Skip to content

Men det är ju lite sent att lämna in en protest angående skapelseprocessen nu.

27 oktober, 2012

Den där yttersta trettioelfte baksporren som Spunk-Hicka har, är helt omöjlig att klippa. Faktiskt. Jättefaktiskt.

Bergers har gärna baksporrar, vilket är helt obegripligt tycker jag. För bergern är ju en praktisk hund. Och en baksporre på en hund är synnerligen opraktiskt, och lite som blindtarmen på en människa. Saknar helt användningsområde. Och klantar man till det så kan den bli trasig så man får operera bort den.

Sånt funktionslöst tingeltangel kunde man ju rationaliserat bort från början, i själva däggdjurs-skapelse-processen, tycker jag. Men det är ju lite sent att lämna in en protest angående sånt, nu.

Och inte nog med att Spunk har baksporrar, hon har dubbla baksporrar. Två sporrar på vardera bakfot. Och den yttersta baksporre-klon är som sagt helt omöjlig att klippa. Faktiskt. Jättefaktiskt.

Och om man fuskar (hu) och låter bli att klippa trettielfte-yttersta-klon ena gången, så är den ännu mer omöjlig att klippa gången efter. För den växer snabbare än en treminuters-makaron, och krullar ihop sig fortare än Stålmannen kan rädda en skolbuss full med förskolebarn som är på väg att trilla över kanten på en jättehög bro. Så fort.

Dessutom påstår Spunk-Hicka att just trettioelfte baksporren är särskilt kittlig. Jag tror att det är det hon påstår i alla fall, om jag förstår hennes kroppsspråk rätt när jag ber henne ligga still samtidigt som jag petar på baksporren med klosaxen.

Ligg still till exempel, säger jag och försöker pula in den förkrummade pytte-klon i klosaxen.

Tihi! säger Spunk på Madeleine-språket och fnittrar om hela sig självtet.

Eller ligg still, säger jag.

Tihi! svarar Spunk på Madeleine-språket och fnitter-viftar jättemycket med fötterna i luften så jag inte ska komma åt någonting någonstans.

Mäh, säger jag.

Och så håller vi på så, Spunk och jag, under tiden jag funderar över varför alla de andra klorna är plättlätta och o-kittliga att klippa, men inte just de yttersta baksporre-klorna. Och varför Bergers har baksporrar överhuvudtaget.

(Vill man se en bild på en baksporre kan man titta i –> Busbergers blogg. För hon kan ta bilder där man ser vad bilden föreställer. Sånt förpiffat kan inte jag. Fast i övrigt tycker vi nog detsamma om baksporrar.)

6 kommentarer leave one →
  1. Briard-ägare och Berger-aspirant permalink
    28 oktober, 2012 00:59

    Fram med fotfilen! Funkar ypperligt tycker jag på baksporrarna som ju inte är lika hårda som de andra klorna. Fotfilen funkar i och för sig på de andra klorna också. Det är bara att byta sandpapper om man sliter ut det.

    • 28 oktober, 2012 07:12

      Fast ytterklon är ju pytteliten, och hälften så tjock som en tändsticka ungfär. Vet inte hur jag skulle kunna fotfila den…? Men jag kan prova, bara för att det är kul 🙂

  2. Åsa Nilsonne permalink
    28 oktober, 2012 07:47

    Måste man behålla den? Kirurgen inom mig ser en enklare lösning…

    • 28 oktober, 2012 08:07

      OM jag i framtiden kommer kastrera Spunk så är det inte omöjligt att baksporrarna ryker också. Kanske. De sitter ju liksom inte fast i något ben/brosk-aktigt, eller fyller nån funktion. Och förutom att de är knepiga att klippa och växer som ogräs, så finns ju skaderisken när hon plöjer runt bland stockar och stenar. Så jo, tanken har fladdrat förbi…

  3. 28 oktober, 2012 22:02

    Min puckade veterinär som jag gick till när min hund var 1 år gammal och jag var 17, slog i mig att det var absolut VIKTIGT att ta bort sporrarna eftersom de annars utan undantag slits loss med stor gråt och tandagnisslan och blodbad som resultat. Gissa vad jag lade min månadspeng på? 👿 Först senare fick jag veta att det inte alls är nödvändigt att ta bort dem. Dumma kärring. 😡
    Dubbla baksporrar är ju så gulligt! :drunken:

Trackbacks

  1. - Det är nya tider nu, sa jag till Spunk. | HumleSpunk

Kommentera

