Skip to content

…och man joddlar rätt högt på agilityplanen ibland, precis som i körsång. Men sen då?

8 december, 2012

Tänk att agility inte innebär ”motion i betydelsen fysisk träning”, enligt Skatteverket.

”Sporter som inte innebär motion i betydelsen fysisk träning omfattas inte av skattefriheten. Exempel på sådana sporter är pistolskytte, agility, bridge, schack och körsång med undantag för körsång på arbetsplatsen.”
Skatteverket/Motion och annan friskvård

Att inte träningsvärk i skrattmusklerna räknas som fysisk träning kan jag förstå, men träningsvärk i benen efter ett tjohoigt och räserfräsigt träningspass på agilityplanen tycker jag påminner om någon slags fysisk träning faktiskt. Och armviftande och spurtande och tvärnitande och kroppsvridande och baklängesspringande. För att inte tala om en (åtminstone önskvärd) kroppskontroll som påminner om ett avancerat tai chi-pass. (Nä, jag pratar inte om hunden här.)

Och som om inte själva banbygget är i tröttande paritet med ett styrketräningspass, när man släpar hinder och sandsäckar och däck och tunnlar och…

Och att klumpa ihop agility med till exempel pistolskytte och bridge…

Jaja.

Däremot kan jag förstå att schack och körsång enligt skatteverket är närbesläktat med agility. För man får tänka klurigt och strategiskt som i schack, när man planerar väg och handling och räknar på snabbaste och säkraste vägen. Och man får tänka jättesnabbt också, sannerligen. Bara att komma ihåg banorna när man springer dem kan i sig vara en utmaning, menar jag. Och då ska man komma ihåg sin smartplanerade handling också, och hålla reda på hunden mitt i alltihopet.

Och man joddlar rätt högt på agilityplanen ibland, precis som i körsång. Vissa hundförare kör sopran och vissa kör alt eller bas. Ofta hänger det ihop med situation eller hundstorlek (Har ni tänkt på det att ju mindre hund man kör med, desto pipigare röst får man? Eller är det bara jag?).  Och har man en pratsam hund som gärna skäller en svängom under varvet, så blir det ju lite körsång över alltihopet, faktiskt.

Men i övrigt ser jag nog inga likheter. För aldrig att jag fått träningsvärk av att spela schack eller sjunga i kör. Men oj vad jag fått det av att fnittra agility.

Jag tror jag ska skicka över Emelie Mikaelsdotter Magnussons überbraiga agilityfilmeri från Tångahallen till dem, så får vi se om Skatteverket hittar något fysiskt utmanande över det här.

5 kommentarer leave one →
  1. 8 december, 2012 14:02

    Bjud in en representant från skatteverket för att köra ett träningspass med The Spunk och se hur dom ställer sig till frågan efter det =)

  2. 8 december, 2012 15:20

    Det är ju verkligen fantastiskt intressant vilken definition Skatteverket har på fysisk aktivitet. Jag tror inte de har pratat med någon medicinsk expertis i alla fall. 🙂

  3. Åsa Nilsonne permalink
    9 december, 2012 08:56

    Och hur får man skatteverket på bättre tankar? Kanske kunde man utrusta tävlande (människor) med en liten pulsmätare, och jämföra effekten av att tävla i agility och schack? Vem är det för övrigt som står för beslutet att klassa agility som sport som inte medför fysisk träning? Kanske tror de att det bara är hunden som rör sig på planen??

  4. 9 december, 2012 18:37

    Skattmasar utan hund skulle inte få stifta lagar! Skitgubbar… Kramis!

Kommentera

