intensiv.

      (Kul förresten att du hängt med sen Koola Viola-tiden, vad glad jag blir! 🙂 )

      • Maria permalink
        30 december, 2012 00:01

        Som ägare av en hund av hundras med kamp-ursprung så blir det tyvärr lätt så att man går upp i försvarsställning, särskilt eftersom det finns förslag på olika rasförbud och bostadsföretag som förbjuder olika hundraser att bo i deras lägenheter. Och det finns så många fördomar där ute om ”de-livsfarliga-kamphundsraserna”.
        Min lilla gris är förmodligen 5-10cm lägre än din spunk (ja han är färdigväxt, är 4mån yngre än spunk), men när jag berättar att jag har en ”kamphund” så ser folk framför sig en hund som är stor som en kalv, med samma vikt och muskelmassa som en kroppsbyggare på anabola och med en naturlig skärpa och vakt som en utbildad hangarhund.
        Att försöka förklara att han är lika stor/liten som en cockerspaniel, att rasen är framavlad att hejdlöst älska alla människor och kanske är det absolut sämsta valet om man vill ha en vakthund – det går liksom inte riktigt in, för folk tror att de är livsfarliga krutdurkar som kan explodera närsomhelst. Visst, det är inte hundrasen för alla, men vilken hundras är egentligen det? Man köper väl inte t.ex. en sibirian husky, bordercollie eller drever om man inte är ute efter vissa specifika egenskaper hos de hundraserna?
        Själv var jag ute efter efter terrierns energi och envishet, bulldoggens förmåga att vara cool och koppla av samt en hund som absolut inte var reserverad mot människor. Att jag dessutom fick en underbar träning- och tävlingskompis är ett bonus, jag fick den perfekta hunden för mig. Att han ser ut som disney’s stitch när han gapar och att han tar upp 75% av sängen (man ska ligga näranäranära, flyttar jag mig så flyttar han efter) är sånt jag får leva med.

        Så det jag tror att jag vill ha sagt med detta långa, spretiga och något förvirrade inlägg är att om man har en hund av en hundras som är tämligen svartmålad och som har väldigt många fördomar runt sig så är det lätt att man av gammal vana går i försvarsställning så fort man ser eller hör något som kan tolkas negativt om sin hundras, utan att tänka igenom vad personen i fråga egentligen vill få fram. Så du ska inte ta åt dig ifall det kommer några hätska kommentarer från oss kamphundsälskare, personerna i fråga har nog bara inte läst igenom blogginlägget ordentligt.

        (Japp, troget följt – trots att jag är militant ointresserad av agility! …tyvärr verkar det som pansargrisen tycker att tunnlar och hinderhopp är livet på en pinne (det går ju fort!) så om du skulle få för dig att ha nån kurs i agility-for-dummies så är han intresserad. Och jag får väl vara snäll och följa med och hålla i godispåsen…)

      • 30 december, 2012 00:44

        Så varm och glad jag blev av din kommentar, tack för du tog dig tid att skriva igen ❤

        (Vi får väl fixa till en fnittrig agility-for-pansargrisar 😉 När jag gick agilitykurs förra hösten med Spunk var det en amstaff med, j*drar vad smidig och snabb den var! Och forcerade säcken (platta tunneln) som en äkta turbo-pansarvagn. Så du har kanske en agility-stjärna på g där hemma 😀 )

    • 30 december, 2012 08:18

      Och jag som länkade till Humlespunkbloggen på Frediks sida gjorde det för att jag tolkat inlägget på samma sätt som du Maria och tyckte att det så bra beskriver hur oansvariga många är med sina hundar. Jag tyckte det var en bra historia att reflektera kring. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle kunna uppfattas provocerande mot någon särskild ras. Jag önskar vi kunde prata mer om att det faktiskt är läskigt när man råkar ut för det som beskrivs i blogginlägget. Och fundera på hur man kan förebygga att olyckor sker. Men jag var nog naiv när jag trodde att alla skulle tolka inlägget så som jag gjorde.

      Hoppas inte att jag har gjort någon ledsen eller upprörd med min länkning till min favoritblogg.

  13. 29 december, 2012 23:49

    Inte så mycket jag kan tillägga med min tvivelaktiga bakgrund. (Pappa är Lagotto och mamma är Boxer/Rottweiler/Mastiff.) Jag tror att mina människor hade en väldans tur som fick en så snäll och glad hund som jag som deras första hund. Jag har försökt lära dom en hel del, men det är svårt att lära gamla människor sitta. Jag tycker det är bra att du låter Humlespunkarna vara långt ifrån den skröpliga tanten med den mindre skröpliga blandisen… Kramis!

  14. 30 december, 2012 09:57

    ”Måste” bara säga att jag inte tänkte ”kamphund” heller! Såg bara den lilla tanten framför mig:)
    Och det där med ”kamp” eller inte… En av de hundar jag allra mest av allt höll mina ifrån här var en synnerligen ofostrad och hetsig jack russel. Också han med en ”liten tant” i koppel. En som inte begrep ett skvatt om hund egentligen och inte såg/ville se hur aggressiv hennes hund var.
    Men de ”små tanterna” finns ju även i 3-bent variant, män m.a.o. Som den jag bodde nära för länge sedan och som hade en ”skogstokig” westie. Eller den pudelägare som gjorde ALLT för att skylla såret som uppstod på en annan hunds nos på allt annat än den egna hunden som gjorde utfall mot allt och alla…
    Det handlar inte om ras, helt enkelt, i alla fall oftast inte.
    Och vad gäller det med faran för hundförbud i hos vissa bostadsföretag kan jag tala om en faktiskt kul och BRA sak som jag läste här i Sthlmspressen: Väsbyhem, där en hyresgäst avlivade sina 2 rottisar pga vräkningshot, har nu bestämt att hyresgäster ska inte vräkas pga hundproblem underförutsättning att de går kurser med hunden! Väldigt bra initiativ tycker jag. (Går det se’n inte ändå får väl saken diskuteras antar jag.)
    Ursäkta jag drar iväg:)

  15. 30 december, 2012 19:26

    Återigen älskar jag din blogg och ditt sunda tänkt! Länkar från min om de är OK och tänkte även tipsa världen om din härliga sida 😀

  16. Anita permalink
    31 december, 2012 09:34

    Mina Cavalierer har båda blivit attackerade av Jack Russell (vid två olika tillfällen).
    Sen har en Grand Danois attackerat min äldsta hund, tog grepp över bogen och skakade min hund som en vante över sitt huvud. Jag och sambon försökte greppa GD:s halsband för att få slut på attacken, men han flyttade på sig hela tiden, vi hann inte med. Hussen kom ut från huset och fick tag på sin hund. Allt var nog över rätt snabbt, men kändes som en evighet! (Min hund fick ett litet sår, som läkte jättefint).
    Jag vet att GD är väluppfostrad, men mina hundar har skällt på honom när de gått förbi vår tomt, och GD tycker inte om skälliga hundar…
    Jag litar inte på min äldsta hund vid hundmöte, han är en omplacering som uppfostrades till att skälla på andra hundar, första familjen tyckte det var tufft(?). De hundar han går ihop med fungerar han jättebra med och resten skäller han ut.
    Så vi har ett stort ansvar som hundägare, tyvärr är det inte alla som inser att det är vi som formar hunden och att rasen inte har så stor betydelse. En liten hunds bett gör också ont, men en stor hund kan göra större skada, speciellt lösa utan uppsikt. (Eller med en tant i andra änden av kopplet, som inte har något att sätta emot).

Kommentera

