Skip to content

Till råga på allt så har hon lurat över Spunk på sin sida, i den här tröj-konflikten.

14 november, 2012

Humlehunden avskyr allt vad kläder heter. Fastän jag säger till henne att hon är en småhund, och småhundar ibland har kläder på sig om det är kallt, och att det faktiskt finns småhundar i di där Amerikat som spökas ut i paljetter och flärd och allehanda lull-lull och dessutom måste sitta i en väska hela dagarna.

Då är ju en liten oflärdig tröja eller ett helt normalt pytte-täcke inte så mycket att gnälla om, tycker jag.

Så säger jag till Humlehunden när hon gnäller om en liten tröj-stump jag dragit över huvudet på henne.

Hyfsat overall-olycklig Humlehund förra vintern —>

För hon har inte särskilt tät päls. Eller funktionsduglig päls heller, för den delen. Den värmer inte och den tovar sig massor så fort den blir längre än två-tre centimeter. Helst hade jag velat ha henne jätteklippt året runt, inte bara för att det är snyggast utan också mest praktiskt, men som sagt. Det är det där med att ha kläder på sig.

Om du sitter och skakar, eller går med slokande svans och ser huttrig ut, då tror jag faktiskt att du behöver en tröja.

Så säger jag till Humlehunden, men hon muttrar vidare om hur fånigt det känns med en tröj-stump på sig, och ålar intensivt längst med matt-kanten för att försöka få av sig den.

Till råga på allt så har hon lurat över Spunk på sin sida, i den här tröj-konflikten. För Humlehunden är smart, och det… är inte Spunk riktigt lika mycket. Tror jag. Eller också är det just det hon är.

Ska vi leka med en kampleksak en stund? viskar Humlehunden mystifistiskt till Spunk.

Apselut! Var är kampleksaken? säger Spunk som älskar att kampa.

Här, säger Humlehunden med ett pek på tröjan på sig själv. Runtikring mig. Dra i halskragen här vettja.

Apselut! säger Spunk. Och så kampar hon tag i halskragen på tröjan, eller i ryggdelen på tröjan, och så backar Humlehunden med sänkt huvud (jo) medan Spunk kamp-drar nåt alldeles förtokat. Och vips vops så har Spunk dragit av tröj-alltihopet av Humlehunden och kampar vilt med tröjan och sig självt över hela vardagsrumsgolvet.

Så där ja, säger Humlehunden och klättrar förnöjt och graciöst och tröj-löst upp på soffryggen och lägger sig för att spana ut genom fönstret.

Tanken har slagit mig att smyga dit små bensnören på tröjan. Så hon inte kan be Spunk om hjälp med att dra av den. Fast sen tänker jag att det skulle nog inte vara så bra, eftersom risken finns att varken Humlehunden eller Spunk märker att tröjan sitter fast med små bensnören, och Spunk försöker kampleka av tröjan i alla fall.

Det känns lite konstigt det här, säger jag till Humlehunden när jag upptäcker att hon för trettioelfte gången lurat Spunk att dra av henne tröjan.

Inga konstigheter alls. Och ta in lite mer ved och puttra igång en brasa i kaminen är du snäll, det är lite huttrigt här inne, säger Humlehunden och lägger sig lite mer tillrätta på soffryggen och spanar vidare ut genom fönstret.

4 kommentarer leave one →
  1. 14 november, 2012 16:59

    😆 😆 De är inte dumma, de däringa hundarna! :mrgreen:

  2. 14 november, 2012 22:44

    Min gamla tant (fjorton år) älskar att ha tröja på sig. Hon blir sååå nöjd när hon får på sig sin tröja. Haha, men så är hon ju kärring också ❤

  3. 14 november, 2012 23:15

    Undrar vem av hundarna som är smartast? Förmodligen båda två… Kramis!

  4. Jenny o Brio permalink
    21 november, 2012 21:26

    Så trevlig dom har tillsammans, Humlehunden och Spunk när dom kan hjälpas åt med tröjeländet 🙂

Kommentera

