Skip to content

Om nu plogbilar varit små och lurviga och spunkiga.

2 december, 2012

Mäh,  hia dej ett ögonlock! säger jag roat till Spunk  när vi promenerar längst med lillevägen för att komma till skogen.

För i natt har det snöat, och det snöar fortfarande. Och snö tycker Spunk är så väldigt, väldigt roligt, sådär roligt så det spritter i hela kroppen på henne lite mer än vanligt. Jättemycket spritteri, alltså.

Det är som att försöka leda en vild arabhingst det här, säger jag till Spunk när hon spritter än hit och än dit, vilt taktandes och hoppandes.

Turligt nog är det bara några hundra meter bort till skogen. Och när vi äntligen kommer dit så släpper jag Spunk och hon far snö-plumsigt iväg med sådan fart att man nästan inte ser henne, trots att hon är väldigt svart jämfört med den vita snön.

Roligt eller? säger jag och ler stort, fastän jag egentligen inte tycker om snö. Men jag tycker om Spunk, och man blir så glad när man ser att hon är glad. Delad glädje, och allt sånt där ni vet.

Och så stannar hon till ett ögonblick och vädrar med nosen, högt och ljudligt. Och sen trycker hon ner nosen i snön och far iväg med en spårlig teknik som påminner om en plogbil. Om nu plogbilar varit små och lurviga och spunkiga.

Åhå, följer du ett har-spår? säger jag och kikar på de uppenbara hartass-spåren i snön.

Spunk stannar upp och tittar storögt på mig, med ögon lika stora som två månar ungefär.

Huuur visste du att det är just har-spår jag följer? ser hon ut att säga, med snö över hela huvudet.

Magic! säger jag med min trolleri-magiska röst samtidigt som jag gör mitt väldigt populära och trolleri-iga ”elvisp-trick” med fingrarna. (Man viftar med pekfingret och långfingret slingrigt och jättesnabbt, så det ser ut som en elvisp. Ungefär så.)

Ahhh… säger Spunk oimponerad av mitt ”elvisp-trick” och fortsätter spåra har-spår i en rasande fart genom snön.

Tuffhetspoäng på att jag visste det eller…? säger jag fast jag tror inte Spunk hör mig längre, och kan därför inte dela ut några tuffhetspoäng till mig. Så jag ger mig själv ett, bara för att jag kan.

2 kommentarer leave one →
  1. 2 december, 2012 19:34

    Kan du inte skriva en bok? Det är en fröjd att läsa det du skriver. 🙂

    • 2 december, 2012 20:18

      Tack goa du ❤
      Ingen bok planerad än så länge, jag är så nöjd bara jag får blogga lite nu och då 🙂

Kommentera

