Skip to content

– För ska man göra nåt, så ska man göra det rejält tycker jag.

10 oktober, 2012

Ska man göra nåt, så ska man göra det rejält tycker jag.

Så sa jag till Spunk i går, och hon höll med å det svansviftigaste.

Och eftersom vi var så hjärtligt överens, så har vi nu gjort det rejält. Fnittrat, alltså. På Large Individual Agility-banan från VM 2012.

I hela två dagar, har vi gjort det. (Inte i två hela dagar såklart, utan under träningspasset igår och träningspasset idag.)

För en av de fantastiska sakerna med ett VM i agility är att man får se härliga, offensivt nytänkande agility-handlers föra fram sina hundar på de rätt sprak-spretiga, alternativt underbart flytiga, VM-banorna. Vissa banor svårare än andra.

Och allt finns på film. Allt offensivt nytänk-agility finns på film.

*pirr*

Man kan därför kika lite extra på vad olika handlers väljer för vägar, jämföra och se vad som gör att vissa får bättre tider än andra, hur de handlar och vad som är avgörande.

Och sen provar man. Man provar som tusan. Om man är agilitynördig, så kan man göra så. Och vi är nog lika nörd-förtappade både Spunk och jag.

För vi provade att handla banan som Frick.
(Haha, försööök att blindbyta mellan 16 och 17. Försöök, phu…)

Och som Trkman.

Och som Damm.

Och som oss själva.

Rejält, gjorde vi det. Efter bästa förmåga. Alltihopet ovan. Ungefär så.

Och vi delade upp banan i flera delar, och provade handling än hit och än dit, och verkligen försökte. Försökte handla som de där VM-människorna. Och käre mitt jehu vad vi har lärt oss mycket på de där försöken. Lärt oss om offensiv agility. Offensiv och alldeles underbar agility.

Offensiv, underbar och framförallt fnittrig agility. Sån som den ska vara när den är som bäst. Fnittrig, alltså.

Frick:

Trkman:

Damm:

8 kommentarer leave one →
  1. Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
    10 oktober, 2012 23:34

    Vi tränade smallhoppindividuelltbanan idag! Men jag var inte lika nördig för jag körde bara på mitt eget vis… eller inte ens det eftersom jag var rätt trött och slut. Kaos körde på sitt eget vis! 😀

    • 11 oktober, 2012 06:19

      Kaos-viset måste vara ett galet fnittrigt vis 😉
      Och jo, jag är väl toknördig… Men det var riktigt, riktigt roligt att prova att handla banorna på annat vis än jag spontant skulle tänkt och gjort. Till exempel Fricks blindbyten (haha, jag dööör) är ju helt galna. Hur HINNER människan?
      Och se hur nära hon jobbar med hunden hela tiden. De som distanshandlade fick större, mer tidskrävande svängar, men Hoss sprang ju inte en centimeter i onödan. Såå intressant. *nördinördi*

  2. Åsa Nilsonne permalink
    11 oktober, 2012 11:10

    För oss freestylenördar är det likadant. Vi tittar på klipp, testar roliga moment som ibland är lättare än de ser ut, ibland löjligt svåra. Vi kollar dessutom i spegeln – det ska ju se snyggt ut, och en sekvens som är jättesnygg när hunden är en Grand Danois kan se betydligt tristare ut när hunden är en kines…
    Agility rymmer uppenbarligen mer variation än vi som inte tränar förstår – kul att se olika ekipage köra samma bana!

  3. 11 oktober, 2012 13:11

    Men jag saknar filmen på ditt sätt att handla banan….

    • 11 oktober, 2012 13:35

      Haha, tänk dig en hel näve med vift och några skvätt av Tjosan! så är det ungefär hur det såg ut 😉

  4. 11 oktober, 2012 15:18

    Vet inte vad det är med mig idag. Kommer på mig själv med att fälla en glädjetår… Det ser så häftigt ut! Fantastiskt vilken kommunikation en hund och en människa kan ha!

  5. 11 oktober, 2012 22:56

    OJ där gick det undan!!! Härligt att se!!!

  6. 11 oktober, 2012 23:03

    Man blir ju yr i bollen av att titta på hur dom far runt banan! Kul med tre olika för det blev verkligen olika… Kramis!

Kommentera

