Skip to content

…som jag ibland undrar varför man lägger ner så mycket tankeverksamhet på vad hundarna äter.

28 december, 2012

Ibland undrar jag varför man lägger ner så mycket tankeverksamhet på vad hundarna äter. Ibland undrar jag det.

Jag valde färskfoder för att jag tror det är bäst, dessutom är Nordics burgare så himmelens praktiska.

Som belöningsgodis har jag gärna kyckling, putskött/slaktspill, skinka eller något annat ”rent” istället för köpe-hundgodis med färgämnen och konstigheter i.

Man håller koll på vad som är giftigt/onyttigt, till exempel choklad, salt julskinka, russin, lök och sånt.

Inte får hundarna tillagade ben heller, till exempel efter kotlett eller revben, för tillagade ben vet ju varendaste hundmänniska är mycket skörare än råa ben och således farliga.

Och jag skulle inte få för mig att belöna med ”gammal mat”, eller med godis som glömts kvar i väskan en solig träningsdag.

Så där håller jag på. Och tänker. För man vill ju vara en omhuldande hundmatte, menar jag.

Och mitt i alltihopa det där tänkandet och omhuldandet, som ibland inträffar under en skogspromenad, så springer Spunk runt i skogen och inom loppet av ett ögonblink så fynd-mumsar hon poop efter allehanda skogsdjur, eller hittar dumpade gamla skräp-matrester efter någon picnic någon haft, eller upptäcker mysko, halvruttna kadaver (uäk) som hon frossar i sig så mycket hon hinner av innan jag upptäcker henne och avbryter frosseriet.

Det känns inte som om vi är på samma våglängd alls, säger jag till Spunk angående hennes skogliga matvanor.

Det gör inget, säger Spunk förlåtande och sprätter vidare genom skogen och livet synnerligen lyckligt.

Och det är vid sådana tillfällen som jag ibland undrar varför man lägger ner så mycket tankeverksamhet på vad hundarna äter, när Spunk ändå bestämmer sin egen meny emellanåt. Vid sådana tillfällen så undrar jag det.

2 kommentarer leave one →
  1. 28 december, 2012 22:19

    Jag känner igen det där… Eller så kan man fundera på hur noga man är med sig själv, jämfört med hur noga man är med hundarna. Som idag, då orkade jag knappt handla åt mig själv, för det var så jobbigt att bära hem allt och att laga maten, fy vad jobbigt. Däremot att bära hem 7kg färskfoder i ryggsäcken för att få in den i nya frysen, det var ju självklart en lätt grej att göra!

  2. 29 december, 2012 00:03

    Tänk! Sånt där funderar hussen och matten också på. Jag – jag bara äter jag… Kramis!

Kommentera

