Skip to content

– Det kommer bli fnitter i helgen tror jag, viskade jag till Spunk.

12 november, 2012

Vilken agility-helg vi har haft, Spunk och jag. På lördagen åkte vi nämligen och hämtade upp häftigaste Ninja på tågstationen, Ninja som bor ihop med rockstjärnan Udo, och med sig hade han sin matte Cecilia Svensson.

Det kommer bli fnitter i helgen tror jag, viskade jag till Spunk som tindrade förtjust med ögonen när hon tittade på snygg-Ninja.

Humlehunden tyckte dock att alltihopet var förfärligt onödigt, men jag låtsades som att det regnade, vilket det tack och lov inte gjorde på riktigt på hela helgen. Dessutom fick Humlehunden lov att skaka på huvudet lite tantligt åt Ninjas enorma bad-plums-tokighet, som han demonstrerade vid varenda vattenpöl vi passerade under skogspromenaden, så hon var alldeles nöjd ändå.

Lördagseftermiddagen spenderade vi ute på agilityplanen där vi satte tänderna i en dk-inspirerad fast hemmasnickrad bana. Förfnittrat roligt. Spunk och jag fick beundra Ninjas Running Contacts till exempel.

Oj! sa vi båda två väldigt imponerat när Ninja spräckte ljudvallen på balansbommen.

Och söndagen spenderade vi också på agilityplanen (såklart, var annars?), tillsammans med fler härliga agilitymänniskor, för då var det dags för hoppteknik-kurs med Cecilia.

Förutom att jag höll på att ha ihjäl Fias lilla vita ludd med en plastpåse (det var förskräckligt vad ett vitt litet ludd kan snatta godispåsar ur händerna på en a’la överraskning, och sen strunta i att plocka ur godisbitarna ur plastpåsen utan tidseffektivt försöka svälja hela påsen) så var det en alldeles härlig dag.

Cecilia byggde upp ungefär… *räknar* …hundra olika övningar som uppmuntrade och utmanade hopptekniken hos hundarna, vissa hindervarianter liknade mer ett plockepinn än ett hopphinder, och det var tokintressant att se hundarna hoppa.

Vi letade med blicken efter vilken galopp hundarna tog, om huvudet var sänkt och hur benen vecklades ihop eller inte, och var tyngden låg i själva upphoppet och landningen, och hur hundarna använde ryggen och om hunden kunde korta, respektive länga, steget och en fantastiskt massa annat.

Suddig bild på Herr L

Roligt som tusan? I think so. Jättemycket.

Inte bara lärde man sig en massa om sin egen hund, utan man lärde sig mycket av att se andras hundar hoppa. Detaljstudera ryggen ena gången, benen andra gången, huvudet en tredje gång, och jämföra förändringar i tekniken mellan första försöket och sista.

Och så lärde man sig att det är jättedumt att blinka när man tränar hoppteknik, för det går undan. Vill man se något så får man vara med, och alert i ögat liksom.

Vilken helg vi haft, kan man säga. Det tycker både Spunk och jag, vi är rätt lika så.

7 kommentarer leave one →
  1. 12 november, 2012 10:09

    Låter som en toppenhelg! Vad roligt ni har hela tiden. Jag är inte ett dugg avundsjuk *nu ljuger jag*…

    • 12 november, 2012 10:19

      (Jag tycker att du ska komma hit och hälsa på nästa gång du är i Sverige, tycker jag faktiskt.)

  2. 12 november, 2012 20:29

    Oj vad Kat skulle behöva en sådan kurs! Hon har ju ingen koll öht…drar in bakbenen under sig istället för att vinkla bak dem. Inget vinnande koncept direkt! Har väl blivit en liten aning bättre men är definitivt fortfarande sämre än bättre… Ska du ha fler sådana där kurser tro?! =)

    • 12 november, 2012 20:32

      Det blir eventuellt en omgång till våren igen 🙂

      Och det var galet intressant att faktiskt detaljkika på HUR hundarna hoppade, ska absolut filma Spunk nästa gång så man kan titta om och om igen. Bara för att det är så kul, haha 🙂

  3. 12 november, 2012 22:08

    Det finns nog inget trevligare än att studera oss hundar… Kramis!

  4. 13 november, 2012 12:53

    Låter underbart! 😀 Du vet väl också att man med hjälp av moviemaker kan spela upp filmklipp i slowmotion? Det blir liiite lättare att studera hundarnas rörelser då. Kan vara intressant ibland!

    • 13 november, 2012 13:47

      Än så länge har jag inte hittat slomo-knappen, men när jag filmar hopptekniken ska jag apselut försöka leta upp den 🙂

Kommentera

