Skip to content

För det man inte ser, det finns ju inte.

23 december, 2012

Jag vaknar inte när Humlehunden tassar in i sovrummet, för hon tassar nästintill ljudlöst. Lite sådär ”ploff ploff” fast utan ”plo”. Bara ett litet ”f” hörs, om man tänker sig att man säger ”f” med en inandning, bara. Så tyst.

Däremot så vaknar jag när hon jättetyst hoppar upp i sängen och rullar ihop sig till en liten boll vid min fot, och lägger sig förnöjt med en typisk hund-suck. En sån där hund-suck som berättar att här ligger jag bra och här tänker jag sova.

Fast du… säger jag telepatiskt och väldigt sömnigt, vi har ju pratat om det här. Inga hundar i sängen längre.

För så bestämde maken och jag, för länge sedan. Två vuxna och två hundar i sängen blev för trångt. Därför fick ingen hund alls sova i sängen, bara två vuxna. Maken och jag.

Så jag lyfter ner Humlehunden på golvet igen, fastän det känns jättefel. Det tycker hon med att det känns. Fel.

Sorry, säger jag med ett visk. Och sen lägger jag huvudet på kudden igen, drar upp täcket till öronen och försöker somna om.

Jag lyssnar lite för att höra vad Humlehunden gör nu. Går hon ner och lägger sig i soffan igen, med Spunk? Kanske.

Eller…?

Så hör jag små nästan ljudlösa ”f” igen. Små nästan ljudlösa ”f” som rör sig runt sängen, till andra sidan. Makens sida av sängen. Och så blir det tyst igen.

Sen hörs ett skutt. Ett Humlehunds-skutt. Och så öppnar jag ena ögat och hinner precis skymta Humlehunden som glatt skuttar över hela maken för att ta sig upp till min kudde, svansviftandes och överlycklig.

Öhh hallå? säger jag tyst som tusan, och Humlehunden svarar med en puss på mitt öra, väldigt stolt över att ha hittat en helt annan väg upp i sängen. Som om vägvalet avgör om man får ligga i sängen eller inte.

Och sen kryper hon snabbt in under täckeskanten, buffar runt en smula, och sedan lägger hon sig tillrätta med huvudet mot min kind och fyrar av den där hund-sucken igen. Fast den här gången ännu mer hjärtinnerligen, så det blir en hund-suck som säger ”Åhh vad jag ligger bra, här tänker jag sova”.

Och hon är så mjuk och luktar så gott och är så kramigt underbar och så självklar. Så jag drar upp täcket lite till, så Humlehunden inte syns. För det man inte ser, det finns ju inte.

Om Humlehunden inte syns så finns hon inte, om man tänker i rent filosofiska termer. Alltså finns det inga hundar i sängen, precis som vi kommit överens om, tänker jag lite tyst för mig själv så maken inte vaknar.

Någonstans i bakhuvudet plingelingar en tanke om hur viktigt det är att vara konsekvent, men jag hinner turligt nog inte tänka särskilt mycket på den tanken alls förrän både Humlehunden och jag somnat. Turligt nog hann jag inte tänka på det, tyckte både Humlehunden och jag. Vi är rätt lika, så.

6 kommentarer leave one →
  1. 23 december, 2012 11:29

    Det bästa med att åka bort med Odågan (tex på vall-läger eller agility-bootcamp) är att då får han sova i sägen med mig ❤

  2. 23 december, 2012 12:22

    Ha ha. Du skulle se hur vår säng ser ut nu förtiden. En hundbur med med svarta luddet i mellan makens och min huvudkudde och ett vitt ludd i mina knäveck. Tror jag har en väääldigt tolerant man. Får njuta så länge det varar. 🙂

  3. Jenny o Brio permalink
    23 december, 2012 13:25

    EXAKT! Bra tänkt där!!! Själv skyller jag på att sonen sover lite oroligt och tassar in och lägger mig på en madrass på golvet där inne och då är liksom vovven inte riktigt i sängen heller, bara på madrassen 😉

  4. Åsa Nilsonne permalink
    24 december, 2012 08:16

    Jag sov på golvet ett tag när jag hade gjort illa ryggen, och fick sällskap av damerna som inte fick sova i sängen. När ryggen blev bättre fortsatte jag att sova på golvet bara för att det var så mysigt med hundsuckarna och den lilla hundkroppen i knävecket.
    Sedan kom jag på att det var rätt fånigt att alla skulle sova på golvet för en principfråga, så nu sover alla i sängen…

  5. 24 december, 2012 09:24

    Äh, att vara konsekvent kan nog inte vara sådär superviktigt 😉

Kommentera

