Skip to content

– Alltså, det ser så kul ut det där stanna-spurta-stanna-spurta som du håller på med, säger jag till Spunk utan att ställa en fråga.

14 november, 2012

Ska vi… sa jag till Spunk, och innan jag avslutat ordet ”vi” hade hon kastat sig upp ur soffan och stod redo vid dörren.

Det är märkligt hur den hunden går från noll till hundra på en promillesekund. Hade hon varit en sportbil hade hon nog varit ett mekaniskt spurt-under, tror jag.

Tror jag, eftersom jag inte kan något om bilar egentligen. Men jag kan mitt goa Spunk, och hon går från noll till hundra på en promillesekund och är ett hundligt under. I mina ögon.

…ta en cykeltur? avslutade jag min påbörjade mening med, och Spunk hade redan sagt ja innan jag frågat färdigt.

Fast egentligen är du alldeles förtokad som svarar ”ja” innan du hört frågan. För tänk om jag sagt nåt i stil med ”Ska vi löddra in dig i schampoo och måla dina klor med nagellack” eller nåt sånt istället, och du redan sagt ja till det? sa jag.

Fast då tittade Spunk väldigt konstigt på mig, och det var nästan så jag tittade konstigt på mig själv också. Som om jag skulle föreslå lite nagellack, liksom.

Jag håller med, det var förmärkligt sagt. Dessutom – cykla är roligare än att kleta nagellack på klor, sa jag. Och det tyckte Spunk med. Vi är rätt lika så.

För Spunk gillar verkligen cykelturer, och jag gillar Spunk. Så det är en perfekt kombo.

Dessutom låtsas vi att cykelturerna är jätteordentliga och välplanerade och med mening. Som omväxling till allt annat vi gör.

För vi börjar med lite promenad vid cykeln, som uppvärmning.

Sen hoppar jag upp på cykeln och så trav-lunkar vi längst med asfaltsvägen några minuter.

Sen kommer vi till skogen. Och det är då det roliga börjar.

Så. Nu kopplar jag loss dig, gå lite wild and crazy nu om du vill, säger jag och släpper Spunk, som tar mig på orden och far iväg som en kanon. Sen småcyklar jag på skogsvägarna, under tiden Spunk sprakar runt och tycker att jag för en gångs skull rör på mig i lite vettig fart.

Hon stannar till någonstans vid något blåbärsris eller en stubbe eller nåt annat skogligt, en liten, liten stund. Sen tokspringer hon ifatt och förbi mig, tills hon får doft på något annat som hon måste stanna till vid. Under tiden så rullar jag förbi henne på min röda lilla cykel.

När hon doftat färdigt på vad det nu var hon doftade på, så tokspringer hon ifatt och förbi mig igen, tills hon får doft på något annat som hon stannar till vid. Och så håller vi på sådär.

Alltså, det ser så kul ut det där stanna-spurta-stanna-spurta som du håller på med, säger jag till Spunk utan att ställa en fråga.

Elementärt min käre Watson, elementärt, svarar Spunk på min oställda fråga, dessutom tycker jag hon svarar ovanligt intelligent med en litterär anknytning, och i förbifarten. Bara en sån sak visar ju på att det inte bara bor flärp i det där huvudet.

Hur då elementärt? säger jag och tittar över axeln om jag ser en pipa komma farandes med en Holmes fäst på sig, för jag kan också litterär-anknyta.

Intervallträning sirruvittu, säger Spunk och sprätter vidare.

Åhå… Intervallträning…? Förfipplat smartigt, säger jag imponerat, för intervallträning låter jättesmart. Mycket smartare än ”gå lite wild and crazy”.

Och när vi närmar oss slutet på skogsrundan så kopplar jag Spunk igen, så travlunkar vi i några minuter, och till sist så hoppar jag av cykeln och så promenerar vi sista biten.

Det är nästan så man tror att vi är ordentliga och cyklar med mening och planerat och strukturerat och ordningsamt, dessutom med atletiska inslag som till exempel intervallträning, samt litterära anknytningar som till exempel ”elementärt”, säger jag till Spunk.

Och då fnittrar hon så vackert med öronen till svar, som om vi har en hemlis tillsammans.

One Comment leave one →
  1. 15 november, 2012 15:22

    Fina lilla Spunk! Jag önskar att Wahidah kunde gilla cykelturer lika mycket. Tar jag fram cykeln så snurrar hon ihop sig till en boll av ren och skär tristess 😦

Kommentera

