Skip to content

– Mutar du hunnen?

2 december, 2012

Efter vi varit ute i skogen och härjat i snön en hel evighet, så tar vi vägen genom byn hem. Och ska vi promenera genom byn hem, så blir det koppel på.

Nu har du ju flingat av dig i skogen väldeliga, så nu kanske du kan gå lite vettigt i kopplet den sista biten? säger jag till Spunk (som på vägen till skogen for som en arabisk vildhingst i kopplet som sagt).

Kanske det kanske, säger Spunk finurligt.

Och när jag tar på kopplet och börjar promenera, och Spunk sprakar runt, så letar jag med blicken efter de tillfällen när Spunk går fint i kopplet, ungefär vid min sida och med slakt koppel. Och varje gång hon gör det, så säger jag ett kort och glatt ”Bra!” och så får hon en eftertraktad torrfoderkula. Och det tar inte lång stund innan hon faktiskt går jättefint vid min sida igen.

Mutar du hunnen? muttrar surmulna gubben som vi passerar förbi.

Jajamänsann! svarar jag glatt med ett uppmärksamt Spunk vid min sida. Belöning till Spunk på det.

Hmphr, daska till den istället, muttrar surmula gubben till svar. Men ett sånt surmulet och konstigt svar väljer jag att ignorera. Ingen belöning till gubben på det.

Vad jag gillar att leta efter bra beteenden att belöna, istället för att leta efter dåliga beteenden att korrigera, säger jag till Spunk. Träningen blir ju så mycket roligare och gladare då, när man fokuserar på braigheterna.

Och det gillar Spunk med. Vi är rätt lika så.

12 kommentarer leave one →
  1. Lisa permalink
    2 december, 2012 14:58

    Din blogg gör mig så glad! Precis så där tänker jag också! Nästa gång borde du kanske ha med dig en chokladbit till gubben och belöna när (om) han är positiv 😉

    • 2 december, 2012 15:15

      Haha, det har du rätt i, då kanske han blir goare 😉
      Och tack för din kommentar, vad glad jag blev 🙂

  2. 2 december, 2012 16:13

    Folk tänker så tokigt ibland, det är ju mycket trevligare att se det braiga i hunden istället och uppmuntra det, istället för att leta fel och korrigera 🙂

  3. 2 december, 2012 19:32

    Den stackars gubben måste ha fått alldeles för lite belöning i sitt liv.

    Fråga honom nästa gång om han brukar jobba utan lön?

    Min lilla vita är är en riktig finansvalp. Han skulle aldrig i hela sitt liv drömma om att jobba utan att tjäna storkovan på det. Men så är han synnerligen intelligent också och det är ju inte säkert att gubben är lika smart så han förstår det fina i kråksången med att jobba för belöning. 😉

  4. 2 december, 2012 21:55

    Suck, sån gubbe har jag också mött 😦 . Tur du inte belöna honom för det.

  5. Åsa Nilsonne permalink
    3 december, 2012 08:23

    Det har visat sig att många människor blir belönade av att bestraffa – vi ger oss själva en klapp på axeln ”det där gjorde du bra” när vi ”korrigerar” hunden (eller andra, eller oss själva) och känner oss nöjda. Bestraffandet blir positivt förstärkt. Det blir viktigare än att undersöka utfallet som ju ofta är dåligt, dvs att hundens (eller andras, eller det egna) beteendet påverkas inte så mycket, eller i den riktningen, som vi hade velat.
    Vi luras helt enkelt in i beteenden som inte fungerar särskilt bra av vårt belöningssystem. Fast om vi vet om det är det inte så svårt att låta bli.
    Din stackars gubbe kanske har styrt sig själv med straff i hela sitt liv…

  6. 3 december, 2012 10:37

    Jag har sett de där daskarna som gubben pratade om. De hundarna brukar 1) vara så i gasen att de fullständigt skiter i om du slår dem sönder och samman eller 2) de kryper i hop med svansen mellan benen och fattar fortfarande inte vad matte/husse vill… Skiiitbra lösning. Verkligen. *ironi*

  7. 3 december, 2012 17:26

    ja tänka sig hur sura gubbar kan vara…tur är väl att tiden går framåt..det är ju mycket roligare att upmärksama de bra sakerna än de dåliga:-)

  8. 5 december, 2012 12:34

    Stackars surgubbe, vilket otroligt tråkigt liv han måste ha…

Kommentera

