Skip to content

– Skvaller! tjoar Spunk och kommer farandes igen.

22 november, 2012

Att skvallerträna en berger, när en berger är som en berger är, är ungefär lika lätt som att måla detaljerade schackrutor på en kolibrie-vinge in action.

För inget undgår en berger. Att en berger är ”alert på sin omgivning” är bara förnamnet.

Alltså, jag undrar om det verkligen är meningen att du ska skvallra på ett löv som blåser på grusvägen? Eller att du ska skvallra på en talgoxe som rapar i någon tall på andra sidan skogen? Eller på en snarkande daggmask en meter under jord?

Så säger jag till Spunk när hon för trettioelfte gången på lika många sekunder skvallrar under vår förmiddagsprommis.

Men såklart att jag belönar skvallret, och det tycker Spunk är bra. Humlehunden också.

Bra! tjoar jag när Spunk kommer skvaller-skuttandes, och ropar jag ”Bra!” så kommer Humlehunden som ett skott också, för hon vet att ”Bra!” betyder godis. Och kommer Humlehunden som ett skott så får ju hon en belöning också.

Mumsig torrfoderkula till dig också, säger jag.

Jag vet inte för vad jag blir belönad, men det gör inget, säger Humlehunden förlåtande och det tycker jag är så snällt och trevligt sagt, så ibland så får hon två torrfoderkulor.

Och sen sprakar HumleSpunkarna vidare genom skogen, ända tills ett tallbarr råkar tappa taget om tallegrenen och osynligt landar mjukt i mossan med ett ohörbart plums.

Skvaller! tjoar Spunk och kommer farandes igen.

Bra! tjoar jag och plockar fram en torrfoderkula.

Va, sa hon ”Bra!”? tjoar Humlehunden och kommer farandes jättefort.

Mumsig torrfoderkula till dig också, säger jag.

Och så håller vi på så.

Det här med att inte belöna det du inte behöver skvallra på, och bara belöna det du ska skvallra på, det tar vi en annan dag tycker jag, säger jag till Spunk när hon susar förbi i förbifarten.

Du har rätt som tusan i det, tjoar Spunk.

I hear you, nickar Humlehunden medhållande.

Och så promenerar vi vidare genom skogen i samförstånd. Skvallrigt samförstånd.

Förtokat roligt med skvallerpromenader, det tycker vi alla tre. Vi är rätt lika, så.

2 kommentarer leave one →
  1. 22 november, 2012 23:24

    Hehehehe! Jobbigt att behöva skvallra om allt, du Spunk, men lönande!

  2. 23 november, 2012 16:44

    Oj vilka fartiga och dunder roliga promenader ni har!!!

Kommentera

