Skip to content

Och nu har jag hittat ytterligare en jättedum sak med snön.

26 december, 2012

Nä. Jag ska inte muttra hela tiden om hur hemsk snön är.

…eller jo, det ska jag visst. För jag tycker inte om den alls. Och nu har jag hittat ytterligare en jättedum sak med snön.

För Spunk och jag var ute i skogen och svängommade, och på hemvägen genade vi en smula och passerade förbi den delen av skogen där vi oftast brukar leka skogsagility och köra sakletartävling. Mossan är så mjuk och träden är så bra placerade allesammans, och allt är så mysigt där. Fast inte nu, för nu är det snö överallt. Och i snön så såg jag en himmelens massa småklövar.

Åhå vad mycket rådjur det har skuttat runt här, säger jag till Spunk.

För det var ungefär en triljard spår i snön, från alla håll och kanter.

De måste haft julkalas här tror jag, säger jag och kikar lite närmare.

Men när jag kikar lite närmare så ser jag att det inte alls är rådjursspår, utan vildsvinsspår.

Uh? säger jag med en rysning. Vårt favvisställe är alltså partylokal för vildsvin. Jättejättemånga vildsvin.

Rådjur är trevliga, men vildsvin är inte alls trevliga. De kan till och med vara lite… ilskna.

Jag tror absolut att vi går vidare nu, säger jag och sneglar mig omkring och bestämmer raskt att inte alls gena genom skogen precis just nu utan ta mig ut till stigen istället.

Och när jag kommer ut till den snötäckta, opromenerade stigen så ser jag nya spår. Spår som ser ut som tassar. Stora tassar. Fast det finns inga tillhörande människofötter-spår någonstans alls, som att någon varit ute och gått med sin hund på stigen, så tass-avtrycken i snön kan ju inte vara från någon hund…?

Alltså vadå? säger jag till Spunk som intresserat nosar på tassavtrycken. Om det inte är tassavtryck från en hund, vad är det då?

Och sen ryser jag lite till, under tiden jag egentligen inte vill spekulativt besvara frågan jag nyss ställt. För tassavtrycken är större än Spunk-tassar, och runda, så det kan inte vara räv. Men det kan väl inte vara varg? Lo? Varulv?

Eller kan det springa jakthundar lösa i skogarna nu? säger jag till Spunk lite tveksamt, eftersom jag inte har någon koll på jaktkalendrar och vad det bor för stora varulvs-betassade jakthundar i närheten.

Fast sen bestämmer vi, efter en smula överläggande, att det säkert är en jakthund som sprungit här, på väg till vildsvinsparty-plejset med en skock jägare i hasorna som ska jaga vildsvin. Vi blir nästan tvungna att bestämma det, fastän det ganska säkert är osant. För den mentala bilden, bilden av att det huserar massor av vildsvin, varg, lo och varulvar i precis just den delen av skogen där vi skrattar skogsagility och fnissar sakletartävlingar, är helt enkel för tung att bära runt på i huvudet.

Och sånt här osant och tvunget och bild-tungt hade vi aldrig behövt bestämma om det inte funnit snö. För hade det inte funnits snö så hade vi aldrig fått så förskräckligt mycket onödig vill-inte-veta-information om vilka skogsdjur som rör sig skockvis precis på just den skogsplätten. Jättedumt.

Så. Jag tycker inte om snö.

7 kommentarer leave one →
  1. 26 december, 2012 16:10

    Vi hade samma upplevelse nyss. Fast här har de läskiga vildsvinen inte nöjt sig med att trippa runt lite fint. Nej de har bökat upp halva skogen också. Det var så nybökat att det rök från jorden. Jättespännande tyckte det vita luddet och dök ner med nosen i den nybökade jorden.

    Men om några dagar kommer nog all snö vara borta. Jippi! Och massor med minusgrader och sol ska det bli på fredag. En alldeles underbar vinterdag alltså. Kanske till och med går att köra lite trädgårdsagility med ett litet stänk av valpagility i. *Längtar* 🙂

    • 26 december, 2012 16:35

      Inga minusgrader tack, sol och plusgrader hade varit fint! Jag hoppas hoppas att snön ger med sig en smula innan jag förlorar förståndet. Ute på agilityplanen är det ungefär två dm ihopsjunken blötsnö, känns som att vada i tjockt vatten, om den kunde hinna smälta bort så blir jag glad 🙂

  2. 26 december, 2012 19:36

    Jag har fått lära att även rådjur kan vara lite luriga ibland… (Deras framklövar är visst inte att leka med.)
    Förstår din upprördhet och vill-inte-veta, men är det inte samtidigt lite skönt?
    Önskar dig gärna en ”agility-vinter” men här vill jag mer än gärna ha snön kvar! Rena hundar. En gamling vars leder mår betydligt bättre av kall TORR snö. Vilket för övrigt även mattes leder gör 🙂
    Alla borde få ha sitt eget väder anser jag!

  3. 27 december, 2012 17:52

    Fast det gäller att det är så mycket snö så djuren inte klarar av att gå i skogen. Så är det här. Då tar vi på oss snöskorna och går ut och skrattar älgarna rakt i ansiktet…om de hade varit där alltså.

  4. 28 december, 2012 13:38

    Jag är glad att vi inte har vildsvin här än… Däremot har jag varit nära björn och sett lotassavtryck. Vår schäfers tassavtryck såg väldigt litet ut i förhållande till lons. Det var en upplevelse 🙂 (Att jag vet att det var en lo berodde på att länsstyrelsen skickade ut en som spårade spåren och man ser tydligen på hur djuret gått i skogen för att avgöra om det är varg eller lo) God fortsättning

  5. 30 december, 2012 12:30

    Intressant hur olika känslor folk får av djurspår i snön. Själv är jag helt lyrisk över lodjursspår här hemma & blir bara lite småsur om jag ser att vildsvinen varit på genompassage förbi mitt 😉
    Men du behöver nog inte oroa dig för vildsvin mitt på dagen, då står dom på sitt dagsviloställe i något snår och vill förmodligen ha lika lite med dig att göra som du vill med dom 😉

    • 30 december, 2012 12:59

      Min förhoppning är att vildsvinen och jag hyser sammalikadana känslor för varann 🙂
      Men jag minns ett tillfälle när det rasslade över sju-åtta kultingar över skogsvägen när jag kom (körandes med shettis o vagn) och jag hade några svettiga sekunder när jag funderade på om vildsvinsmamman sprang FÖRE kultingarna, eller om hon skulle komma springandes EFTER och jag skulle få en ilsken kulting-försvarande vildsvinsmamma i knäet. Haha 🙂

Kommentera

