Skip to content

– Verkligen…? säger jag.

15 oktober, 2012

Åhå, det regnar fortfarande, säger jag vid lunchtid och kikar ut genom fönstret. Skulle det inte vara perfekt att smita ut i skogen och plocka lite fler trattisar på lunchen?

Ungefär lika bra förslag som att fråga om vi ska gena genom en biltvätt i Alaska, suckar Humlehunden med en blick som förklarar precis hur pass dum i huvudet hon tycker jag är som ställer såna frågor. Och sen lägger hon sig framför den sprakande brasan i kaminen igen.

Verkligen…? säger jag väldigt oförvånad av Humlehundens regn-reaktion. Men ändå. Gå ut i skogen själv utan hund är liksom inget alternativ. Då känner man sig halv på något vis.

Någon annan som vill följa med då? säger jag och letar efter Spunk, som jag inte hittar någonstans. Fast jag hör henne. Ett taktfast donk-donk-donk i golvet, som om hon hoppar upp och ner och upp och ner, någonstans i huset. Och efter lite lyssnande så hittar jag henne i hallen, framför ytterdörren. Hoppandes upp och ner, som sagt.

Va, är du i hallen redan? Vill du följa med ut i skogen, fastän det regnar? säger jag.

Apselut apselut, trodde aldrig du skulle fråååga! tjoar Spunk med ett donk-donk-donk i golvet och flärpande öron och ett vackert skrattande om hela sig självt.

– Då går vi en sväng, ropar jag glatt till Humlehunden, och jag ropar det glatt för att jag blir så glad av att titta på det där Spunket till hund som skrattar med hela kroppen. Och sånt smittar, sånt där Spunk-kropps-skratt.

Tänk att det finns TVÅ som är så pass korkade så de går ut i det här vädret, mumlar Humlehunden nöjt till svar. Tror jag. Nöjt över det här Spunket till hund, som håller mig sällskap i skogen så hon själv slipper.

Eller så har hon redan somnat om, där hon nöjt ligger i värmen från den sprakande kaminen. Nöjt som tusan.

3 kommentarer leave one →
  1. 15 oktober, 2012 23:15

    Jag hade nog hängt med ut också! Även om det är skönt inne… Kramis!

  2. 16 oktober, 2012 18:49

    Haha jag kan se det framför hur hon står och hoppar upp och ner =) I denna familjen är vi också glada för vilket väder det än är skogen is the shit!

  3. 17 oktober, 2012 17:31

    Känner så väl igen det där studsandet vid ytterdörren!!…:) Våra hundar är minsann inte gjorda av socker och det är ju tur, för då skulle dom smälta i regnet..:)

Kommentera

